کاشت مو

ریزش مو و دیابت

ریزش مو و دیابت

دیابت یکی از بیماری های زمینه ای است که می تواند مشکلات زیادی برای فرد مبتلا ایجاد کند. ریزش مو یکی از مشکلات عمده ای است که بیماران مبتلا به دیابت به آن مبتلا می شوند. در این مقاله قصد داریم ریزش موی دیابتی را مورد بررسی قرار دهیم.

ریزش مو چگونه اتفاق می افتد

ریزش مو به به حالتی گفته می شود که در آن تار های مو بعد از ریزش جایگزین نمی شوند و به تدریج حجم موها کاهش پیدا می کند. ریزش مو در شرایط حاد می تواند باعث کچلی و طاسی شود و از همین رو باید در مراحل ابتدایی به آن رسیدگی شود. ریزش مو زمانی اتفاق می افتد که چرخه مو تحت تاثیر عوامل مختلفی چون ژنتیک یا بیماری های خاص مختل شود. اختلال در چرخه مو می تواند باعث ضعف یا از بین رفتن فولیکول های مو شده و از رشد مو ها جلوگیری کند.

تاثیر دیابت بر ریزش مو

دیابت نوعی بیماری است که در آن میزان قند خون فرد مبتلا همواره بیشتر از مقدار طبیعی است و همین موضوع ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی از جمله ریزش مو شود. دیابت می تواند با ایجاد اختلال در چرخه طبیعی رشد مو باعث رشد بیش از حد و غیر طبیعی مو شود یا با تضعیف فولیکول های مو یا از بین بردن آن ها رشد مو ها را متوقف کرده و از ایجاد موهای جدید جلوگیری کند. دلایل مختلفی می تواند در بیماران مبتلا به دیابت باعث ایجاد ریزش مو شوند که در ادامه برخی از مهم ترین دلایل بروز ریزش موی دیابتی را شرح خواهیم داد.

دلیل ریزش موی دیابتی

دیابت در صورت کنترل یا درمان نشدن می تواند باعث ریزش مو شوند؛ از مهم ترین دلایل ریزش موی دیابتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطح بالای قند خون: قند خون بالا می تواند باعث وارد شدن آسیب بافتی به رگ ها و اعضای داخلی بدن شود. برخی از ارگان هایی که قند خون بالا به آن ها آسیب وارد می کند، فولیکول های مو هستند. آسیب به فولیکول های مو باعث تغضیف یا توقف چرخه طبیعی رشد مو شده و در نهایت باعث ریزش مو می شود.
  • هورمون ها: دیابت ممکن است باعث اختلا در هورمون های بدن شده و این امر ممکن است باعث ریزش مو شود.
  • استرس: بیمار مبتلا به دیابت ممکن است به دلیل داشتن شرایط خاص دچار استرس و ترس شود. استرس نیز یکی دیگر از دلایل عمده ای است که در افراد دیابتی باعث ریزش مو می شود.
  • آلوپسی آره آتا: بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 بیشتر از دیگر افراد در معرض ابتلا به نوعی بیماری به نام آلوپسی آره آتا هستند. این بیماری نوعی ریزش مو است که در آن سیستم ایمنی فولیکول های سالم را مورد حمله قرار داده و باعث از بین رفتن آن ها شده و منجر به ریزش مو می شود.

درمان ریزش موی دیابتی

ریزش موی دیابتی در صورت کنترل بیماری دیابت تا حد زیادی قابل پیشگیری و درمان است؛ با این حال در صورت حاد شدن ریزش موی بیمار ممکن است با توجه به شرایط بیمار و نظر پزشک متخصص درمان خاصی برای آن در نظر گرفته شود. روش های درمانی ریزش موی دیابتی با توجه به شرایطی که بیماران دیابتی به آن مبتلا هستند به صورت تجویز دارو یا استفاده از روش های کلینیکی درمان ریزش مو تعیین می شوند.

روش های دارویی درمان ریزش موی دیابتی

بیمارانی مبتلا به دیابت که دچار ریزش مو شده اند می توانند با استفاده از برخی از داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص ریزش موی خود را درمان کنند. ماینوکسیدیل یکی از داروهایی است که به صورت موضعی استفاده شده و در درمان ریزش موی دیابتی تا حد زیادی موثر است. از دیگر داروهایی که برای ریزش موی دیابتی می تواند موثر باشد فیناستراید است که اغلب برای آقایان تجویز می شود؛ چراکه این دارو در درمان ریزش مو با الگوی طاسی مردانه تاثیر بسزایی دارد. بیوتین یکی دیگر از داروهایی است که به صورت قرص و آمپول قابل استفاده است و می تواند ریزش موی دیابتی را کنترل و درمان کند.

روش های کلینیکی درمان ریزش موی دیابتی

روش های کلینیکی درمان ریزش مو از جمله روش هایی هستند که هزینه بیشتری نسبت به روش های دارویی دارند ولی تاثیر آن ها نسبت به روش های دارویی برای درمان ریزش مو بیشتر است. مزوتراپی از جمله روش های بدون تهاجم و مناسب برای درمان ریزش موی افراد مبتلا به دیابت است که امروزه از آن به صورت گسترده استفاده می شود.

پیشگیری از ریزش موی ناشی از دیابت

برای درمان ریزش موی دیابتی، بیمار همواره نیاز به استفاده از دارو یا درمان پزشکی ندارد، با رعایت نکات پزشکی و کنترل قند خون می توان از ریزش مو جلوگیری کرد. مهم ترین نکته در پیشگیری از ریزش موی دیابتی استفاده از داروهای کنترل قند خون به صورت مرتب می باشد. توجه داشته باشید که مصرف دارو حتما باید مطابق دستور پزشک انجام شود. علاوه بر آن داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش نیز می تواند در جلوگیری از ابتلا به ریزش موی دیابتی موثر باشد.

سوالات متداول ریزش مو و دیابت

1-آیا ریزش موی ناشی از دیابت خطرناک است؟

به طور کلی ریزش مو خطر چندانی ندارد اما می تواند باعث ایجاد طاسی و کچلی شود؛ از همین رو بهتر است که با استفاده از روش های موجود کنترل شوند.

2-هزینه درمان به روش کلینیکی چقدر است؟

هزینه درمان ریزش موی دیابتی در کلینیک ها با توجه به کلینیک انتخابی ممکن است متفاوت باشد و از همین رو نمی توان هزینه مشخصی برای تعیین کرد؛ هزینه درمان در کلینیک به عواملی چون شدت عارضه، شرایط بیمار، پزشک متخصص و موقعیت جغرافیایی کلینیک محل درمان بستگی دارد.

3-آیا درمان ریزش موی دیابتی قطعی است؟

نمی توان گفت درمان ریزش مویی که ناشی از دیابت است قطعی می باشد؛ چراکه شرایط بیمار مبتلا به دیابت ممکن است در طول زمان تغییر کند. با این حال می توان این نوع ریزش مو را کنترل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *