آیا عمل لیپوماتیک درد دارد

لیپوماتیک (Lipomatic) که گاهی اوقات از آن به نام کانتورینگ بدن نیز یاد می شود، یکی از محبوب ترین روش های جراحی پلاستیک زیبایی در جهان است.

در این روش، جراح متخصص زیبایی چربی اضافی را با استفاده از تجهیزات مخصوص جراحی، به روش مکش از بدن خارج می کند. مناطقی که معمولا تحت عمل لیپوماتیک قرار می گیرند، شامل نواحی باسن، ران، بازوها، غبغب، شکم و سینه است. اگر تاکنون عمل لیپوماتیک انجام داده باشید، احتمالا درد بعد از لیپوماتیک را تجربه کرده اید. برای آن دسته از افرادی که تمایل به انجام این عمل دارند و نگران درد آن هستند، باید گفت که اگرچه مرحله بهبودی لیپوماتیک می تواند دردناک باشد، اما با رعایت کامل دستورالعمل های بعد از جراحی و دادن فرصتی برای بهبودی، می توان این مرحله را پشت سر گذاشت و از نتایج عمل لذت برد. عمل لیپوماتیک با استخراج سلول های چربی از زیر پوست، کانتور دلخواه بیمار را ایجاد می کند

آیا درد بعد از لیپوماتیک طبیعی است؟

جواب این سوال مثبت است. عمل لیپوماتیک هم مانند سایر جراحی ها منجر به ایجاد درد می شود. بعلاوه، حرکات موج دار و رو به جلو و عقب کانولا در زیر پوست، دلیل مضاعفی برای ایجاد درد است. البته، در ساعات اولیه پس از عمل، ممکن است بیمار درد را احساس نکند و طول این مدت بستگی به روش بی حسی دارد. بی حسی موضعی معمولاً تا بیش از 24 ساعت بعد از عمل هم ادامه می یابد. اما اگر لیپوساکشن تحت بیهوشی عمومی و بدون استفاده همزمان از بی حسی موضعی انجام شده باشد، درد سریع تر شروع می شود و شدت آن بیشتر است.

درد معمولاً 2 تا 4 روز پس از لیپوماتیک شدت دارد و پس از آن به طور پیوسته کاهش می یابد. معمولا ناحیه عمل تا 4 هفته حساس است اما به تدریج طی 4 تا 8 هفته بعدی فروکش می کند. در صورتی که احساس درد خیلی شدید یا طولانی مدت باشد، بهتر است با جراح متخصص تماس گرفت.

عوامل موثر در ایجاد درد بعد از لیپوماتیک

عواملی که در ایجاد درد بعد از لیپوماتیک موثرند عبارتند از:

تهاجمی بودن روش: لیپوماتیک یک روش تهاجمی است بنابراین دور از انتظار نیست که باعث ایجاد درد شود

نوع بیهوشی و مقدار ماده مصرف شده: بیشترین درد احساس شده مربوط به بیهوشی عمومی و کمترین آن مربوط به بی حسی موضعی است. تجمع و به دام افتادن ماده بیهوشی در زیر پوست می تواند درد ایجاد کند.

التهاب: التهاب، ناشی از باقی ماندن ذرات چربی و سلول های خونی خارج شده از رگها در زیر پوست است و باعث تورم و درد می شود.

وسعت عمل: برخی از متخصصین بر این باورند که میزان درد متناسب با مقدار چربی برداشته شده حین عمل است.

کیفیت درد بعد از لیپوماتیک چگونه است؟

متعاقب از بین رفتن اثر مواد بی حس کننده، که گاهی 12 تا 24 ساعت بعد از عمل است، احساس درد شروع می شود. درد بعد از لیپوماتیک ابتدا تحت عنوان درد یا حساسیت توصیف می شود. کیفیت درد معمولا مشابه کیفیت درد ناشی از آفتاب سوختگی و درد عضلانی بعد از انجام تمرینات سنگین ورزشی است.

این نوع درد معمولا با داروهای ضد درد بدون نسخه مانند استامینوفن تسکین می یابد. گاهی نیز درد بعد از لیپوماتیک شدید است و خنجری یا تیر کشنده توصیف می شود، که در صورت ادامه دار بودن نیاز به مسکن های تجویزی خواهد داشت.

مدیریت درد بعد از لیپوماتیک

جهت مدیریت درد بعد از لیپوماتیک از روش های زیر استفاده می شود:

استفاده از داروهای مسکن

اگر جراح عمل را با بی حسی موضعی انجام داده باشد، درد بعد از لیپوماتیک معمولاً خفیف است و بعد از آن بیمار به ندرت به دارویی غیر از استامینوفن (تیلنول) احتیاج پیدا می کند. ولی هنگامی که جراحی با بیهوشی عمومی و بدون استفاده از بی حس کننده موضعی کافی (معمولا لیدوکائین) صورت گرفته باشد، درد شدیدتر است و اغلب به استفاده از مسکن های قوی (مسکن های نارکوتیک) نیاز دارد.

استفاده از گن مخصوص بعد از عمل

بیمار باید بلافاصله بعد از عمل شروع به پوشیدن گن مخصوص بنماید. این کار برای کاهش تورم و پشتیبانی از مناطق تحت عمل صورت می گیرد و به تسکین درد و ناراحتی نیز کمک می کند. البته، باید دقت کرد که این گن ها نباید آنقدر محکم باشند که جریان خون به ناحیه را کاهش دهند.

استفاده از کمپرس گرم یا سرد

کمپرس گرم یا سرد در تسکین درد می تواند موثر باشد، ولی باید توجه داشت که به دلیل از بین رفتن حس ناحیه عمل، دمای بالا یا پایین می تواند منجر به سوختگی یا سرمازدگی در منطقه شود.

تخلیه باز

از آنجا که تخلیه کامل مایعات و خون جمع شده در منطقه عمل میتواند تورم و درد بعد از لیپوماتیک را به حداقل رساند، گاهی برشهای کوچک عمل با بخیه بسته نمی شوند (تخلیه باز)، تا تخلیه حداکثری انجام شود.

پوشیدن گن

پوشیدن گن مخصوص بعد از عمل علاوه بر کاهش تورم و پشتیبانی از مناطق تحت عمل، به تسکین درد نیز کمک می کند.

کمردرد بعد از لیپوماتیک

کمر درد بعد از لیپوماتیک معمولا در جراحی های ناحیه شکم یا لگن رخ می دهد. این درد گاهی مستقیما ناشی از خود لیپوماتیک است که به دلیل تورم و کبودی اتفاق می افتد و کمپرس سرد می تواند به تسکین آن کمک کند.

کمر درد بعد از لیپوماتیک همچنین می تواند ناشی از نحوه قرارگیری بیمار بعد از عمل باشد. بسیاری از بیماران نمی توانند در حالت معمول خود دراز بکشند که می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کمر شود. کمپرس گرم یا حمام، ماساژ و گذشت زمان، بهترین درمانها هستند. اما به علت بی حسی احتمالی ناحیه، باید مراقب بود تا گرمای بیش از حد کمپرس گرم پوست را نسوزاند.

علاوه بر این، گاهی کمر درد ممکن است ناشی از تغییر وضعیت خواب باشد، که با استفاده از بالش های متعدد می توان موقعیت راحت تری برای کمر ایجاد کرد.

در بعضی موارد نادر، دلیل کمردرد بعد از لیپوماتیک، به طور مستقیم با جراحی ارتباط ندارد، بلکه ممکن است ناشی از مشکلات کلیوی باشد که می تواند در دوره بعد از عمل ایجاد شود. اگر درد همچنان ادامه داشته باشد، بیمار باید جزئیات را با جراح خود در میان بگذارد.

پاسخ به پرسش های متداول درد لیپوماتیک

1-آیا استراحت کردن در رختخواب به تسریع بهبودی و کاهش درد بعد از لیپوماتیک کمک می کند؟

اینطور نیست. معمولا به بیماران توصیه می شود که در اولین فرصت ممکن پس از عمل راه رفتن را شروع کنند. این کار به پیشگیری از ایجاد لخته خون در پاها و کاهش درد کمک می کند.

2-آیا می توان برای کاهش درد بعد از لیپوماتیک از داروهای گیاهی استفاده کرد؟

این کار حتما باید با نظر پزشک انجام شود. چون بعضی از این داروها ممکن است بر انعقاد خون موثر باشند و می توانند با نتایج عمل تداخل داشته باشند.

3-لیپوماتیک تامسنت (tumescent) چیست و چرا منجر به ایجاد درد کمتری می شود؟

لیپوماتیک تامسنت یکی از جدیدترین روش های عمل لیپوساکشن است. در این روش، در ابتدا محلولی به محل عمل تزریق می شود که شامل مخلوطی از آب نمک، داروی بی‌حسی (معمولا لیدوکائین)، مسکن درد، و اپینفرین (برای تنگ کردن رگ ‌ها و کاهش خونریزی) است. عوارض عمل از قبیل کبودی، خونریزی، و درد در این روش کمتر از دیگر روش‌های لیپوساکشن است.

4-احساس درد در روش تامسنت چگونه است؟

تامسنت با بی حسی موضعی انجام می شود و درد بعد از عمل لیپوماتیک در آن بطور چشمگیری کمتر از لیپوماتیک با بیهوشی عمومی است. حین عمل جراحی اساساً دردی احساس نمی شود، و چون بی حسی موضعی بیش از 12 ساعت در منطقه تحت درمان باقی می ماند، بلافاصله بعد از عمل هیچ دردی وجود نخواهد داشت.

5-آیا تجربه و تبحر جراح متخصص می تواند در کاهش درد  بعد از عمل  لیپوماتیک موثر باشد؟

بلی ، کلیه عمل های زیبایی باید توسط یک جراح متخصص زیبایی ماهر انجام شود تا از خطرات و عوارض ناشی از عمل جراحی حدالامکان مصون باقی ماند.

4 thoughts on “آیا عمل لیپوماتیک درد دارد

1. حسینی گفت:

توضیحات مفیدی بود من پاسخ سوالم را اینجا یافتم . موفق باشید

1. کلینیک زیبایی آینه گفت:

از قدردانی شما سپاسگزارم

1. نینوا گفت:

سلام
        به نظرم اونطوری که گفته میشه عمل راحتی نیست و به شدت دردناکه برای من بعد از دو هفته همچنان با مسکن میتونم کمی راه برم و از طرفی پوشیدن گن خیلی کلافه کننده هست
        حتما باید ماساژ انجام داد
        به نظرم درد سر زیاد داره ولی نتیجه بسیار عالی

1. مشاور فوراور تاپ کلینیک گفت:

سلام بله همین طور است که شما میفرمایید و بسیار مهم است که بیماران قبل از انجام عمل لیپوماتیک تصور صحیح و واقعی از این عمل داشته باشند. مراجعه به یک متخصص یا کلینیک معتبر و مراقبت های صحیح بعد از عمل بیماران را به نتیجه عالی می رساند.