خدمات پوست

علت شل شدن پوست

علت شل شدن پوست

شل شدن پوست و افتادگی آن از جمله عوارض متداولی است که اغلب پس از کاهش وزن شاهد آن خواهیم بود. این شل شدن و افتادگی در اثر تخریب الاستین و کاهش کلاژن به وجود می آید. علاوه بر کاهش وزن، علت های دیگری از جمله برخی بیماری ها نیز برای شل شدن و افتادگی پوست وجود دارند که در ادامه این مقاله به بررسی هر یک از علل خواهیم پرداخت.

دلایل افتادگی و شل شدن پوست

پوست سالم حالت ارتجاعی فراوانی دارد و پس از کشیده شدن به راحتی به حالت اولیه خود بازمیگردد. این خاصیت ارتجاعی ناشی از رشته های محم الاستین و کراتین در پوست است. گاها به دلایل متفاوتی ممکن است این رشت ها ضعیف شده یا از بین بروند. در چنین شرایطی پوست در آن ناحیه شل شده و دچار افتادگی می شود. یکی از عمده ترین دلایل شل شدن پوست کاهش وزن است. چاقی باعث می شود رشته های الاستین و کلاژن پوست به دلیل تحمل طولانی مدت وزن اضافی بدن آسیب ببینند. همین امر جمع شدن و سفت شدن پوست پس از لاغری را سخت تر می کند.

از دیگر دلایل افتادگی و شل شدن پوست می توان به افزایش سن اشاره کرد. با افزایش سن دو پروتئین مهم الاستین و کلاژن فرسوده شده و از بین می روند. به همین دلیل هم پس از دوره میانسالی پوست شروع به شل شدن و افتادگی می کند. بارداری نیز از دلایل افتادگی پوست، مخصوصا در ناحیه شکم است. در دوران بارداری بدن دچار تورم می شود و این موضوع خاصیت ارتجاعی پوست را ضعیف می کند و همین موضوع باعث افتادگی پوست پس از زایمان شود.

از جمله عوامل دیگری که باعث تخریب و تضعیف رشته های الاستین و کلاژن پوست می شود می توان به در معرض نور خورشید قرار گرفتن برای مدت طولانی، آلودگی هوا، مواد مخدر، استعمال دخانیات، تغذیه نامناسب، مصرف پیش از حد الکل و ورزش نکردن نیز اشاره کرد. همچنین ممکن است دلیل شل شدن پوست ابتلا به برخی بیماری های نادر مانند گرانولوماتوز یا سندروم اهلرز-دانلوس باشد.

روش های پیشگیری از شل شدن پوست

برای پیشگیری از افتادگی و شل شدن پوست، مهم است که سبک زندگی خود را تغییر دهید. بهتر است در ساعاتی که آفتاب در شدید ترین حالت خود قرار دارد، در معرض نور آن قرار نگیرید. علاوه بر آن بهتر است به طور مرتب از ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید. رژیم غذایی سالم از جمله روش های موثر پیشگیری از شل شدن و افتادگی پوست است. مصرف میوه و سبزیجات خود را افزایش دهید، چراکه این مواد علاوه بر مواد مغذی، دارای مقادیر زیادی فیبر هستند که باعث محکم تر شدن رشته های الاستین و کلاژن می شوند.

عادت های ناسالم مانند استعمال دخانیات و مواد مخدر تا حد زیادی در شل شدن پوست تاثیر دارند. بهتر است این عادت ها را کنار بگذارید تا پوست بهتر و زیبا تری داشته باشید. ورزش کردن نیز نه تنها برای سفت شدن و جلوگیری از افتادگی پوست می تواند موثر باشد؛ بلکه در سلامت عمومی بدن نیز تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

درمان شل شدن و افتادگی پوست

شل شدن پوست مشکلی است که به راحتی و سریعا نمی توان برای درمان آن اقدام کرد. چراکه بازسازی رشته های کلاژن کار دشواری است. روش های خانگی به دلیل بی خطر بودن و در دسترس بودن اغلب طرافداران بیشتری دارند. یکی از روش های خانگی متداول برای درمان شل شدن پوست ماساژ پوست با روغن زیتون و ورزش های مناسب رفع افتادگی است.  البته این روش ها در صورتی که افتادگی شدید باشد اغلب موثر واقع نمی شوند.

روش های درمانی کلینیکی شل شدن و افتادگی پوست روش هایی هستند که تا حدی استفاده از آن ها هزینه بر است؛ اما سریع تر از روش های دیگر نتیجه می دهند. از جمله این روش ها می توان به تزریق ژل، هایفوتراپی و لیفت صورت با نخ یا جراحی اشاره کرد. البته این روش ها ممکن است تا حدی عوارض جانبی داشته باشند به همین دلیل توصیه می شود پیش از انجام هر روش درمانی با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید. عمل جراحی لیفت صورت نیز به منظور درمان افتادگی پوست صورت مورد استفاده قرار می گیرد. اما جراحی بسیار طولانی و پر هزینه ای می باشد.

سوالات متداول علت شل شدن پوست

1-چه بخش هایی از بدن بیشتر مستعد افتادگی و شل شدن هستند؟

هر قسمت از پوست بدن می تواند شل شده و دچار افتادگی شود؛ با این حال برخی قسمت های بدن هستند مه پوست نازک تری دارند و الاستین آن ها سریع تر از بین می رود و در نتیجه بیشتر مستعد افتادگی و شل شدن هستند. پلک ها، ناحیه غبغب و چانه، گلو، بازوان و شکم از جمله نواحی از بدن هستند که احتمال افتادگی و شل شدن آن ها بیشتر است.

2-آیا کاهش وزن همواره باعث شل شدن پوست می شود؟

در صورتی که چاقی شما بیش از حد بوده و در مدت زمان کوتاهی وزن زیادی کم کرده اید، احتمال اینکه افتادگی پوست شما زیاد شود بیشتر است. توصیه می شود در صورت اقدام به کاهش وزن، به تدریج وزن کم کنید و همزمان از رژیم لاغری و ورزش نیز استفاده کنید تا شل شدن پوست خود را به حداقل برسانید.

3-آیا استفاده از مکمل های خوراکی یا داروهای ضد افتادگی می توان شل شدن پوست را کاهش داد؟

برخی از مکمل های خوراکی که حاوی مقادیر زیادی کلاژن یا اسید هیالورونیک هستند می توانند تا حد زیادی در کاهش افتادگی پوست موثر باشند. داروهای ضد افتادگی پوست بهتر است زیر نظر پزشک متخصص پوست استفاده شوند؛ چراکه ممکن است عوارض جانبی مخربی داشته باشند.

4-چه زمانی مراجعه به یک پزشک متخصص پوست برای درمان افتادگی پوست الزامی است؟

اگر شل شدن پوست شما دلیل مشخصی ندارد و در کدت زمان کوتاهی به وجود آمده است بهتر است سریعا برای تشخیص به یک پزشک متخصص مراجعه کنید؛ چراکه برخی  از بیماری ها نیز ممکن است در شل شدن پوست تاثیر داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *