خدمات پوست

رفع چین و چروک

رفع چین و چروک

چین و چروک یکی از مشکلات طبیعی است که با افزایش سن به وجود می آید. چین و جروک ها بیشتر در قسمت هایی مانند اطراف لب، چشم ها و دست ها به وجود می آید. عوامل زیادی می توانند باعث ایجاد چین و چروک های زودرس روی پوست شوند و  ظاهری پیر به چهره  بدهند.

 اغلب افراد به دنبال روش های پیشگیری و کاهش چین و چروک های خود هستند. روش های متفاوتی برای رفع چین و چروک وجود دارد که در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در مورد آن ها خواهیم داد.

دلایل ایجاد چین و چروک

چین و چروک به خط هایی گفته می شود که معمولا اطراف چشم و دهان به وجود می آیند که به مرور زمان ممکن است عمیق تر شوند. دلایل زیادی در ایجاد چین و چروک های صورت می تواند تاثیر داشته باشد. یکی از عمده ترین و اصلی ترین دلایل ایجاد چین و چروک پوست کهنسالی است. اغلب افراد با افزایش سن به طور طبیعی دچار چین و چروک های نازک شوند و با بالارفتن سن این چروک ها بیشتر شوند. معمولا اینگونه افراد به دنبال تزریق ژل یا تزریق چربی برای اصلاح خط لبخند و پیشانی خود می کنند اما باید در نظر داشته باشند که دهیدراته شدن پوست یکی از عوامل ایجاد خشکی و چین و چروک پوست می باشد.

افزایش سن دلیل اصلی به وجود آمدن چین و چروک های پوست است اما عوامل بسیاری می توانند روند پیری و ایجاد چین و چروک های پوست را تسریع ببخشند. اشعه های مضر آفتاب مانند اشعه ماورای بنفش از جمله دلایلی است که باعث ایجاد چین و چروک های زودرس می شود. این اشعه ها باعث از بین رفتن رشته های کلاژن پوست شده و همین موضوع باعث از بین رفتن انعطاف پذیری پوست و ایجاد چین و چروک می شود.

مصرف مواد مخدر، استعمال دخاانیات و در معرض آلاینده های مختلف قرار گرفتن می تواند از دلایل عمده ایجاد چین و چروک های زودرس پوست باشند. این عوامل جریان خون رسانی را مختل می کند و همین موضوع باعث ایجاد مشکلات پوستی از جمله چین و چروک می شود. برخی حالات صورت نیز مانند اخم کردن زیاد و خندیدن ممکن است باعث ایجاد چروک های خط خنده و خط اخم شوند که به مرور زمان عمیق تر می شوند.

پیشگیری از ایجاد چین و چروک

ابتلا به چین و چروک یکی از عوارضی است که با رعایت مراقبت های خاص می توان از آن تا حد زیادی جلوگیری کرد و یا آن را به تعویق انداخت. یکی از بهترین روش های پیشگیری از چین و چروک محافظت از پوست در برابر اشعه های آفتاب است. استفاده از ضد آفتاب یکی از بهترین روش های محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب است. همچینین از روش های دیگر محافظت از پوست در برابر اشعه های آفتاب، استفاده از کلاه و عینک آفتابی است.

استفاده مداوم از مرطوب کننده ها به منظور جلوگیری از خشکی پوست نیز تا حد زیادی در پیشگیری از ایجاد چین و چروک موثر است. عادت های غذایی و سبک زندگی سالم نیز از دیگر روش های مهم و موثر در پیشگیری از ابتلا به چین و چروک است؛ دریافت ویتامین ها و پروتئین های ضروری بدن و عدم استفاده از دخانیات از جمله عادت های سالمی به شمار می روند که چین و چروک ها را به تعویق می اندازند.

روش های درمان چین و چروک

روش های درمانی برای رفع چین و چروک بسیار متعدد هستند. از جمله موثر ترین روش های رفع چین و چروک استفاده از داروهای ضد چروک است. از مهم ترین این داروها می توان به رتینوئیدهای موضعی که از مشتقات ویتامین A هستند استفاده کرد. البته این داروها پوست را نسبت به اشعه های آفتاب حساس می کند و به همین دلیل استفاده از ضد آفتاب با اس پی اف مناسب در حین درمان با این داروها بسیار مهم و ضروری است.

کرم های ضد چین چروک حاوی رتینول، آنتی اکسیدان و چربی های مفید هستند نیز می توانند برای درمان مورد استفاده قرار بگیرند. برخی روش های خانگی درمان چین و چروک نیز وجود دارد که اغلب تاثیر زیادی بر درمان چین و چروک های عمیق نخواهد داشت. برخی از مواد خانگی و گیاهی که برای رفع چین و چروک استفاده می شوند شامل ماساژ با روغن هایی مانند روغن زیتون، روغن کرچک و روغن آرگان یا استفاده از ماسک عسل یا آلوئه ورا می باشد.

از موثر ترین و پرطرفدار ترین روش های رفع چین و چروک می توان به روش های کلینیکی اشاره کرد. تزریق بوتاکس از جمله محبوب ترین و ساده ترین روش های رفع چین و چروک است. در این روش با تزریق سم بوتولینوم به عضلات صورت باعث ضعف یا فلج شدن آن ها شده و در نتیجه چین و چروک ها را از بین می برد. علاوه بر آن لیزر های متفاوت مانند فرکشنال و اندولیفت نیز از جمله روش های رفع چین و چروک هستند. روش های لایه برداری با مواد شیمایی مانند میکرودرم ابریژن یا میکرونیدلینگ نیز از روش های تاثیر گذار رفع چین و چروک است که متقاضیان زیادی نیز دارد.

سوالات متداول رفع چین و چروک

1-ایجاد چین و چروک ها معمولا از چه سنی آغاز می شود؟

با توجه به پوست و بدن هر فرد ممکن است ایجاد چین و چروک ها در زمان های متفاوتی اتفاق بیفتد. به طور معمول چین و چروک ها از سن 40 سالگی شروع به نمایان شدن می کنند و تا 50 سالگی عمیق تر می شوند. البته چین و چروک های حاصل از حالات چهره مانند خط خنده یا اخم ممکن است در سنین پایین تری شروع به نمایان شدن کنند.

2-آیا روش های درمان چین و چروک دائمی و برگشت ناپذیر هستند؟

اغلب روش های کلینیکی رفع چین و چروک ماندگاری بالایی دارند و تا چند سال می توانند پوست شما را جوان نگه دارند؛ اما پس از این مدت برای رفع چین و چروک ها نیاز به تمدید روش خواهید داشت. روش های خانگی یا دارویی اغلب ماندگاری زیادی ندارند.

3-هزینه استفاده از روش کلینیکی برای رفع چین و چروک چقدر است؟

هزینه استفاده از این روش ها می تواند با توجه به عواملی مانند نوع روش، تعداد شات ها یا تزریق ها، پزشک متخصص زیبایی و موقعیت جغرافیایی کلینیک متغیر باشد و نمی توان هزینه ثابتی برای آن در نظر گرفت.

4-بهترین روش رفع چین و چروک چیست؟

پاسخ به این سوال به عمق و شدت چین و چروک های پوست و بدن بدن بیمار بستگی دارد. یک روش ممکن است برای یک بیمار موثر واقع شود؛ در حالی که همان روش روی بیمار دیگر جواب ندهد. بهترین کار مشورت با یک پزشک متخصص و معاینه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *