تغذیه و لاغری

نقش عسل در رژیم کتوژنیک

نقش عسل در رژیم کتوژنیک

عسل یکی از مواد غذایی طبیعی و پر از فایده موجود در طبیعت است. بررسی نقش عسل در رژیم کتوژنیک می تواند برای افرادی که به دنبال کاهش وزن می باشند مفید باشد. عسل، این ماده طبیعی در اثر جمع آوری شهد گل های فراوان توسط زنبور تولید می شود. عسل در درمان بسیاری از بیماری ها تاثیر گذار است.

این ماده طبیعی دارای مقدار زیادی فروکتوز، گلوکز، کربوهیدرات، کالری، ویتامین و املاح معدنی می باشد. در این میان از چربی و پروتئین بسیار کم و در حد صفر برخوردار می باشد.

بسیاری از کارشناسان با توجه به مقدار مواد موجود در عسل به بیشتر افرادی که قصد لاغری دارند، توصیه می کنند که از مصرف این ماده شیرین کننده پرهیز کنند. در این میان افراد برای رسیدن به یک وزن ایده آل از رژیم های غذایی مختلفی مانند رژیم کتوژنیک، رژیم گیاهخواری و بسیاری از دیگر رژیم ها استفاده می کنند.

اما امروزه استقبال از رژیم کتوژنیک زیاد شده است. زیرا دارای عوارض کمتری می باشد و افراد در زمان کوتاهی، وزن بیشتری کم می کنند و لاغر می شوند. افراد در هنگام استفاده از این رژیم غذایی باید از مصرف بسیاری از مواد غذایی پرهیز کنند. این افراد می توانند مصرف برخی مواد غذایی را محدود کنند و آنها را به صورت برنامه ریزی شده میل کنند.

در بسیاری از رژیم های غذایی مختلف از افراد خواسته می شود برای رسیدن به وزن ایده آل خود از مصرف مواد غذایی حاوی چربی و پروتئین خودداری کنند. اما در رژیم کتوژنیک این قاعده برعکس است. در این رژیم از افراد خواسته می شود که از مواد غذایی که دارای چربی و پروتئین بالایی هستند، استفاده کنند. در مقابل باید از مواد غذایی که دارای مواد شیرین کننده و کربوهیدرات، مانند عسل هستند، خودداری کنند.

این افراد باید سعی کنند کربوهیدرات کمتری را به بدن برسانند تا بدن مجبور شود برای ادامه روند سوخت و ساز خود از منابع دیگری استفاده کند. در رژیم کتوژنیک سوخت و ساز بدن باید از طریق چربی های ذخیره شده در آن و چربی ها و پروتئین های مواد غذایی مصرفی تامین شود. در رژیم کتوژنیک باید سعی شود از مقدار بسیار کمی از برخی مواد غذایی مانند برنج، ماکارونی، سیب زمینی، مواد قندی و نشاسته و همچنین عسل و شکر استفاده شود.

آیا در رژیم کتوژنیک می توان از عسل استفاده کرد؟

پاسخ این پرسش منفی می باشد. درست است که عسل یک ماده طبیعی می باشد اما این دلیل نمی شود که مصرف آن در رژیم کتوژنیک جایز باشد. عسل دارای مواد غذایی است که می تواند روند تاثیرگذاری رژیم کتوژنیک بر لاغری را با اختلال روبرو کند. زیرا همانطور که گفته شد عسل دارای مقدار زیادی کربوهیدرات و مواد شیرین کننده است.

به طور کلی طبق تحقیقات صورت گرفته در یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی حدود 17 گرم قند و 17 گرم کربوهیدرات موجود است. مقدار پروتئین موجود در این قاشق حدود یک دهم گرم می باشد. قابل ذکر است که در این قاشق غذاخوری هیچگونه اثری از چربی، برخی از ویتامین ها و املاح معدنی دیده نمی شود.

به همین دلیل افرادی که قصد استفاده از رژیم کتوژنیک برای لاغری را دارند باید از مصرف عسل پرهیز کنند. قابل ذکر است که عسل در رژیم کتوژنیک نقش یک چاشنی را دارد و افراد به راحتی می توانند از مصرف این چاشنی خودداری کنند. البته در برخی از مواقع می توانند به جای استفاده از شکر و قند از این ماده طبیعی آن هم به مقدار بسیار کم استفاده کنند. چون در برابر دیگر مواد قندی، فروکتوز و گلوکز کمتری دارد.

گفتنی است که عسل دارای انواع مختلفی است و زنبورها با توجه به مزرعه ای که در آن قرار دارند، شهد گل ها را به عسل تبدیل می کنند. به همین دلیل عسل تهیه شده از شهد برخی گل ها دارای فروکتوز و کربوهیدرات کمتری می باشد.

کلام آخر

در پایان مطلب نقش عسل در رژیم کتوژنیک باید گفت، افراد برای استفاده درست از این رژیم غذایی باید از تمام مواد غذایی استفاده کنند. اما نسبت به استفاده از مواد غذایی که دارای قند و کربوهیدرات بیشتری هستند جنبه احتیاط را رعایت کنند. افرادی که قصد استفاده از رژیم کتوژنیک را دارند باید از نوع و مقدار ترکیبات موجود در مواد غذایی مانند عسل مطلع باشند تا زودتر وزن خود را کاهش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *