خدمات پوست

درمان پوست خشک و حساس

درمان پوست خشک و حساس

پوست خشک و حساس از عوارض شایع پوستی است که ممکن است هر فردی با هر نوع پوستی با آن مواجهه شود. عوامل متعددی وجود دارد که سبب می شود تا افرادی که پوست حساسی دارند حالات ناخوشایندی را روی پوست خود احساس کنند . خشکی پوست نیز تا حد زیادی سبب می شود تا واکنش های شدید پوستی ایجاد شود

. پوست های خشک و حساس نیاز به مراقبت های ویژه دارند. در ادامه این مقاله قصد داریم راهکار های درمانی موثری در این زمینه ارائه دهیم

خشکی پوست و علت آن

پوست خشک و خشکی پوست تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. پوست خشک نوعی از پوست است که چربی کمتری نسبت به پوست چرب دارد و نیاز بیشتری به محصولات مرطوب کننده دارد؛ اما خشکی پوست نوعی عارضه پوستی است که در آن پوست تولید چربی پوست توسط غدد سبوم ساز تا حد زیادی کاهش یافته یا متوقف می شود. دراین عارضه پوست، حالت سوختگی پیدا می کند و حرکت آن در ناحیه خشکی زده بسیار سخت و طاقت فرسا می شود. خشکی پوست می تواند دلایل بسیاری داشته باشد.

سردی هوا از عمده ترین دلایل خشکی بیش از حد پوست است. از دیگر دلایل خشکی صورت می توان به ژنتیک، استفاده از مواد شوینده قوی، در معرض نور خورشید قرار گرفتن به صورت طولانی مدت، اختلالات تیروئیدی، دیابت و عوارض جانبی برخی داروها اشاره کرد. لازم به ذکر است برای درمان خشکی و حساسیت پوست ابتدا باید دلیل ایجاد آن را بدانید تا بتوانید بهترین روش درمانی را در پیش بگیرید.

عوامل تحریک پوست خشک و حساس

پوست های خشک و حساس ممکن است به ساده ترین آلرژن ها نیز واکنش های شدید بدهند. ازجمله متداول ترین محرک های پوست حساس و خشک می توان به اگزما، روزاسه یا درماتیت اشاره کرد. این اختلالات پوستی ممکن است حساسیت پوست را هدف قرار داده و باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و آسیب های بافتی شدید شوند. گاها ایجاد زخم در پوست های خشک یا حساس می تواند واکنش های شدید پوستی مانند سوزش و التهاب را ایجاد کند. همچنین عوامل محیطی چون باد، گرما یا سرمای شدید و نور آفتاب نیز می تواند در تحریک این نوع پوست ها تاثیر داشته باشد.

روش های درمان پوست خشک و حساس

درمان پوست خشک و حساس به روش های متفاوتی قابل انجام است. روش های خانگی درمان پوست خشک و حساس از متداول ترین روش های درمانی است. انواع روغن های گیاهی مانند روغن زیتون و روغن کرچک برای از بین بردن خشکی پوست می تواند موثر باشد.  عسل یکی دیگر از موادی است که با خاصیت نرم کنندگی فوق العاده خود می تواند در از بین بردن خشکی و حساسیت پوست تاثیر فراوانی داشته باشد. از دیگر موادی که در خانه به راحتی می توان از آن ها برای درمان خشک و حساسیت پوست استفاده کرد، می توان به روغن بادام، شیر، آلوئه ورا و گلیسرین اشاره کرد. روش های خانگی تاثیر عمیقی در درمان خشکی و حساسیت پوست ندارند و تنها در موارد خفیف می توانند روش درمانی موثری باشند.

در صورتی که خشکی و حساسیت پوستی شما شدید تر باشد، روش درمانی بهتر و موثرتر استفاده از داروهای ضد خشکی و حساسیت است. پماد های ضد خشکی پوست مانند ویتامین A، داروهای ضد حساسیت مانند هیدروکورتیزون و هیدروکسی زین از جمله داروهای متداولی هستند که برای درمان خشکی و حساسیت پوست از آن ها استفاده می شود. این دارو ها اغلب حاوی مقادیر زیادی کورتون هستند و ممکن است در صورت استفاده طولانی مدت یا نادرست از آن ها باعث واکنش های آلرژیک بیشتری در پوست فرد شوند؛ لذا توصیه می شود که استفاده از دارو های ضد خشکی و حساسیت پوست حتما زیر نظر پزشک متخصص پوست صورت بگیرد.

سوالات متداول درمان پوست خشک و حساس

1-آیا پوست حساس از انواع پوست محسوب می شود؟

به طور کلی سه نوع پوست وجود دارد: پوست خشک، پوست چرب و پوست مختلط. پوست خشک، سبوم کمی تولید کرده و در اغلب مناطق چربی کمی دیده می شود و حالت کدری دارد؛ این درحالی است که پوست چرب، چربی فراوانی دارد و براق دیده می شود. پوست مختلط، در برخی قسمت ها چرب و در برخی دیگر خشک است. هر نوع از این انواع پوست می توانند حساس باشند و به راحتی واکنش آلرژیک نشان دهند.

2-آیا می توان از خشکی و حساسیت پوست جلوگیری کرد؟

شستشوی منظم با مواد شوینده مناسب و مرطوب کردن منظم پوست با مرطوب کننده های مناسب پوست از بهترین روش های پیشگیری از ایجاد خشکی و حساسیت پوست است. همچنین استفاده از ضد آفتاب به طور مرتب می تواند در جلوگیری از ایتلا به خشکی و حساسیت پوست موثر باشد. علاوه بر این موارد پزشکان متخصص پوست توصیه می کنند حتی الامکان استفاده از مواد شمیایی آرایشی را به حداقل برسانید.

3-ابتلا به پوست حساس چگونه قابل تشخیص است؟

در صورتی که پوست شما در مقابله با غذاهای مختلف، مواد آرایشی یا شرایط محیطی به راحتی واکنش نشان داده و قرمز یا ملتهب می شود، شما دچار پوست حساسی هستید. همچنبن در صورت مشاهده هر گونه حالت سوختگی در پوست و یا پوسته پوسته شدن، بهتر است برای درمان خشکی پوست خود اقدام کنید. بهترین راه برای شروع درمان پوست حساس و خشک، مراجعه به پزشک است.

4-چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به پوست خشک و حساس هستند؟

کسانی که سابقه بیماری هایی مانند پسوریازیس، اگزما یا درماتیت هستند بیشتر در معرض ابتلا به پوست خشک و حساس هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *