خدمات پوست

روشن کردن پوست

روشن کردن پوست

پوست افراد مختلف دارای تناژهای متفاوتی است که عوامل متعددی ممکن است روی رنگ پوست هر فرد تاثیر داشته باشد. تناژ طبیعی پوست ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی تیره تر شده و ظاهر کدر به خود بگیرد. روشن کردن پوست تا جایی که پوست به رنگ طبیعی خود برسد، به روش های مختلفی امکان پذیر است. روشن شدن رنگ پوست تنها تا درجات خاصی امکان پذیر است. در ادامه مقاله روش های متفاوت روشن شدن پوست را مورد بررسی قرار می دهیم.

رنگ طبیعی پوست چگونه به وجود می آید

ملانین ماده ای است که به طور طبیعی در پوست تولید می شود و به همراه دیگر رنگیزه های پوست مانند کاروتن و هموگلوبین رنگ طبیعی پوست را ایجاد می کنند. عوامل متعددی مانند ژنتیک و یا شرایط محیطی می توانند در تعیین رنگ پوست موثر باشند. رنگیزه های پوست با مقادیر مناسب و تنظیم شده در سراسر پوست توزیع می شوند و باعث می شوند رنگ پوست به صورت یکدست و یکنواخت به نظر بیاید.

عوامل تیره کننده رنگ پوست

تیره شدن رنگ پوست ناشی از افزایش غیر طبیعی ملانین پوست است. افزایش ملانین پوست تحت تاثیر عوامل مختلفی ممکن است رخ دهد. تیرگی پوست ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی رخ دهد. اختلالات رنگدانه ای از جمله مهم ترین دلایل تیرگی پوست است. اختلالت رنگدانه ای اغلب تیرگی پوست در بخش های خاصی از بدن را موجب می شوند. از دیگر عوامل ایجاد تیرگی پوست می توان به استرس های طولانی مدت و تنش اشاره کرد. استرس و تنش باعث تولید کورتیزول در بدن شده که این ماده ممکن است در طولانی باعث تیرگی پوست شود.

اختلالات ژنتیکی نیز از جمله مهم ترین عوامل تیرگی پوست بدن و صورت است. این نوع تیرگی پوست از دوران کودکی آغاز می شود و اغلب قابل رفع نیست؛ اما ممکن است تیرگی آن قالب کنترل باشد. اختلالات هورمونی نیز از دیگر دلایل تیرگی پوست است که اغلب به راحتی قابل درمان است. بیماری های کبدی، کلیوی، عفونت های پوستی، مواد شیمیایی و رژیم غذایی ناسالم از جمله دلایل مهم دیگر در تیرگی پوست هستند. در مواردی نیز استفاده از عطر و ادکلن هایی که حاوی برگاموت هستند نیز ممکن است باعث افزایش رنگدانه های پوست شود و تیرگی پوست را به دنبال داشته باشند.

روش های روشن کردن پوست

روش های متعددی برای روشن کردن پوست وجود دارد. افرادی که دچار تیرگی پوست هستند هواره به دنبال روش های روشن کردن پوست هستند تا بتوانند پوست بی عیب و نقص داشته باشند. از جمله روش های متداول و محبوب از بین بردن تیرگی پوست استفاده از روش های خانگی است. این روش ها اغلب ساده هستند و با موادی که دسترسی به آن ها راحت است انجام می شوند. از بهترین مواد روشن کننده پوست ماست است. ماست دارای مواد مغذی فراوان و اسید لاکتیک است که در روشن کردن پوست تاثیر فراوانی دارد. ویتامین سی نیز از جمله موادی است که باعث روشن شدن پوست می شود. ویتامین C به وفور در میوه هایی مانند پرتقال و لیمو ترش یافت می شود. استفاده از این میوه ها چه به صورت خوراکی و چه به صورت ماسک صورت در روشن شدن پوست تاثیر دارند.

از دیگر روش های روشن کردن پوست، استفاده از مواد شیمایی یا دارویی روشن کننده پوست است. لایه بردار از جمله مواد موثری است که با حرف ملانین های اضافی و لایه های مرده باعث روشن شدن پوست می شود. لوسین ها و کرم های روشن کننده پوست با داشتن موادی مانند آلفا آربوتین به سنتز ملانین های اضافی پوست می پردازند و به تدریج پوست را چندین درجه روشن می کنند. از جمله روش های شیمیایی روشن کننده پوست استفاده از قرص های سفید کننده پوست است. از محبوب ترین این قرص ها می توان به گلوتاتیون اشاره کرد. این قرص ها حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند که با کاهش ملانین و سمیت بدن، باعث روشن شدن پوست می شود. این دارو اغلب با تجویز پزشک مصرف می شود و ممکن است دارای عوارض خاصی باشد.

استفاده از روش های کلینیکی از بهترین روش های روشن کننده پوست است. این روش ها اغلب توسط افراد متخصص انجام می شوند و عوارض چندانی ندارند. از دیگر مزایای روش های کلینیکی سریع بودن حصول نتیجه است. از مشهور ترین روش های کلینیکی می توان به میکرودرم، هایفوتراپی و میکرونیدلینگ اشاره کرد. مشکلی که این روش ها دارند، هزینه بالای استفاده از آن ها و دوره نقاهت نسبتا طولانی این روش هاست.

سوالات متداول روشن کردن پوست

1-آیا سفید کردن پوست دائمی است؟

بسته به نوع روشی که با آن به روشن کردن پوست می پردازید ممکن است نتایج حاصله دائمی یا موقتی باشند. روشن کردن پوست با روش های خانگی ممکن است تاثیر طولانی مدت نداشته باشند؛ در حالی که استفاده از داروهای روشن کننده می تواند نتایج دائمی داشته باشد. روش های کلینیکی نیز دارای تاثیرات چند ساله هستند.

2-بهترین روش روشن کردن پوست چیست؟

در واقع نمی توان گفت بهترین روش روشن کننده پوست چه روشی است؛ چراکه یک روش ممکن است برای یک بیمار پاسخگو باشد، در حالی که همان روش برای بیمار دیگر مناسب نباشند. بهتر است در صورتی که به دنبال یک روش تاثیر گذار و سریع برای روشن شدن پوست هستید، با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

3-آیا برای روشن کردن پوست مراجعه به پزشک متخصص پوست الزامی است؟

در هر شرایطی یک پزشک متخصص می تواند بهترین روش درمانی را اراده دهد. برای از بین بردن تیرگی پوست مراجعه به پزشک متخصص پوست الزامی نیست؛ اما بهتر است برای انتخاب بهترین روش های درمانی با یک پزشک متخصص پوست ملاقات کرد.

4-آیا استفاده از روش های کلینیکی برای روشن کردن پوست عوارض دارد؟

روش های کلینیکی سفید کننده پوست اغلب غیر تهاجمی هستند و عوارض چندانی به دنبال ندارند یا در صورتی که عوارض داشته باشند پس از مدتی رفع می شوند. همچنین با توجه به روش انتخابی ممکن است عوارض مختلفی از جمله درد خفیف، سوزش یا التهاب بروز دهند که پس از مدتی از بین می روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *