خدمات پوست

تزریق بوتاکس پیش از بارداری

تزریق بوتاکس پیش از بارداری

بارداری یکی از حساس ترین دوران های زندگی خانم ها است که تقریبا تمامی عوامل داخلی یا خارجی ممکن است روی آن تاثیر بگذارند. برای سالم ماندن جنین و به دنیا آمدن آن همواره نیاز به رعایت رژیم غذایی سالم، رژیم دارویی و سبک زندگی سالم می باشد. بوتاکس یکی از روش های جوانسازی پوست است که اغلب خانم ها به دلیل سادگی و ارزان بودن این روش متقاضی آن هستند. اما سوال این است که تزریق بوتاکس روی بارداری چه تاثیری خواهد داشت و بهترین زمان برای تزریق آن ها چه زمانی است. در این مقاله سعی بر آن است که رابطه بوتاکس و بارداری را بررسی کنیم.

بوتاکس چیست

بوتاکس نوعی روش جوانسازی پوست و رفع چین و چروک های صورت است که با تزریق نوعی سم از باکتری بوتولیسم به صورت انجام می شود. این نوع سم که بوتولینوم نام دارد، برای مصارف زیبایی تضیف شده و به پوست تزریق می شود. تزریق آن به پوست باعث فلج یا ضعیف کردن می شود و این موضوع باعث از بین رفتن چین و چروک های پوست می شود. این نوع سم ممکن است در برخی موارد باعث ایجاد حساسیت یا مسمویت شود و باید با احتیاط و زیر نظر پزشک انجام شود.

تزریق بوتاکس و بارداری

تزریق بوتاکس ممکن است در دوران بارداری روی جنین و مادر تاثیر منفی به جای بگذارد؛ با این حال هنوز شواهدی مبنی بر تاثیر مسقیم بوتاکس روی جنین وجود ندارد. دلیل این موضوع آن است که هنوز آزمایشی روی زنان بارداری که سم بوتاکس در بدنشان وجود دارد انجام نشده و نمی توان به صورت حتمی گفت که بوتاکس روی جنین تاثیر منفی دارد. با توجه به در نظر گرفتن ریسک احتمالی تزریق بوتاکس در دوران بارداری، اغلب پزشکان از انجام آن خودداری می کنند. از طرفی سم بوتولینوم نوعی سم قوی است که از طریق دستگاه گردش خون در سراسر بدن پخش می شود و به این دلیل که هورمون های بدن زنان باردار فعال تر و بیشتر است ممکن است این سم تاثیر بیشتری روی زنان بردار داشته باشد.

تزریق بوتاکس پیش از اقدام به بارداری

با توجه به خطر احتمالی که بوتولینوم می تواند روی تخمک گذاری و جنین داشته باشد بهتر است تزریق بوتاکس پیش از اقدام به بارداری به تعویق بیفتد. در صورتی که اخیرا تزریق بوتاکس انجام داده اید، بهتر است اقدام به بارداری را به زمان دیگری موکول کنید. پیشنهاد پزشکان اغلب این است که بین تزریق بوتاکس و باردار شدن حداقل 4 تا 5 ماه فاصله باشد. سم بوتولینوم که سبب فلج شدن و ضعیف شدن ماهیچه ها می شود، تا حدود 5 ماه در خون فرد وجود خواهد داشت و ممکن است روی لقاح یا تشکیل اعضای بدن جنین تاثیر منفی داشته باشد.

عوارض احتمالی تزریق بوتاکس روی بارداری

حاملگی باعث افزایش جریان خون در بدن می شود و به همین دلیل هم باکتری ها یا دیگر مواد خیلی سریع تر در سراسر یدن پخش می شوند و به اندام ها و جنین می رسند. بوتاکس نیز ممکن است تاثیرت مخربی روی جنین یا مادر داشته باشد. از جمله عوارضی که ممکن است بوتاکس روی مادر داشته باشد می توان به تنگی نفس، دوبینی یا سرگیجه های مزمن اشاره کرد؛ اما عوارض احتمالی که بوتاکس ممکن است روی جنین داشته باشد بسیار بیشتر از عوارضی که بوتاکس روی مادر خواهد داشت. عوارضی که بوتاکس روی جنین خواهد داشت شامل توقف رشد داحل رحم، وزن کم نوزاد در بدو تولد، زایمان زود تر از موعد، تاخیر یا اختلال در رشید استخوان های نوزاد و یا حتی مرگ جنین می شوند. البته با توجه به نوع آنتی بادی تولید شده در بدن مادر یا جنین، واکنش های آن ها ممکن است متفاوت باشد و شدت آن نیز متفیر باشد. به طور کلی می توان گفت تزریق بوتاکس بانوان شیرده یا باردار می تواند ریسکی باشد و بهتر است که این موضوع به زمانی بعد از زایمان موکول شود.

سوالات متداول تزریق بوتاکس پیش از بارداری

1-چه زمان پس از بارداری می توان تزریق بوتاکس انجام داد؟

در صورتی که مادر قصد شیر دادن به نوزاد را نداشته باشد می تواند پس از زایمان هر زمان برای تزیق بوتاکس اقدام کند. در صورت شیردهی بهتر است تزریق بوتاکس تا زمان پس از دوران شیر دهی به تعویق بیفتد.

2-در صورتی که بدون اطلاع از بارداری تزریق بوتاکس انجام دهیم چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

در صورتی که پس از تزریق بوتاکس متوجه بارداری خود شدید، بهتر است سریعا به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. تاثیر این سم روی افراد مختلف متفاوت است و به همین دلیل نمی توان گفت انتظار چه عوارضی را باید داشت. بهتر است در سه ماهه اول بارداری تحت نظر پزشک متخصص خود باشید.

3-آیا اگر پدر از پیش از اقدام به بارداری از بوتاکس استفاده کرده باشد، ممکن است مشکلی برای کودک به وجود بیاید؟

تا به حال موردی از تاثیر منفی بوتاکس روی اسپرم ها دیده نشده و در صورتی که پدر حتی چند روز پیش از بارداری از سم بوتولینوم استفاده کرده باشد نیز انتظار نمی رود خطری جنین را تهدید کند.

4-آیا در صورت بارداری ناخواسته پس از تزریق بوتاکس ممکن است بتوان عوارض ناشی از آن را کاهش داد؟

در بسیاری از موارد در صورت تحت نظر پزشک متخصص زنان بودن مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی کند. در شرایطی که بوتاکس برای مادر یا جنین مسمومیت ایجاد کند، با برخی داروها ویژه می توان اثر سم آن را خنثی کرد. البته لازم به ذکر است استفاده از این دارو ها باید تنها زیر نظر پزشک صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *