داخلی و غدد

کبد چرب علائم و روش درمان

کبد چرب درمان و تشخیص

برای دریافت مکمل غذایی مناسب یا رزرو وقت ویزیت متخصص درمان کبد چرب با تلفن مشاور فوراور تاپ کلینیک 09196065508 تماس بگیرید و یا پیامک ارسال کنید. کبد چرب، عارضه ای است که با انباشته شدن مقدار زیادی از چربی در ناحیه بافت کبد همراه است. کبد چرب با نام علمی NAFLD  تحت عنوان استئاتوز شناخته می شود. بیماری کبد چرب در موارد جدی کبد را به طور کامل از بین می برد و یا باعث سیروز کبدی می شود. برای کنترل کبد چرب می بایست فشار خون بالا، قند خون و وزن را تا حدودی کنترل کرد. به طور کل عارضه کبد چرب به سه دسته طبقه بندی می شود.

گریدهای کبد چرب

طبقه بندی کبد چرب در آزمایش رادیولوژی در این قالب، گرید۱، گرید ۲ و گرید ۳ می باشد. در ادامه ضمن درمان هر کدام از گرید کبد چرب، توضیح داده خواهد شد و به روش درمان آنها اشاره می شود. کبد چرب در گرید ۱ به این معناست که کبد به عارضه کبد چرب دچار شده است. این مرحله از کبد چرب در بخش های خارجی بافت کبد، چربی های اضافه رسوب کردند که هنوز در عملکرد کبد اختلالاتی ایجاد نشده است.

در واقع کبد چرب گرید ۱ اختلالاتی در عملکرد کبد به وجود نمی‌آورد. اما ضمن اینکه کبد چرب پیشروی نکند و به مراحل خطرناک تر وارد نشود می بایست از مراحل اول، این عارضه را درمان کرد. افراد مبتلا به کبد چرب در گرید ۱ هیچگونه عوارض و یا نشانه‌ای از این بیماری مشاهده نمی کنند و یا حتی به علامت های آن نیز مشکوک نخواهند شد. کبد چرب در گرید ۱ با سونوگرافی و معاینات تصادفی مشخص می شود. به عبارت دیگر برای تشخیص کبد چرب فرد برای بررسی وضعیت سلامت خود، آزمایش می دهد و پزشک با بررسی این آزمایش شروع عارضه کبد چرب را تشخیص می دهد. کبد چرب در مرحله گرید ۱ حال خفیف دارد و هیچ نشانه و عوارضی ایجاد نمی کند.

روش های درمان کبد چرب

توصیه پزشکی به افرادی که در این مرحله از کبد چرب هستند، قرار دادن برنامه منظم ورزش در روتین روزانه، افزایش فعالیت بدنی خود، عدم مصرف الکل و همچنین رژیم غذایی سالم می باشد. مصرف آنتی اکسیدان ها و نوشیدنی های پاکسازی کبد نیز بسیار کارآمد می باشند. از جمله این مکمل های نوشیدنی ژل نکتار فوراور می باشد. همچنین مصرف آرکتیک سی فوراور به عنوان یک منبع غنی از روغن های مفید مثل امگا 3 در درمان کبد چرب معجزه آسا می باشد. هنگامی که فرد مبتلا به کبد چرب در این مرحله باشد، امکان بهبودی سلامت کبد آن مهیا است. رژیم غذایی سالم برای درمان تمامی گرید های کبد چرب، سرشار از فیبر بوده و فواید زیادی دارد. برای داشتن یک رژیم غذایی پر فیبر، باید موادی مانند سبزیجات، میوه و سالاد در آن گنجانده شود و همچنین موادی دیگر مانند قند، شکر، آرد تصفیه‌ شده، برنج و محصولات مشابه مانند نان لواش را از رژیم حذف نموده و در جایگزین آنها موادی مانند کربوهیدرات های کامل و پیچیده مانند؛ آرد سبوس دار و محصولات مشابه مانند؛ خشکبار، حبوبات، برنج قهوه ای و نان سنگک قرار داده شود.

رژیم غذایی فیبردار یک مورد از روش درمان کبد چرب است و علاوه بر آن روش های دیگری برای درمان وجود دارد. بر اساس یافته های تحقیقاتی، کاهش وزن به میزان ۱۰ درصد در درمان کبد چرب موثر بوده و به میزان قابل توجهی التهاب آن را کاهش می دهد. افراد مبتلا به دیابت برای درمان کبد چرب خود باید بتوانند به خوبی دیابت خود را کنترل کنند. با این کار تا حدود زیادی کبد چرب آنها درمان می شود. داشتن برنامه زندگی به گونه ای که دیابت را مدیریت کند، برای درمان کبد چرب نیز  موثر است. کبد چرب در گرید دو تحت‌ عنوان استئاتو هپاتیت غیر الکلی شناخته می شود. پزشکان این عارضه را با نام NASH معرفی می کنند. افراد با مبتلا شدن به کبد چرب گرید ۲ علائم جدی نداشته و از فعالیت های خود باز نمی مانند. برخلاف آن درمان و کنترل کبد چرب غیر الکلی بسیار اهمیت دارد.

کبد چرب گرید ۲

کبد چرب گرید ۲ خطرات زیادی مانند پیشرفت بیماری به سوی مشکلات جدی تر مانند سرطان کبد، سیروز و فیبروز کبد دارد. بر اساس تحقیقات بالینی که اثبات شده، التهاب های مزمن که درجات پایینی دارند، منجر به بیماری های قلبی و عروقی کبدی و دیابت نوع ۲ و یک قاتل خاموش می‌شوند. توصیه پزشکان متخصص برای درمان کبد چرب گرید ۲ تغییر سبک زندگی است. افرادی که درگیر عارضه کبد چرب هستند، برای کنترل و مهار علائم کبد چرب گرید ۲ می توانند اقدامات موثری انجام دهند. در غیر این صورت به عوارض کبد چرب دچار می شوند. داروی اختصاصی برای درمان کبد چرب گرید ۲، تاکنون توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده است. اما ویتامین E و آنتی اکسیدان و همچنین داروهای درمان دیابت را می توان به عنوان گزینه مناسب برای کاهش التهاب در نظر گرفت.

تشخیص کبد چرب با سونوگرافی

مصرف داروهای درمان دیابت

از آنجایی که دوزهای نامناسب این داروها عوارض جانبی را به دنبال دارند، بنابراین بهتر است برای مصرف آنها تحت نظر پزشک قرار گرفت. ضمن درمان کبد چرب غیر الکلی و گرید ۲ نکاتی وجود دارد که باید رعایت شود. افرادی که علاوه بر کبد چرب، مبتلا به دیابت نیز هستند نباید هرگز نسبت به توصیه های پزشک درباره کنترل دیابت بی توجه باشند. ضمن کنترل دیابت و درمان این بیماری می بایست داروهای تجویز شده در ساعت مشخص مصرف شود. قند خون به طور مرتب چک شده و همچنین غربالگری قند خون که توسط پزشک توصیه شده انجام شود. از مهمترین کارهایی که در مقابله با کبد چرب می بایست انجام شود، کاهش کلسترول خون است. مصرف غذاهای گیاهی، کنترل وضعیت توسط آزمایش خون و همچنین فعالیت بدنی و ورزش برای تحت نظر داشتن چربی خون فراموش نشود. همچنین سعی کنید مانع از افزایش کلسترول LDLشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *