پی آر پی صورت

پی آر پی روشی است که در آن با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت که از خود بیمار گرفته شده است، اقدام به جوانسازی پوست می کنند. تزریق پلاسما به پوست باعث ترمیم و باسازی بافت پوست،‌ تولید سلول های جدید و در نتیجه جوانسازی و بهبود وضعیت پوست می شود.

این نوع روش جوانسازی پوست نوعی متد جدید است که در مدت کم به دلایلی از جمله نتیجه مطلوب و سریع، عوارض کم و هزینه مناسب، به یکی از روش های محبوب و پرطرفدار جوانسازی تبدیل شده است. در ادامه مقاله به ارائه مطالبی درباره ی پی آر پی صورت می پردازیم.

پی آر پی صورت چگونه انجام می شود؟

پیش از شروع فرآیند پی آر پی صورت، ‌ابتدا پزشک متخصص پوست و مو بیمار را معاینه می کند. در صورتی که پی آر پی بهترین روش درمانی برای عوارض پوستی بیمار باشد، پزشک متخصص پوست و مو و کادر درمان بیمار را برای فرآیند درمان آماده می کند. پیش از شروع درمان ابتدا، پوست بیمار پاکسازی می شود و در صورت لزوم از داروها و پمادهای بی حسی موضعی استفاده می شود.

به طور کلی انجام پی آر پی صورت در سه مرحله اصلی انجام می شود. در مرحله نخست، با توجه به وسعت ناحیه درمان، از بیمار خون گرفته می شود. به خون بیمار برای جلوگیری از لخته شدن مقادیری از داروهای ضد انعقاد خون می افزایند. سپس در آزمایشگاه، نمونه خون در دستگاه سانتریفوژ قرار داده می شود. سانترفوژ دستگاهی است که نمونه خون را با سرعت زیاد در مدار دایره ای شکل می چرخاند و باعث جدا شدن پلاسمای خون از دیگر سلول های خون می شود. در نهایت، پلاسمای خون جدا شده توسط کادر درمانی برای تزریق آماده می شود. پس از آماده سازی پلاسما، پزشک متخصص پوست و مو با یک دستگاه تصویر برداری مخصوص نواحی مخصوصی از پوست را که برای تزریق مناسب هستند، تعیین می کند و اقدام به تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در این نواحی می نماید.

مزایای پی آر پی صورت

پی آر پی تاثیرات مثبت فراوانی می تواند روی پوست بیماران داشته باشد. برخی از تاثیرات مثبت و مزایایی که این روش دارد به شرح زیر هستند:

• باعث جوانسازی و بهبود بافت پوست می شود.
  • باعث از بین رفتن چین و چروک های کم عمق پوست می شود.
  • می توان اسکار و جای جوش را با استفاده از این روش از بین برد.
  • محلول تزریقی در روش پی آر پی از پلاسمای خون خود بیمار گرفته می شود و به همین دلیل هم آلرژی ایجاد نخواهد کرد.

عوارض پی آر پی صورت

روش پی آر پی نوعی روش غیر تهاجمی است و به همین دلیل عوارض چندانی به دنبال ندارد. با این حال برخی عوارض از جمله درد، تورم و التهاب، قرمزی و در موارد نادر عفونت ممکن است برای بیمار به وجود بیایند. به همین دلیل توصیه می شود مراقبت های پس از پی آر پی صورت را که توسط پزشک متخصص پوست و مو تجویز می شوند به طور کامل رعایت کنید.

مراقبت های پس از پی آر پی صورت

مراقبت هایی که پس از پی آر پی صورت لازم است انجام شود، برای هر بیمار با توجه به شرایط و نوع عارضه ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی برخی مراقبت های عمومی هستند که بهتر است توسط بیماران رعایت شوند؛ برخی از این مراقبت ها به شرح زیر هستند:

• تا یک روز پس از پی آر پی از شستشو ناحیه تحت درمان خودداری شود.
  • از داروهای ضد التهاب و استروئیدی استفاده نشود.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص پوست و مو به طور مرتب و سر وقت مصرف شوند.
  • به هیچ عنوان در صورت درد از کمپرسور یخ استفاده نشود؛ می توان در صورت احساس درد از مسکن هایی که پزشک تجویز کرده است استفاده شود.

سوالات متداول پی آر پی صورت

1-آیا پی آر پی صورت درد دارد؟

ممکن است بیمار در دقایق اولیه درمان مقداری درد خفیف هنگام ورود سوزن به پوست حس کنند؛ در صورت ناراحتی بیمار پزشک متخصص پوست و مو از مواد بی حسی چون لیدوکائین استفاده می کند.

2-آیا یک جلسه درمانی برای نتیجه گرفتن از پی آر پی صورت کافی است؟

با توجه به شدت عارضه پوستی، نوع پوست فرد و واکنشی که فرد به درمان می دهد تعداد جلسات درمانی مورد نیاز ممکن است بین 3 تا 6 جلسه متغیر باشد.

3-نتایج PRP بلافاصله پس از جلسه درمانی قابل مشاهده است؟

PRP نوعی روش غیر تهاجمی است و از اولین جلسه درمان تا مشاهده نتایج حداقل یک ماه زمان می برد؛ رعایت موارد درمانی در دوران نقاهت باعث سریع تر شدن روند بهبودی و رسیدن به نتایج بهتر می شود.

4-در چه صورت استفاده از PRP صورت ممنوع می باشد؟

در صورتی که بیمار در دوران شیردهی یا بارداری قرار دارد، یا دچار کم خونی یا دیگر بیماری های زمینه ای باشد؛ استفاده از روش PRP صورت ممنوع می باشد. همچنین در افراد با سابقه دارویی خاص و یا اعتیاد به مواد مخدر و دخانیات برای استفاده از این روش بهتر است ابتدا با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنند.

5-آیا پس از پی آر پی صورت می توان ورزش کرد؟

ورزش های ملایم می توانند تا حد زیادی در کاهش التهاب و تسریع بهبودی موثر باشند، با این حال توصیه می شود تا ۲۴ ساعت پس از درمان از انجام هر گونه ورزش خودداری کنید و تا ۳ روز پس از درمان نیز از ورزش های سنگین بپرهیزید.

6-هزینه های پی آر پی صورت به چه شکل است؟

هزینه ی پی آر پی با توجه به تعداد جلسات مورد نیاز هر بیمار و نوع عارضه پوستی تعیین می شود. کلینیک زیبایی محل درمان و11 پزشک متخصص پوست و مو نیز در مقدار این هزینه ها تاثیر زیادی دارد.