مراقبت های بعد از لیپوماتیک

بیماران مبتلا به چاقی و اضافه وزن اغلب به دنبال روش های متفاوتی برای کاهش وزن هستند؛ یکی از روش های کلینیکی کاهش وزن لیپوماتیک می باشد. برای تسریع روند بهبودی این روش و گرفتن نتیجه مطلوب لازم است برخی مراقبت های خاص توسط بیمار انجام شود. در ادامه توضیح مختصری راجع به لیپوماتیک خواهید دید و سپس با مراقبت های لازم پس از انجام لیپوماتیک آشنا خواهید شد.

لیپوماتیک چیست؟

لیپوماتیک نوعی عمل جراحی برای کاهش وزن است. در این روش پزشک متخصص زیبایی با استفاده از دستگاه مخصوص، سلول های چربی موضعی را خارج می کند. این روش نوعی روش پرطرفدار برای درمان چاقی است. در روش لیپوماتیک بر خلاف روش لیپوساکشن چربی ها سوزانده نشده و از ارتعاش برای استخراج چربی استفاده می شود.

لیپوماتیک چه عوارضی دارد؟

جراحی لیپوماتیک نوعی جراحی زمان بر است و به دقت نسبتا بالای جراح نیاز دارد. اگر جراح زیبایی به اندازه کافی در انجام جراحی لیپوماتیک دقت نکند ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای بیمار به وجود بیاید. عوارض لیپوماتیک اغلب عوارضی موقتی و جزئی بوده و پس از مدت کوتاهی رفع می شوند. شدت و ماندگاری این عوارض می تواند با رعایت مراقبت های خاص کمتر شود. برخی از عوارض جراحی لیپوماتیک شامل آسیب عروقی، آمبولی، خونریزی، کوفتگی، عفونت، جمع شدن آب در محل جراحی می باشد.

یکی دیگر از عوارضی که اغلب بیماران را درگیر می کند، برگشتن چربی ها در محل درمان می باشد. به همین دلیل بیمار لازم است مراقبت های ویژه ای را پس از لیپوماتیک رعایت کند.

چه مراقبت هایی پس از لیپوماتیک بایستی انجام شود؟

پس از جراحی لیپوماتیک، پزشک متخصص زیبایی مراقبت هایی را تجویز می کند که بیمار برای رسیدن به نتیجه مطلوب و جلوگیری از بروز عوارض جانبی ملزم به رعایت آن ها می باشد. برخی از این مراقبت ها را در ادامه خواهید خواند.

• در روش لیپوماتیک به دلیل استخراج بافت چربی مایعات بدن کاهش یافته و توصیه می شود بیمار به منظور جلوگیری از دهیدراته شدن بدن از مایعات استفاده کند.
  • استفاده از آب میوه های طبیعی و ویتامین ها برای تسریع روند بهبودی لازم است.
  • در صورت تجویز دارو توسط جراح متخصص زیبایی، لازم است بیمار تا پایان دوره درمانی داروها، آن ها را به طور مرتب و سر وقت مصرف کند.
  • در صورت احساس درد بیمار می تواند از مسکن هایی که پزشک متخصص زیبایی تجویز می کند استفاده کند.
  • اغلب پزشکان متخصص زیبایی، ماساژ ناحیه لیپوماتیک شده را توصیه می کنند چرا که باعث دفع زائده های جراحی و تسکین درد می شود.
  • بیمار باید گن طبی تجویز شده توسط پزشک متخصص زیبایی را به مدت حداقل دو ماه استفاده کند تا به جمع شدن و سفتی شکم کمک کند.
  • تا پایان دوره نقاهت بهتر است از غذاهای سبک و با فیبر کم استفاده شود؛ چراکه غذاهای سنگین باعث ایجاد یبوست و فشار به ماهیجه های شکم می شود.
  • بیمار تا حدود چهار ماه پس از انجام لیپوماتیک بهتر است از انجام فعالیت های ورزشی و پیاده روی سنگین خودداری کند.
  • میزان استراحت با توجه به سن بیمار و توسط جراح متخصص زیبایی تعیین می شود. خواب زیاد باعث تورم شکم و درنتیجه درد می شود. بنابراین لازم است بیمار مشورت لازم را در خصوص میزان خواب و استراحت با پزشک متخصص زیبایی خود به عمل بیاورد.
  • بیمار نباید به هیچ عنوان از پد های گرم و یا کمپرسور سرد برای التیام درد استفاده کند.
  • بهتر است بیمار در روزهای اولیه پس از جراحی لیپوماتیک به صورت آهسته قدم بزند.
  • در اغلب موارد پس از جراحی لیپوماتیک آنتی بیوتیک تجویز نمی شود؛ اما در صورت مستعد بودن بدن فرد به عفونت و امکان عفونت وی ممکن است به دستور پزشک لازم باشد تا مدتی پس از جراحی آنتی بیوتیک خاصی مصرف شود.
  • در صورت داشتن علائمی چون سردرد، تهوع یا استفراغ، تب، ترشحات مایل به زرد در ناحیه جراحی شده، بی حسی شکم یا خونریزی سریعا به جراح متخصص زیبایی خود مراجعه کنید.
  • توصیه می شود 2 روز پس از جراحی لیپوماتیک، بیمار به پزشک خود مراجعه کند تا از درست بودن روند بهبودی اطمینان حاصل کند. همچنین بهتر است بیمار در طول دوره نقاهت هر ماه یک بار به منظور معاینه به مطب پزشک خود مراجعه کند.

سوالات متداول مراقبت های بعد از لیپوماتیک

1-آیا در تمام طول دوره نقاهت جراحی لیپوماتیک باید تمام مراقبت ها را انجام داد؟

بله؛ دوره نقاهت جراحی لیپوماتیک حدود 3 هفته می باشد که در این مدت لازم است تمامی مراقبت های لازم انجام شود. البته برخی مراقبت ها تا چند ماه پس از جراحی نیز همچنان باید رعایت شوند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

2-آیا حمام کردن پس از جراحی لیپوماتیک بلامانع است؟

تا دو روز پس از جراحی لیپوماتیک استحمام ممنوع می باشد؛ بعد از مدت توصیه می شود بیمار حداقل دو بار در روز حمام کند تا محل زخم ها تمیز به طور مرتب تمیز شود.

3-آیا برای تمیز کردن زخم ها می توان از محلول های ضد عفونی کننده استفاده کرد؟

خیر؛ به هیچ عنوان نباید برای تمیز کردن زخم ها از محلول های ضد عفونی کننده استفاده کرد.

4-از چه زمانی می توان از استخر، سونا و جکوزی استفاده کرد؟

تا حدود 7 روز پس از جراحی بهتر است به منظور جلوگیری از عفونت از رفتن به استخر، سونا و جکوزی خودداری کرد.

5-آیا در صورت خارش در محل زخم ها بهترین واکنش چیست؟

دستکاری کردن زخم های لیپوماتیک تحت هیچ شرایطی توصیه نمی شود. در صورت داشتن خارش، می توان از داروهای ضد خارش استفاده کرد.