خدمات پوست

تزریق ژل گونه

تزریق ژل گونه

استخوان های گونه قلب ساختار استخوانی صورت هستند و برجستگی آنها یکی از معیارهای جذابیت و جوانی چهره است. استخوان های گونه نه تنها به لیفت کردن بخش میانی چهره کمک می کنند، بلکه قسمت بالای صورت را جوان تر و دلپذیر تر نشان می دهند. امروزه، برجسته کردن گونه ها یک روش بسیار قابل تنظیم است. متخصصان پوست و جراحان پلاستیک از پر کننده هایی مانند ژل گونه برای پر کردن موقت یا دائم گونه ها استفاده می کنند تا در افرادی که دارای صورت لاغر و فاقد استخوان گونه برجسته هستند، تعریف مشخصی از کانتور صورت ارائه دهند، یا گونه هایی را که به دلیل افزایش سن از بین رفته اند بازسازی کنند. تزریق ژل گونه همچنین با ایجاد تقارن چپ و راست، و هماهنگی عمودی- افقی صورت، نهایتا در متوازن و زیباتر کردن چهره موثر است.

ژل گونه چیست؟

ژل گونه در ردیف پرکننده های تزریقی قرار دارد و روشی ایمن و مؤثر برای افزایش حجم ناحیه بالا و اطراف گونه ها است. ژل گونه چارچوب مشخص تری برای ساختار استخوانی صورت فراهم می کند و تزریق آن، علاوه بر افزایش حجم، به صاف کردن چین و چروک و خطوط ریز و بهبود ظاهر فرد نیز کمک می کند.

انواع ژل گونه

ژل هایی که به عنوان پرکننده تزریق می شوند، بر اساس ماده اصلی که در ساختار آنها به کار رفته، متفاوتند. در اینجا به معرفی مختصر معروف ترین انواع این پرکننده ها می پردازیم:

ژل های مبتنی بر اسید هیالورونیک (HA)

اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی است که در بدن انسان یافت می شود و در تولید کلاژن شرکت می کند. کلاژن همان ماده ای است که به پوست خاصیت ارتجاع پذیری می دهد. با افزایش سن، تولید اسید هیالورونیک و کلاژن کاهش می یابد و این امر باعث افزایش افتادگی و چروک شدن پوست می شود. اسید هیالورونیک موجود در ژل های تزریقی به تدریج با گذشت زمان جذب می شود و نتایج تزریق آنها 6 تا 12 ماه ماندگار است. از  معروف ترین مارک های تجاری این گروه از ژل ها می توان از جوویدرم (Juvederm) و رستیلان (Restylan) نام برد.

ژل اسید پلی ال- لاکتیک (Poly-L-lactic acid)

اسید پلی ال- لاکتیک ماده ای است که در هنگام ورزش در بدن ایجاد می شود و نوع مصنوعی آن در بخیه های قابل جذب و ایمپلنت ها به کار  می رود. این اسید زیست تخریب پذیر تولید کلاژن در پوست را تحریک می کند و از این طریق استحکام پوست را افزایش و ظاهر چین و چروک ها را کاهش می دهد. این ماده با نام تجاری Sculptra Aesthetic به بازار عرضه می شود و برای درمان چین و چروک های عمیق و افزایش حجم ناشی از کم شدن چربی پوست مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد آن تدریجی است و ماندگاری نسبتا بالای آن (حداقل دو سال)، آن را به یک پرکننده نیمه دائمی تبدیل کرده است.

هیدروکسیل آپاتیت کلسیم (CaHA)

این ژل حاوی کلسیم (به شکل ذرات میکروسکوپی) است  و نسبت به HA از قوام بیشتری برخوردار است، که آن را برای مبارزه با چین و چروک های عمیق مناسب تر می کند. ماندگاری اثر این ژل حدود یک سال است و با نام تجاری Radiesse  به فروش می رسد.

پلی متیل متاکریلات (PMMA)

این ماده پرکننده از اجتماع گلوله های ریز (میکروسفرها) و کلاژن ایجاد، و باعث جمع شدن پوست می شود. این محصول پرکننده با نام تجاری Bellafill به بازار عرضه می شود و از آنجا که نتایج آن تا پنج سال ماندگار است، در زمره محصولات دائمی قلمداد می شود. اما با این حال معمولاً اولین انتخاب پزشکان نیست، چون تحقیقات انجام شده نشان داده اند که پرکننده های پوستی با اثر طولانی مدت دارای عوارض بیشتری از قبیل عفونت و ایجاد ندول هستند.

مزایای تزریق ژل گونه چیست؟

در مقایسه با سایر گزینه های درمانی، مانند کاشت گونه و جراحی لیفت صورت، ژل های پرکننده گونه دارای چندین مزیت آشکار هستند:

  • به بازگرداندن حجم از دست رفته در ناحیه گونه، ایجاد کانتورینگ، لیفت و طرح ریزی گونه ها و پر کردن خطوط و چین و چروک ریز کمک می کنند.
  • به صورت سرپایی در مطب تزریق می شوند و به بی حسی کمی نیاز دارند.
  • بهبودی آنها سریع است، و پس از تزریق، فرد می تواند دوباره به محل کار یا فعالیت های منظم خود برگردد.
  • نتایج آنها معمولا موقت است و در صورت نارضایتی مشکل زیادی ایجاد نمی کنند.
  • خطر عوارض جدی یا عفونت در آنها بسیار ناچیز است.
  • بعد از تزریق، هنوز امکان افزودن ژل و اصلاح نتیجه وجود دارد.
  • نسبت به روش های جراحی کم هزینه تر هستند.

چه کسی کاندیدای خوبی برای تزریق ژل گونه است؟

افرادی که به بیماری خاصی مبتلا نیستند و دخانیات مصرف نمی کنند، می تواند کاندیدای مناسبی برای تزریق ژل گونه باشد. طبق دستورالعمل های سازمان غذا و دارو (FDA)  در موارد زیر باید از تزریق ژل گونه خودداری کرد:

  • وجود اختلالات انعقاد خون
  • حساسیت به ترکیبات مصنوعی مورد استفاده در ژل تزریقی
  • باردار یا شیرده بودن یا داشتن سن زیر 18 سال
  • التهاب پوست به هر دلیلی (بثورات پوستی، آکنه فعال، کهیر و غیره)
  • داشتن پوست مستعد ایجاد جای زخم (کلوئید یا رشد بیش از حد بافت اسکار)

مراحل تزریق ژل گونه

مشاوره :اولین اقدام، مشاوره با پزشک متخصص آموزش دیده است. در جلسه مشاوره درباره قیمت گذاری، هزینه و نتایج مورد نظر بیمار بحث می شود و قرار ملاقات تزریق ژل گونه گذاشته می شود.

آماده سازی : تزریق ژل گونه یک روش حداقل تهاجمی است و به آماده سازی زیادی احتیاج ندارد. معمولا توصیه می شود که 2 هفته قبل از عمل، از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین، مصرف الکل، و سیگار خودداری شود. اجتناب از این موارد می تواند از بروز کبودی جلوگیری کند. همچنین، پزشک باید از وجود هر گونه حساسیت دارویی در فرد مطلع شود.

نحوه عمل : تزریق ژل گونه توسط پزشک واجد صلاحیت در یک محیط بالینی ایمن انجام می شود. ابتدا یک ماده بی حسی موضعی در محل تزریق اعمال می شود. البته ممکن است ماده بی حس کننده از قبل با ژل پرکننده مخلوط شده باشد (مثلا آمپول های جوویدرم حاوی مقدار کمی لیدوکائین هستند تا هرگونه درد و ناراحتی حین تزریق به حداقل برسد). پزشک سپس محل تزریق را علامت گذاری می کند. تزریق ساده است و بطور متوسط حدود 20 دقیقه طول می کشد. پس از تزریق، برای اطمینان از توزیع یکنواخت و کاهش احتمال تورم، ناحیه را به آرامی ماساژ می دهند. نتایج تا حدودی بلافاصله قابل مشاهده است، ولی یک یا دو روز طول می کشد تا ژل بر روی صورت حالت بگیرد. بعد از تزریق، فرد می تواند رانندگی کند، و به محل کار خود برگردد.

بهبود :پس از تزریق ممکن است تورم یا کبودی کمی وجود داشته باشد. تورم معمولاً در طی 48 ساعت و کبودی طی دو هفته محو می شود. به افراد توصیه می شود حداقل 24 ساعت پس از تزریق ژل گونه از انجام فعالیت های شدید، قرار گرفتن در معرض آفتاب، آرایش و مصرف الکل خودداری کنند. همچنین، روزهای اول باید از خوابیدن روی گونه ها، و تا زمانی که خطر عفونت وجود دارد از لمس کردن صورت خودداری کرد و تا حد ممکن آن را تمیز و خشک نگه داشت.

عوارض ناشی از تزریق ژل گونه

تزریق ژل گونه یک روش کم خطر و نسبتاً ساده با حداقل زمان ریکاوری است. ولی در صورت مراجعه به افراد فاقد صلاحیت یا بدون تجربه، خطر بروز عوارض جانبی بیشتر می شود. عوارض جانبی رایج و احتمالی ژل گونه شامل موارد زیر است (این عوارض معمولاً طی 7 تا 14 روز از بین می روند):

تورم، کبودی، قرمزی، راش، درد، خارش و واکنش آلرژیک یا عفونت می توانند از عوارض شایع تزریق ژل گونه باشند.

عوارض جانبی کمتر شایع عبارتند از:

نشت پرکننده از محل تزریق، ایجاد گره (ندول) اطراف محل تزریق، آسیب به رگهای خونی، مرگ بافتی ناشی از انسداد جریان خون، از بین رفتن بینایی در اثر انسداد مسیر جریان خون به چشم می توانند از عوارض کمتر شایع باشند.

همچنین گرانولوما، نوعی واکنش التهابی به پرکننده و حتی مهاجرت مواد تزریقی به سایر قسمتهای صورت و ایجاد ظاهری توده ای یا نامتقارن در مواقع نادر بروز می کند. برای جلوگیری از بروز این عوارض لازم است به یک کلینیک زیبایی معتبر و یا یک متخصص خوش نام و باتجربه در این زمینه مراجعه فرمایید.

هزینه تزریق ژل گونه

هزینه تزریق ژل گونه در وهله اول به نوع ژل انتخابی، مارک آن، و همچنین مقدار مورد نیاز آن بستگی دارد. معمولا پر کننده هایی که دوام بیشتری دارند گران قیمت ترند. برای تعیین دقیق هزینه باید با فرد تزریق کننده صحبت کرد.

سوالات متدوال تزریق ژل

1-اگر فرد از نتایج تزریق ژل گونه راضی نباشد چه می شود؟

در این صورت پزشک می تواند با تزریق محلول های مناسب به محل، ماده پرکننده را تقریباً بلافاصله حل کند بدون اینکه هیچ آسیب و اثری باقی بگذارد. یک راه دیگر منتظر ماندن برای حل و متابولیزه شده ژل به مرور زمان است.

2-آیا تزریق ژل مشمول خدمات بیمه است؟

خیر. به طور کلی عمل های زیبایی مشمول خدمات بیمه ای نمی شوند.

3-آیا تزریق ژل گونه دردناک است؟

از آنجا که در تزریق ژل گونه نیازی به ایجاد برش یا بخیه نیست، درد آن جزئی است. بعلاوه، چون قبل از تزریق کرم بیحس کننده روی پوست قرار می گیرد، ناراحتی ایجاد شده از نظر بیمار فقط به عنوان یک خراش کوچک و احساس درد خفیف توصیف می شود.

4-مزایا و معایب تزریق ژل گونه نسبت به کاشت گونه چیست؟

عملیات کاشت گونه توسط جراح پلاستیک انجام می شود و شامل قرار دادن پروتزهای جامد دائمی از طریق جراحی است. تزریق ژل گونه می تواند همان نتایج را به صورت فوری، کم خطرتر و کم تهاجمی تر ارائه دهد. البته، نسبت به کاشت، اثر آن موقتی است و نیاز به تجدید مداوم دارد.

5-آیا به جای تزریق ژل می توان از تزریق پیوند چربی اتولوگ استفاده کرد؟

بله. در پیوند چربی اتولوگ چربی توسط لیپوساکشن از قسمت های دیگر بدن برداشته و برای پر کردن به گونه ها تزریق می شود. بهبودی این روش طولانی تر است ولی غالبا نتایج طولانی مدت تری ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *