بوتاکس زیر بغل چیست

یکی از واکنش های طبیعی بدن نسبت به گرما تعریق است که در حالت طبیعی می تواند به خنک کردن بدن و سلامت آن کمک کند ؛ اما در برخی موارد و به دلایل متفاوت زیر بغل برخی افراد بیش از حد معمول عرق می کند. روش های فراوانی از جمله استفاده کردن از لوسین های ضد تعریق برای مقابله با این مشکل وجود دارد ولی با استفاده از این روش ها ممکن است غدد تعریق فرد ملتهب شوند و حساسیت نشان دهند. یکی از بهترین راه های درمان تعریق بیش از حد زیر بغل که اغلب موثر واقع می شود بوتاکس زیر بغل است. با بوتاکس زیر بغل می توان فرآیند شیمایی غدد در تولید عرق را کاهش داد.

بوتاکس زیر بغل چگونه باعث کاهش تعریق زیر بغل می شود؟

با بالا رفتن دمای بدن سیستم عصبی غدد عرقی را تحریک می کند تا بدن عرق کرده و خنک شود. در برخی افراد اعصاب تحریک کننده غدد تعریق بیش از اندازه فعال بوده و این امر باعث تعریق بیش از حد در ناحیه زیر بغل می شود. پزشک متخصص پوست و مو زیر بغل را به حدود ۱۰ تا ۱۵ نقطه ی مختلف تقسیم می کند، این نقاط در اطراف اعصاب تحریک کننده ی غدد تعریق می باشند. پس از آن دکتر متخصص پوست و مو با سوزن مخصوص اقدام به تزریق بوتاکس به نقاط مشخص شده می کند. بوتاکس تزریق شده به نقاط باعث مسدود شدن فعال کننده های غده های تعریق شده و این امر موجب می شود در زمان بالا رفتن دمای بدن غدد توانایی تولید عرق را نداشته باشند.

بوتاکس زیر بغل برای چه کسانی مناسب است؟

این روش درمان تعریق زیر بغل برای افراد با میزان تعریق نرمال توصیه نمی شود. تزریق بوتاکس به زیر بغل برای برخی افراد مبتلا به بیش فعالی غدد تعریق مناسب است. با تزریق بوتاکس میزان تعریق این افراد تعدیل می شود.

تزریق بوتاکس به زیر بغل برای برخی بیماران محدودیت دارد. بیماران با سابقه حساسیت به بوتاکس، افراد زیر ۱۸ سال، خانم های باردار و خانم های شیرده نمی توانند از بوتاکس زیر بغل استفاده کنند.

مراقبت های قبل و بعد از بوتاکس زیر بغل

توصیه می شود ۲ یا ۳ روز قبل از تزریق بوتاکس، ‌بیمار از تراشیدن موهای زیر بغل خودداری کند. همچنین پیش از تزریق بوتاکس بیمار نباید از داروهای رقیق کننده خون استفاده کند. همچنین پس از تزریق بوتاکس لازم است موارد زیر در نظر گرفته شود:

• اپیلاسیون، لیزر و موم انداختن زیر بغل تا ۲ روز پس از تزریق بوتاکس ممنوع می باشد.
  • تا ۲۴ ساعت پس از تزریق بوتاکس فعالیت های سنگین ورزشی انجام نشود.
  • بهتر است بیمار تا حدود ۳ روز پس از تزریق بوتاکس با آب داغ حمام نکند.

عوارض و خطرات بوتاکس زیر بغل

بوتاکس زیر بغل هیچگونه عوارضی که دائمی باشد نداشته و تمامی عوارض این درمان حداکثر تا ۷ روز ادامه پیدا می کنند. برخی از شایع ترین عوارض بوتاکس زیر بغل عبارتند از:

• تعریق در نواحی دیگر بدن به جز زیر بغل
  • سوزش
  • درد خفیف زیر بغل
  • کبودی
  • علائمی شبیه به سرماخوردگی
  • در موارد نادر ممکن است بیمار احساس سر درد یا گرگرفتی بدن نیز داشته باشد.

تزریق بوتاکس به زیر بغل در موارد بسیار نادر ممکن است خطرات و عوارض جانبی جدی از جمله موارد زیر داشته باشد:

• خارش شدید در ناحیه درمان
  • مشکل در تنفس یا بینایی
  • درد عضلانی
  • حالت تهوع

به همین دلیل توصیه می شود تزریق بوتاکس به زیر بغل حتما زیر نظر پزشک متخصص پوست و مو انجام شود تا خطرات جدی بیمار را تهدید نکند.

هزینه بوتاکس زیر بغل چقدر است؟

هزینه بوتاکس زیر بغل با توجه به اینکه چند سی سی بوتاکس مورد استفاده قرار می گیرد، برند بوتاکس مورد استفاده، پزشک متخصص پوست و مو و کلینیک زیبایی تعیین می شود.

سوالات متداول بوتاکس زیر بغل

1-آیا بوتاکس زیر بغل درمانی دائمی است؟

خیر؛ ماندگاری بوتاکس زیر بغل حدود ۶ ماه خواهد بود و بیمار پس از این مدت نیاز به تزریق مجدد خواهد داشت.

2-چند جلسه تزریق بوتاکس به زیر بغل نیاز است؟

تعداد جلسات مورد نیاز برای رسیدن به نتیجه مطلوب برای هر فرد می تواند متفاوت باشد اما اغلب ۳ تا ۴ جلسه نیاز است.

3-فواصل بین جلسات درمان چقدر است؟

فواصل بین هر جلسه را پزشک متخصص پوست با توجه به شرایط هر بیمار تعیین می کند؛ ولی به صورت میانگین بین هر جلسه ۳ تا ۴ ماه فاصله نیاز است.

4-آیا بوتاکس زیر بغل درد دارد؟

بوتاکس از طریق سوزن مخصوص به زیر بغل تزریق می شود و بیمار ممکن است اندکی درد در ناحیه تزریق حس کند؛‌ اما این درد خفیف و قابل تحمل است. میزان درد به مهارت پزشک در تزریق نیز بستگی دارد.

5-ماساژ ناحیه درمان به بهبودی آن کمک می کند؟

خیر؛‌ توصیه می شود ناحیه درمان را به هیچ وجه دستکاری نکرده و تنها در صورت احساس درد از کمپرسور یخ روی محل تزریق استفاده کنید.

6- آیا بلافاصله پس از تزریق بوتاکس تعریق زیر بغل متوقف می شود؟

پس از تزریق بوتاکس به زیر بغل تعریق به تدریج کاهش یافته و ۲ تا ۷ روز زمان می برد تا تعریق نواحی درمان شده متوقف شود.