همه چیز درباره زگیل تناسلی

یکی از شایع ترین بیماری های پوستی در انسان زگیل تناسلی است. این بیماری نوعی بیماری مقاربتی است و تقریبا تمامی کسانی که رابطه جنسی دارند، حداقل یک بار ممکن است به ویروس این بیماری مبتلا شده باشند ولی توسط سیستم ایمنی بدن از بین رفته باشد یا علایمی نداشته باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره ی این ویروس در اختیار شما قرار دهیم.

زگیل تناسلی چیست و چگونه به وجود می آید

زگیل تناسلی یک بیماری شایع مقاربتی است که پوست ناحیه تناسلی را درگیر می کند. ویروسی که این بیماری را ایجاد می کند HPV نام دارد. این ویروس از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و باعث ایجاد عفونت در ناحیه تناسلی می شود.

این عفونت به شکل زگیل در ناحیه تناسلی ظاهر می شود. زگیل تناسلی در زنان شایع تر از مردان است و ممکن است باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شود. در زنان این زگیل ها روی دهانه واژن، دیواره واژن یا فاصله بین واژن و مقعد به وجود می آیند در حالی که در مردان این زگیل ها ممکن است روی آلت یا بیضه ها به وجود بیاید.

زگیل تناسلی چگونه منتقل می شود

همانطور که گفته شد زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است که از طریق رابطه جنسی پرخطر و کنترل نشده منتقل می شود. از دیگر روش ها انتقال این بیماری استفاده از تیغ یا لباس زیر آلوده می باشد.

در زمان استفاده از سوزن ها و تفنگ های تتو نیز در صورت آلوده بودن ممکن است باعث انتقال ویروس HPV شود. امکان انتقال ویروس زگیل تناسلی از راه دهان نیز در صورت داشتن رابطه ی دهانی می تواند منتقل شود. ترشحات جنسی در صورت تماس با پوست و ناحیه تناسلی می توانند موجب انتقال ویروس زگیل تناسلی شوند. امکان انتقال ویروس HPV از طریق بزاغ فرد آلوده نیز وجود دارد.

در مادران آلوده به زگیل تناسلی ممکن است حین زایمان یا شیردهی این ویروس به نوزاد منتقل شود. از دیگر روش های انتقال انجام اپیلاسیون و لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی در مکان های غیر بهداشتی می باشد.

علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی ابتدا ممکن است مانند جوش در ناحیه تناسلی ظاهر شود و به تدریج بزرگ و بزرگ تر شود. رنگ این برجستگی ها ممکن است همرنگ پوست فرد یا تیره تر باشند.

زگیل ها باعث ایجاد درد، سوزش، خارش یا التهاب نمی شوند؛ البته در صورتی که دستکاری شوند ممکن است باعث ایجاد درد یا زخم شود. همچنین در دهان یا گلوی فرد بیمار، در صورتی که رابطه جنسی از راه دهان برقرار شده باشد، نیز ممکن است زائده هایی مانند زگیل نیز ایجاد شود. البته این عارضه بسیار نادر است.

پیشگیری و درمان زگیل تناسلی

یکی از اصلی ترین روش های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، واکسیناسیون است. سه نوع واکسن HPV در حال حاضر وجود دارد که گارداسیل یکی از مشهور ترین این واکسن هاست. توصیه شده که این واکسن پیش از شروع فعالیت جنسی دریافت شود.

پیش از برقراری هر گونه رابطه جنسی، از سالم بودن شریک جنسی خود اطمینان حاصل کنید. داشتن شریک های جنسی متعدد می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به این بیماری شود. استفاده از کاندوم در زمان برقراری رابطه جنسی نیز تا حد زیادی از انتقال ویروس جلوگیری می کند.

برای درمان زگیل تناسلی روش های متعددی وجود دارد. اولین گام درمان، مراجعه به پزشک و مشاوره است. در کنار داروهای مصرفی برای از بین بردن ویروس، روش هایی از جمله لیزر، کرایوتراپی و کوتریزاسیون برای از بین بردن زگیل ها و برجستگی های ناحیه تناسلی به کار گرفته می شوند.

سوالات متداول زگیل تناسلی

1-بهترین زمان مراجعه به پزشک برای درمان زگیل تناسلی چه زمانی است؟

در صورت مشاهده هر گونه علائمی مشابه علائم زگیل تناسلی بهتر است سریعا با یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا در صورت ابتلا به زگیل تناسلی به موقع تشخیص داده شود و درمان مناسب آغاز شود.

2-از آلوده شدن به ویروس تا ظهور علائم چقدر طول می کشد؟

دوره نهفتگی این ویروس برای بیماران مختلف می تواند متفاوت باشد، از زمان آلوده شدن به ویروس تا زمان بروز علائم ممکن است سه هفته تا دو سال زمان ببرد و بیمار در این زمان هیچ یک از علائم زگیل تناسلی را بروز ندهد.

3-زگیل تناسلی خطرناک است؟

زگیل تناسلی تنها در صورتی که درمان نشود می تواند باعث ایجاد سرطان شود؛ اما در صورت تشخیص به موقع و درمان صحیح مشکل یا خطری نخواهد داشت.

4-آیا استفاده از کاندوم به طور کامل از انتقال ویروس زگیل تناسلی جلوگیری می کند؟

استفاده از کاندوم تا حد زیادی از انتقال انواع بیماری ها و ویروس های مقاربتی جلوگیری می کند. اما لازم به ذکر است، زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است که از طریق تماس پوست منتقل می شود. در زمان استفاده از کاندوم نیز ممکن است بخش هایی از پوست ناحیه تناسلی طرفین با هم در ارتباط باشد.

5-آیا زگیل تناسلی باعث ناباروری می شود؟

زگیل تناسلی به طور کلی در ناباروری مشکلی ایجاد نمی کند؛ اما در صورتی که درمان نشود ممکن است باعث ایجاد سرطان دهانه رحم در زنان و سرطان پروستات و آلت جنسی در مردان می شود.

6-آیا زگیل تناسلی از طریق تماس روزمره منتقل می شود؟

خیر؛ زگیل تناسلی تنها از طریق رابطه جنسی یا استفاده از ابزار یا مواد آلوده به ویروس در ناحیه تناسلی منتقل می شود و با تماس های روزمره مانند دست دادن یا روبوسی کردن منتقل نخواهد شد.

7-آیا واکسن زگیل تناسلی روی کسی که به زگیل تناسلی مبتلا شده باشد تاثیر دارد؟

فرد مبتلا به زگیل تناسلی نمی تواند با تزریق واکسن بیماری خود را درمان کند؛ اما با تزریق واکسن می تواند امکان ابتلای دوباره به زگیل تناسلی و دیگر بیماری های ناشی از ویروس HPV را به حداقل برساند.