خدمات پوست

درمان لک پوستی

درمان لک پوستی

لک پوستی از عوارض پوستی شایع است و به بخش های تیره یا روشن تر از پوست گفته می شود. لک های پوستی ممکن است ظاهر نامناسبی به پوست بدهند و آن را سالخورده و خسته نشان دهد. اغلب افرادی که دچار لک های پوستی می شوند، به دنبال روش های متفاوتی برای درمان لک های پوستی خود هستند.

لک های پوستی به دلایل زیادی به وجود می آیند و انواع بسیاری نیز دارند. برای درمان لک های پوستی بهتر است ابتدا نوع آن شناخته شود و متناسب با نوع لکه درمان مناسب پیش گرفته شود. در ادامه توضیحات بیشتری در زمینه درمان لک های پوستی ارائه می دهیم.

لک صورت چگونه به وجود می آید

ملانین یکی از عوامل ایجاد رنگ پوست است. این ماده به صورت یکنواخت و تنظیم شده در سرتا سر بدن پخش شده است. گاهی در بخش های خاصی از پوست به دلایل متعددی مانند بیماری های زمینه ای و حساسیت های پوستی ممکن است ملانین بیشتر یا کمتر از دیگر قسمت های پوست شود. این بخش هایی که ملانین در آن ها به صورت نامتوازن وجود دارد، ممکن است به صورت تیره تر یا روشن تر از دیگر بخش های پوست به نظر برسند. به این قسمت های تیره یا روشن پوست اصطلاحا لک پوستی گفته می شود.

انواع لک های پوستی

عوامل متفاوتی وجود دارند که می توانند در توزیع ملانین پوست اختلال ایجاد کنند و باعث ایجاد لکه های پوستی شوند. برای درمان لک های پوستی ابتدا باید از نوع آن و دلایل ایجاد آن مطلع شوید. بسیاری از لک های پوستی مانند کک و مک، خال های زیر پوستی و لک های مادرزادی ریشه ژنتیکی دارند. برخی بیماری های زمینه ای نیز مانند دیابت یا بیماری های عروقی ممکن است باعث ایجاد لکه های قرمز یا کبود روی پوست شوند. جای  جوش و آکنه از دیگر دلایل ایجاد لک هستند. لک های ناشی از جوش و جای جوش اغلب قهوه ای و مایل به سیاه هستند.

روش های درمان لک های پوستی

روش های درمان لک های پوستی با توجه به انواع آن  ممکن است متفاوت باشد. با توجه به نوع لکه می توان درمان مناسبی برای آن پیش گرفت. از جمله روش های رایج برای رفع لک های پوستی استفاده از روش های خانگی است. یکی از بهترین روش های خانگی رفع لک های پوستی استفاده از ویتامین C است. این ویتامین به فراوانی در لیمو ترش وجود دارد. می توان از لیمو ترش به عنوان ماسک برای از بین بردن لک های پوستی استفاده کرد. روش های درمانی خانگی، اغلب برای لک هایی که تازه به وجود آمده اند می تواند مفید باشد. همچنین مواد خانگی و گیاهی دوره درمان طولانی دارند.

از روش های درمانی دیگر که برای از بین بردن لک از آن استفاده می شود؛ استفاده از مواد شیمیایی ضد لک می باشد. این مواد شامل شوینده های مناسب، کرم ها یا پماد های لایه بردار، ماسک های ضد لک، کرم ضد لک و انواع ضد آفتاب می باشند. با استفاده از شوینده های مخصوص ضد لک می توان برای روشن سازی پوست و از بین بردن لک ها کرد. کرم ها و پماد های لایه بردار از جمله داروهایی هستند که می توانند در در کمرنگ کردن یا رفع لک ها موثر باشند؛ البته این داروها در از بین بردن لک های قدیمی و عمیق چندان تاثیری نخواهند داشت. همچنین داروهای ضد لک اغلب برای جلوگیری از پیشرفت و پررنگ شدن لک ها قابل استفاده هستند. دوره درمان با استفاده ار دارو ها و مواد شیمیایی حدودا بین 2 تا 4 هفته است.

از جمله روش های نوین از بین بردن لک های پوستی استفاده از روش های کلینیکی مانند میکرونیدلینگ و مزوتراپی است. میکرونیدلینگ از جمله روش های مناسب از بین بردن لک و جوانسازی پوست است که امروزه به صورت گسترده از آن استفاده می شود. پس از 6 تا 8 جلسه درمان با میکرونیدلینگ می توانید تاثیر آن را در از بین بردن لک های صورت مشاهده کنید. مزوتراپی دیگر روش کلینیکی رفع لک و دیگر مشکلات پوستی است که در آن مخلوطی از داروهای مختلف که اغلب به صورت طبیعی در بدن وجود دارند، توسط سوزن های مخصوص به پوست تزریق می شوند.  موثر ترین و سریع ترین روش برای از بین بردن لک های صورت  مزوتراپی پوست است که پس از حدودا دو هفته تاثیر نهایی آن را بر لک های پوستی مشاهده کنید.

سوالات متداول درمان لک پوستی

1-چگونه می توان از ایجاد لک های صورت پیشگیری کرد؟

نور خورشید از مهم ترین عوامل ایجاد لک های صورت است. بهتر است برای جلوگیری از ایجاد لک به طور مرتب از ضد آفتاب با اس پی اف مناسب استفاده کرد. همچنین استفاده از سولاریوم و دیگر روش های برنزه کردن می تواند در ایجاد لک های صورت نقش اساسی داشته باشد.

2-آیا استفاده از لایه بردار در ایجاد لک تاثیر دارد؟

لایه بردار می تواند در از بین بردن لک های پوستی موثر باشد؛ با این حال استفاده زیاد از لایه بردار می تواند باعث نازک شدن پوست و حساس شدن آن نسبت به عوامل محیطی شود. حساسیت پوست سبب ایجاد لک و دیگر عوارش پوستی می شود. بهتر است از یک لایه بردار ملایم استفاده شود. همچنین در صورت استفاده از یک لایه بردار قوی تر بهتر است تنها یک بار در هفته استفاده شود.

3-چگونه می توان از بازگشت لک های پوستی پس از درمان جلوگیری کرد؟

ابتدا باید نوع و علت لکه مشخص شود. در صورت مرتبط بودن لک های پوستی به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، اختلالات کبدی و کلیوی و مشکلات عروقی بهتر است ابتدا در صدد درمان بیماری زمینه ای و سپس درمان لک ها برآیید.

4-آیا برای درمان لک های پوستی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اغلب لک های پوستی بی خطر هستند و می توان بدون نسخه پزشک به درمان آن ها پرداخت. در صورتی که لک های پوستی در حال رشد و گسترش یافتن در بخش های مختلف باشند و گاها با سوزش یا خارش همراه باشند بهتر است به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *