خدمات پوست

درمان و رفع جوش و آکنه در خانه

درمان و رفع جوش و آکنه در خانه

جوش و آکنه هایی که بر روی پوست صورت نمایان می شوند در واقع نشانگر عملکرد سیستم بدنی ما می باشند. این علائم نشان می دهد قسمتی از بدن ما به صورت منظم فعالیت نمی کند و نتیجه آن به صورت جوش و آکنه در صورت ما نمایان می شود. بعضی مواقع  به دلیل هماهنگ نبودن دستگاه سیستم گوارشی و عدم فعالیت سبب ایجاد جوش هایی به روی پیشانی می شوند. یا حتی بعضی مواقع جوش هایی که اطراف پلک نمایان می شوند نشانه  ضعیف عمل کردن کلیه ها می باشد گاهی جوش هایی روی چانه ایجاد می شود که نشانه استرس بیش از حد می باشد. در زیر ما راهکارهایی را معرفی می کنیم که مشکلات پوستی شما توسط درمان خانگی برطرف شود که  برخی از این موارد برای درمان پوست حساس  نیز مفید هستند.

5 مورد از مهم‌ترین روش‌های درمان و رفع جوش و آکنه

1-سرکه سیب

سرکه سیب مانند سایر سرکه‌ها، به دلیل توانایی آن برای درمان و رفع جوش و آکنه و مبارزه با بسیاری از باکتری‌ها و ویروس‌ها شناخته شده است. این سرکه، در درجه اول به خشک شدن چربی‌های اضافه پوست کمک می‌کند. اسید استیک موجود در سرکه سیب، موجب مهار التهاب ناشی از جوش و آکنه شده و اسید لاکتیک موجود در سرکه سیب نیز موجب بهبود پوست‌های آسیب دیده و زخم شده ناشی از جوش و آکنه خواهد شد.

نحوه استفاده از سرکه سیب:

برای درمان و رفع جوش و آکنه، یک قسمت سرکه سیب و سه قسمت آب را مخلوط کنید. (از آب بیشتری برای پوست‌ های حساس استفاده کنید).

پس از تمیز کردن پوست، به آرامی با استفاده از یک تکه پنبه، مخلوط را برروی پوست بمالید.

پس از  5 الی20 ثانیه صورت را با آب بشویید و خشک کنید.

در صورت لزوم 1 الی 2 بار در روز این روند را تکرار کنید.

2-مصرف مکمل روی یا زینک برای درمان جوش

روی یک ماده مغذی اساسی است که برای رشد سلولها؛ تولید هورمون؛ متابولیسم و ​​عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. این ماده یکی از روش‌های طبیعی در درمان و رفع جوش و آکنه به‌ شمار می ‌رود. تحقیقات نشان می‌دهد که سطح روی موجود در خون افراد مبتلا به آکنه نسبت به افرادی که دارای پوستی شفاف هستند، کمتر است. حداکثر میزان مصرف روی توصیه شده، روزانه 40 میلی گرم است، بنابراین به هیچ وجه بیشتر از این مقدار مصرف نکنید، مگر با دستور پزشک متخصص.

3-ماسک عسل و دارچین برای رفع آکنه

عسل و دارچین منبع عالی آنتی اکسیدان‌ها هستند. مطالعات نشان داده است که استفاده از آنتی اکسیدان‌ ها بر روی پوست، برای درمان و رفع جوش و آکنه نسبت به بنزوئیل پراکسید و رتینوئیدها مؤثر است. این دو ماده، خاصیت ضدباکتریایی داشته و داروی بی‌نظیری درمان و رفع جوش و آکنه محسوب می‌شوند.

نحوه استفاده از ماسک عسل دارچین:

برای درمان و رفع جوش و آکنه، 2 قاشق غذاخوری عسل خالص و 1 قاشق چای خوری دارچین را با هم مخلوط کنید تا خمیری شکل شود.

بعد از تمیز کردن پوست، ماسک را روی صورت خود بمالید و بعد از 10 الی 15 دقیقه ماسک را کاملاً بشویید و صورت خود را خشک کنید.

4-روغن درخت چای برای رفع جوش و آکنه

روغن درخت چای به دلیل توانایی آن در مبارزه با باکتریها و کاهش التهاب پوست، بسیار شناخته شده است. این روغن بسیار غلیظ است، بنابراین همیشه قبل از استفاده روی پوست خود، آن‌را رقیق کنید. این روغن برای درمان پوست چرب نیز استفاده می شود.

نحوه استفاده از روغن درخت چای:

برای درمان و رفع جوش و آکنه، یک قسمت از روغن درخت چای را با 9 قسمت آب مخلوط کنید.

یک تکه پنبه را درون مخلوط فرو کنید و آن را در نواحی آسیب دیده بمالید.

در صورت تمایل از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

در صورت لزوم 1 الی2 بار در روز این روند را تکرار کنید.

روغن درخت چای

5-ماسک چای سبز برای رفع آکنه

چای سبز منبع قوی آنتی اکسیدان بوده و نوشیدن آن می‌تواند موجب افزایش سلامتی بدن شود. هیچ مطالعه‌ای در مورد فواید نوشیدن چای سبز هنگام بروز آکنه وجود ندارد، اما استفاده از آن به‌طور مستقیم برروی پوست، موجب درمان و رفع جوش و آکنه خواهد شد.

نحوه استفاده از ماسک چای سبز:

برای درمان و رفع جوش و آکنه، چای سبز را در آب جوش به مدت 3 الی 4 دقیقه دم کنید.

بگذارید چای خنک شود.

با استفاده از یک تکه پنبه، چای را روی پوست بمالید.

پس از خشک شدن، صورت را با آب بشویید و خشک کنید.

همچنین می‌توانید برگهای چای باقیمانده را با عسل مخلوط کرده و ماسک درست کنید.

 سوالات متداول درمان و رفع جوش و آکنه در منزل

1-چرا جوش میزنیم؟!

آکنه وقتی ظاهر می ‌شود که منافذ پوست شما با چربی و سلول‌ های مرده پوست، بسته شود. منافذ پوست، به غده سبزرنگی متصل شده است. این غده ها، ماده روغنی به نام سبوم تولید می‌کنند. در صورت ترشح اضافه سبوم، منافذی در پوست ایجاد شده و باکتری تولید می شود. گلبولهای سفید خون این باکتری حمله کرده و منجر به التهاب پوست و در نتیجه، بروز آکنه خواهند شد.

2-آیا استرس موجب ایجاد جوش خواهد شد؟

اکثر افراد درباره رابطه استرس و آکنه دچار اشتباه شده‌اند. استرس نمی‌تواند مستقیماً باعث ایجاد آکنه شود. با این حال، مطالعات نشان داده‌اند که اگر دارای پوستی جوشدار هستید، استرس باعث موجب ایجاد تحریک و تغییرات هورمونی و در نتیجه، بدتر شدن جوش‌ها می ‌شود.

3-آیا آرایش کردن باعث بروز جوش می‌شود؟

متاسفانه بله، چون مواد آرایشی موجب بسته شدن منافذ پوست و درنتیجه، بروز جوش خواهند شد. حتما سعی کنید لوازم آرایش، ضدآفتاب و دیگر محصولات آرایشی و پوستی را از نوع بدون چربی انتخاب کنید.

4-آیا قرص‌های ضد بارداری در درمان و رفع جوش و آکنه موثرند؟

قرص‌های ضد بارداری ممکن است در برخی موارد به درمان و رفع جوش و آکنه کمک کنند. البته مصرف خودسرانه این نوع قرص‌ها عوارض خطرناکی داشته و استفاده از آن باید تنها طبق نظر پزشک باشد.

5-بهترین روش جلوگیری از بروز جوش و آکنه چیست؟

به صورت خود دست نزنید! موهایتان را چرب نگه ندارید زیرا گاهی مواقع چرب بودن موها سبب ایجاد جوش هایی در پوست می شود. با پوست خود مهربان باشید و برای شستن صورت از پاک کننده‌های غیرساینده به همراه نوک انگشت خود(نه کیسه یا اسفنج) استفاده نمایید. و از محصولات مراقبت از پوست ملایم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *