درمان جوش و آکنه

جوش یا آکنه نوعی عفونت شایع پوستی است که اغلب مردان و زنان به آن دچار هستند. این عارضه پوستی از سن بلوغ آغاز شده و ممکن است تا حدود ۳۰ سالگی و حتی بزرگسالی ادامه پیدا کند. این نوع عفونت دلایل مختلفی دارد و باعث ایجاد جوش های کوچک یا بزرگ، متورم و قرمز در نواحی مختلف بدن از جمله صورت، گردن، کمر و گاها سر شده و ظاهر ناخوشایندی ایجاد می کند. اغلب افراد با استفاده از روش های متفاوت به دنبال درمان این مشکل هستند ولی پیش از دنبال کردن هر نوع روشی برای درمان جوش و آکنه باید دلیل ایجاد این نوع عفونت را جویا شد. مشاوران فوراور تاپ کلینیک می توانند در یافتن علت اصلی بروز جوش و آکنه، شما را کمک نمایند.

دلایل به وجود آمدن جوش و آکنه

علت ایجاد جوش صورت در هر فرد متفاوت است، به همین دلیل ابتدا باید دلیل ایجاد جوش را یافت تا بتوان درمان مناسب را انتخاب کرد. از جمله عواملی که باعث ایجاد جوش صورت می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تغییرات یا مشکلات هورمونی یکی از دلایل عمده ایجاد جوش در نواحی مختلف بدن است. برای درمان جوش هایی که به دلیل مشکلات هورمونی ایجاد شده اند لازم است به صورت ریشه ای نسبت به درمان آن اقدام نمایید.
  • چربی اضافی پوست نیز می تواند منجر به جوش های سر سفید و چرکی در سطح پوست شود. برای درمان این جوش ها لازم است چربی پوست کنترل شود. در این مورد می توانید از مشاورین فوراور تاپ کلینیک کمک بگیرید.
  • التهاب فولیکول ها به دلیل تجمع سلول های مرده پوست و بسته شدن منافذ پوست یکی دیگر از دلایل ایجاد جوش های قرمز و چرکی در سطح پوست می باشد.
  • کیست های رحم در خانم ها یکی از دلایل عمده ایجاد جوش می باشد .
  • رژیم غذایی ضعیف و کمبود ویتامین ها
  • استرس
  • ژنتیک

روش های درمان آکنه

روش های بسیاری برای درمان جوش و آکنه صورت وجود دارد. پیش از انتخاب هر کدام از درمان ها باید از دلیل ایجاد جوش آگاه شد. یکی از روش های محبوب برای مقابله با آکنه استفاده از روش های خانگی از جمله انواع ماسک ها و مکمل گیاهی است. این روش ها اغلب برای جلوگیری از آکنه موثر بوده و در موارد خفیف می توانند جوش صورت را بهبود ببخشند اما متاسفانه در موارد شدید تر تاثیر چندانی نخواهند داشت.

از دیگر روش های مقابله با آکنه و جوش داروهای مختلفی مانند آنتی بیوتیک ها و پماد های موضعی می باشد. البته استفاده از دارو می تواند باعث ایجاد انواع مسمویت های دارویی یا عوارض جانبی شود. به همین دلیل ما آنتی بیوتیک طبیعی بی پروپولیس فوراور را جایگزین مناسب آنتی بیوتیک های شیمیایی معرفی می کنیم. همچنین استفاده از کرم پروپولیس فوراور به طور موضعی نیز فواید و مزایای مربوط به خود را نیز دارد.

برخی افراد نیز برای مقابله با آکنه از لایه بردار ها و لوسیون های ضد جوش استفاده می کنند، که از این مواد نیز تا حد زیادی می توانند در درمان جوش های سطحی و خفیف استفاده کرد. استفاده از صابون آووکادو فوراور برای سر و صورت و بدن نیز بسیار توصیه می شود.

راه دیگری که برای درمان جوش صورت و بدن وجود دارد، استفاده از روش های کلینیکی درمان جوش است. این روش ها که به فراوانی در دنیای جدید استفاده شده و اغلب نتایج مطلوبی خواهد داشت.

روش های کلینیکی درمان آکنه

در دنیای امروز و با پیشرفت روز افزون تکنولوژی روش های بسیاری ابداع شده اند که در درمان جوش، آکنه و جای آن بر روی پوست موثر هستند. این روش ها بدون نیاز به عمل جراحی انجام می شوند و دوره نقاهت کوتاهی دارند. روش های کلینیکی، تاثیر مثبتی بر اغلب بیماران داشته و پس از پایان دوره درمان پوست را صاف و هموار می نمایند. در ادامه در مورد برخی از این روش های درمان جوش و جای جوش می پردازیم:

لیزر IPL یا نور شدید پالسی

این دستگاه که به دستگاه لیزر واسکولار نیز معروف است، بیشتر در موارد شدید کاربرد دارد. در صورتی که جوش های صورت متورم، ملتهب و بزرگ باشند ممکن است تبدیل به زخم آکنه شوند و پس از بین رفتن، چاله های زیادی روی صورت ایجاد کنند. برای این نوع جوش صورت و بدن اغلب از این دستگاه استفاده شده و نتایج آن اغلب مطلوب است.

