درمان انگل دمودکس

انگل دمودکس نوعی انگل پوست انسان است که می تواند مشکلات پوستی فراوانی را برای فرد میزبان به وجود بیاورد. خوشبختانه این نوع انگل چندان خطرناک نیست و قابل درمان است.

انگل دمودکس نوعی انگل می باشد که محل تغذیه آن پوست انسان است. این انگل روی پوست اغلب انسان ها زندگی می کند و مواد غذایی خود را از پوست مرده، چربی پوست و هورمون های روی پوست تامین می کند. انگل دمودکس به ندرت باعث ایجاد مشکلات پوستی می شود. اما در برخی افراد که سیستم ایمنی ضعیف دارند، ممکن است باعث ایجاد عوارض متعدد پوستی شود.

چه کسانی به انگل دمودکس مبتلا می شوند؟

همانطوی که گفته شد بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض ابتلا به این انگل هستند. بعضی از بیماران مبتلا به مشکلات پوستی نیز بیش از دیگران در معرض ابتلا به این انگل هستند از جمله کسانی که مشکلات پوستی آکنه روزاسه ، بلفاریت ، آلوپسی آندروژنیک دارند بیش از دیگران در معرض ابتلا به این انگل هستند. علاوه بر آن افراد با شرایط زیر نیز با احتمال بالایی ممکن است به انگل دمودکس مبتلا شوند:

• افرادی که از کورتیکواستروئید ها استفاده می کنند.
  • افراد با پیشینه ارثی سرطان
  • بیماران مبتلا به مشکلات کبدی
  • مبتلایان به HIV
  • برخی افراد نیز به صورت ژنتیکی مستعد ابتلا به انگل دمودکس هستند.

علائم مبتلایان به انگل دمودکس

مبتلایان به انگل دمودکس ممکن است علائم متفاوتی از خود نشان دهند. از جمله: خشکی بیش از حد پوست، خارش، قرمزی شدید، التهاب، ضخیم شدن پوست، قرمزی چشم اما اغلب بیماران ممکن است همه یا بخشی از این علائم را نشان دهند که در صورت داشتن برخی از این علائم توصیه می شود به پزشک متخصص  پوست و مو مراجعه کنید.

چگونه می توان از ابتلا به انگل دمودکس اطمینان یافت؟

در صورت داشتن علائم دمودکس، پس از مراجعه به مطب دکتر، پزشک متخصص پوست و مو از پوست بیمار نمونه برداشته و آن را زیر میکروسکوپ معاینه می کند. در صورت وجود این نوع انگل در سلول های پوستی بیمار، پزشک متخصص پوست و مو شیوه درمان را تجویز می کند. نکاتی که باید قبل از مراجعه به مطب دکتر به آن ها توجه کرد به شرح زیر است:

• از شستن پوست از 2 روز قبل از نوبت ویزیت خودداری کنید.
  • از مواد آرایشی روی پوست خود استفاده نکنید.
  • از مصرف آنتی بیوتیک ها خودداری کنید.

درمان انگل دمودکس چگونه انجام می شود؟

پس از تشخیص ابتلا به انگل دمودکس نوبت به درمان می رسد. در مرحله نخست، پزشک متخصص درمان خانگی با شوینده های مناسب را تجویز می کند. درمان به این روش شامل موارد زیر می شود:

• شستن روزانه پوست با شامپو های تجویز شده توسط پزشک
  • استفاده از لایه بردار ملایم مناسب پوست
  • استحمام پس از ورزش و عرق کردن بدن
  • خودداری از مصرف موادی آرایشی یا خوراکی که چربی پوست را افزایش می دهند.

در اغلب موارد این نوع درمان برای بیماران جواب داده و انگل دمودکس از بین خواهد رفت. در برخی از بیماران با شرایط حاد ممکن است با انجام دوره درمان خانگی نتیجه مطلوب حاصل نشده و نیاز به درمان پزشکی باشد. در این نوع درمان پزشک متخصص پوست و مو برای بیمار داروهای تنظیم کننده چربی پوست و دیگر دارو هایی که در درمان این نوع انگل موثرند تجویز خواهد کرد. این دارو ها شامل کروتامیتون، مترونیدازول و پرمترین می باشند. البته با توجه به عوارض دارویی این مواد پزشکان متخصص پوست و مو ممکن است پیش از تجویز دارو، برخی لوسیون ها و پمادهای حاوی سالیسیلیک اسید، بنزیل بنزویت و گوگرد را توصیه کنند. با توجه به شدت واکنش بدن به انگل دمودکس ممکن است تجویز داروهای آنتی بیوتیک نیز لازم باشد.

به طور کلی این انگل باعث ایجاد واکنش های متفاوتی در افراد مختلف می شود. درمان صحیح انگل دمودکس تنها با توجه به علائم که بیمار میزبان انگل از خود نشان می دهد، امکان پذیر است؛ لذا توصیه می شود در صورت داشتن علائم این انگل به یک متخصص پوست و مو مراجعه کرده و پس از تشخیص درمان مناسب را در پیش بگیرید.

سوالات متداول انگل دموتکس

1.کسی که یک بار به انگل دمودکس مبتلا شده باشد، ممکن است برای بار دوم نیز مبتلا شود؟

بله؛ افرادی که مستعد ابتلا به انگل دمودکس هستند ممکن است پس از درمان دوباره به این انگل مبتلا شوند. برای جلوگیری از ابتلای دوباره، افراد مستعد میتوانند از روش های پیشگیری ابتلا به انگل دمودکس که توسط پزشک متخصص پوست و مو ارائه می شوند استفاده کنند.

2-آیا محلول های نمکی شستشوی پوست در درمان انگل دمودکس موثرند؟

بلورهای نمک در کاهش تعداد انگل های پوستی می تواند تاثیر زیادی داشته باشد؛ محلول های پاک کننده نمکی نیز می توانند تعداد این انگل ها را کاهش دهند اما نمی توان به عنوان درمان دائمی انگل دمودکس از این محلول ها استفاده کرد.

3-آیا شامپو ها در درمان انگل دمودکس تاثیر دارند؟

شستشوی روزانه با شامپو های مناسب به عنوان نوعی درمان در درمان انگل دمودکس استفاده می شود؛ با این حال هر شامپویی نمی تواند این انگل را از بین ببرد.

4-آیا استحمام با آب داغ تاثیری بر انگل دمودکس دارد؟

بله؛ برای از بین بردن این انگل توصیه می شود با آب داغ استحمام کرده و نیز لباس های خود را با آب داغ بشویید. توجه کنید دوش طولانی مدت با آب داغ می تواند به پوست شما آسیب بزند.

5-آیا پاک کردن صورت با الکل انگل دمودکس را از بین می برد؟

خیر، اما الکل تا حد زیادی می تواند از شیوع و پخش شدن انگل در دیگر نقاط پوست جلوگیری کند.