لیزر RF

این روش با تحریک کلاژن سازی به درمان جوش های صورت می پردازد. در این روش با دستگاه آر اف که شامل سوزن های ریزی می باشد، سلول های ماهیچه ای پوست را حرارت می دهند تا سبب تحریک کلاژن سازی شوند. تنها عارضه ی این روش احساس سوزش و خارش خفیف حین انجام فرآیند لیزر است.

لیزر CO2 فرکشنال

در این روش لیزر، اشعه ویژه ای وارد پوست شده و سلول های ماهیچه ای زیر پوست را تبخیر می کنند. پس از گذشت یک هفته و التیام پوست تغییرات حاصل به تدریج شروع به نمایان شدن می کنند. البته این روش معایبی چون پوسته پوسته شدن ناحیه تحت درمان و دوره نقاهت طولانی را نیز دارد. با این وجود کلاژن سازی را به مقدار قابل توجهی افزایش داده و تاثیر مثبتی بر شرایط پوست خواهد داشت.

میکرونیدلینگ

این روش از جدیدترین روش های درمان جوش و جای جوش است که هزینه آن به مراتب از دیگر روش ها کمتر است. در میکرونیدلینگ سوزن های نازک و ریز وارد لایه های درونی پوست شده و کلاژن سازی را تحریک می کند. در درمان به وسیله ی این روش ممکن است بیمار تا حدی احساس درد در پوست خود داشته باشد که با استفاده از پماد بی حسی موضعی قابل رفع و درمان است. از عوارض این روش می توان به کبودی، سوزش و خارش در ناحیه درمان اشاره کرد که خفیف بوده و تا یک هفته پس از درمان رفع می شود.

تزریق ژل

امروزه فیلر های جدیدی وجود دارند که با تزریق آن ها، پوست بیمار ظاهری صاف و هموار پیدا خواهد کرد. البته این روش اغلب برای جوش هایی که عمق زیادی دارند استفاده شده و نوعی درمان فوری محسوب می شود چراکه اثرات آن بلافاصله پس از جلسه درمان قابل مشاهده است. تنها مشکلی که این روش دارد موقتی بودن آن است. فیلر حداکثر یک سال در پوست خواهد ماند و پس از این زمان جذب می شود و بیمار دوباره به تزریق فیلر نیاز پیدا می کند.

توصیه می شود پیش از انتخاب هر کدام از این روش های درمانی حتما با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کرده تا بتوانید از بهترین نوع درمان بهره مند شوید.

سوالات متداول جوش و آکنه

1.هزینه درمان جوش و آکنه با روش های کلینیکی چقدر است؟

با توجه به نوع دستگاهی که برای درمان استفاده شده، وسعت منطقه تحت درمان، پزشک متخصص پوست و مو و کلینیکی که در آن درمان را انجام می شود این هزینه ممکن است متغیر باشد.

2.آیا درمان جوش با دستگاه های لیزر دردناک است؟

خیر؛ درمان با روش های کلینیکی اغلب بدون درد یا ناراحتی های پوستی می باشد. با این وجود در صورتی که بیمار احساس ناراحتی و درد داشته باشد، پزشک متخصص زیبایی از داروهای بی حسی موضعی روی پوست استفاده می کند.

3.بهترین روش کلینیکی برای درمان جوش و جای جوش کدام است؟

به طور کلی نمی توان گفت بهترین روش برای درمان جوش و آکنه کدام روش است چرا که هر روش درمان برای هر فرد ممکن است تاثیر متفاوتی داشته باشد لذا توصیه می شود پیش از انتخاب روش درمان با فوراور تاپ کلینیک تماس بگیرید..

4.آیا همه می توانند از دستگاه های لیزر برای درمان جوش و جای جوش استفاده کنند؟

تقریبا تمامی افرادی که بیماری زمینه ای خاصی نداشته و بالای ۱۸ سال سن داشته باشند می توانند کاندیدای مناسبی برای این روش می باشند.

5.آیا درمان جوش و جای جوش با روش های کلینیکی دائمی است؟

درمان با اغلب این روش ها به جز تزریق ژل دائمی است؛ البته این موضوع به نحوه مراقبت بیماراز پوست پس از پایان دوره درمان نیز بستگی دارد.

6-برای درمان جوش و آکنه صورت چه بخوریم؟

بعد از مشخص شدن علت بروز جوش و آکنه مشاورین ما اصلاح تغذیه و مکمل غذایی مناسب را به شما پیشنهاد خواهند داد. اغلب بیماران با مشکلات هورمونی، گوارشی و ترشح زیاد چربی پوست مراجعه می کنند. مکمل های مناسب برای این گروه ژل نوشیدنی خالص آلوئه ورا فوراور، ویتولایز فوراور، بی پروپولیس و ویتامین سی فوراور می باشد.