خدمات پوست

لیزر موهای ریز و کرکی

لیزر موهای ریز و کرکی

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد از آن ناراضی هستند موهای نازک و پرز مانندی هستند که در نواحی مختلف بدن مانند کمر، شکم، صورت و دیگر نواحی رشد کرده است. از بین بردن آن ها اغلب سخت است؛ دلیل این سختی این است که ممکن است از طرفی این موهای کرکی به دلایل ژنتیکی و یا هورمونی دائما رشد کنند و از طرف دیگر انواع روش هایی که می توانند مو های زائد بدن را ازبین ببرند معمولا تاثیر چندانی روی موهای کرکی و نازک ندارد. با این حال برخی روش های لیزر وجود دارد که اگر درست و زیر نظر افراد متخصص انجام شوند می توانند تا حد زیادی در از بین بردن موهای نازک و کرکی موثر باشند.

انواع دستگاه لیزر برای رفع موهای کرکی

دستگاه های مختلف برای لیزر موهای زائد وجود دارد که از آن ها علاوه بر موهای ضخیم برای موهای کرکی نیز قابل استفاده هستند:

  • لیزر Alex: دارای طول کوتاه با انرژی و قدرت زیاد است و به همین دلیل برای اغلب پوست ها و موها با رنگ های مختلف مناسب است.
  • لیزر Speed: دارای طول موج بالاتری نسبت به لیزر الکس است و می تواند با ورود به لایه های زیرین پوست و تخریب فولیکول مو با سرعت بیشتر در رفع موهای زائد موثر باشد.
  • لیزر Nd:YAG : دارای طول موج های بسیار بلند با انرژی کمتر است که مناسب برای پوست های تیره و موهای نازک قابل استفاده است.

مناسب ترین لیزر برای از بین بردن موهای نازک و کرکی چیست؟

لیزر Nd: YAG یکی از جدیدترین لیزر های رفع مو های زائد است که به طور اختصاصی برای رفع موهای زائد پوست های تیره و برنزه کاربرد دارد؛ البته این دستگاه برای تمامی شش تیپ پوست موجود قابل استفاده است. اشعه های این دستگاه لیزر با قدرت نفوذ بالای که دارند می توانند بدون آسیب زدن به سلول های ساختاری پوست وارد فولیکول مو شده و آن را از بین ببرد. لیزر Nd: YAG در از بین بردن موهای کرکی و نازک بهترین انتخاب است؛ چراکه با قدرت نفوذ زیاد به راحتی روی فولیکول های کوچک مو های نازک تاثیر گذاشته و باعث ضعف ریشه و در نتیجه از بین بردن آن ها می شود. از دیگر مزایا استفاده از لیزر Nd: YAG این است که موهای کرکی در صورتی که بیمار مشکلات ژنتیکی یا هورمونی نداشته باشد و لیزر زیر نظر پزشک متخصص پوست انجام شود، به صورت غیر قابل بازگشت از بین رفته و پس از درمان ضخیم یا تیره نمی شوند.

نحوه لیزر کردن موهای زائد کرکی

پیش از شروع درمان پزشک متخصص پوست ابتدا پوست شما را معاینه می کند. بعد از تشخیص نوع درمان مناسب پوست شما در محیط ضدعفونی شده اقدام به پاکسازی پوست شما می کند. پس از پاکسازی پوست شما از آلودگی ها و مواد آرایشی، درجه دستگاه لیزر را با توجه به پوست شما تنظیم می کند. پس از آن پوست شما به بخش هایی تقسیم شده و هر بخش به صورت جداگانه لیزر می شود. در صورتی که بیمار احساس ناراحتی یا درد کند با تشخیص پزشک از مواد بی حسی استفاده می شود.

مناسب ترین داوطلب برای لیزر موهای کرکی و نازک چه افراد هستند؟

به طور کلی برای استفاده از هر گونه لیزر محدودیت هایی وجود دارد؛ افراد باردار، افراد با مشکلات عصبی، افراد با بیماری های عفونی و کسانی که باید مدت طولانی در معرض نور آفتاب قرار بگیرند کاندیداهای مناسبی برای انجام لیزر نیستند. با این وجود لیزر Nd: YAG برای انواع پوست مناسب بوده و افراد با هر رنگ پوست و هر رنگ مویی می توانند به منظور از بین بردن موهای زائد کرکی و نازک خود از آن استفاده کنند.

عوارض لیزر موهای کرکی و نازک

لیزر موهای زائد اغلب عوارضی چندانی ندارد اما در صورتی که زیر نظر پزشک متخصص انجام نشود و مراقبت های لازم صورت نگیرد ممکن است عوارضی از جمله لکه، تاول و اسکار را به دنبال داشته باشد.

مراقبت های قبل و بعد از لیزر موهای کرکی و نازک

پیش از لیزر توصیه می شود از انجام اپیلاسیون یا اپیلیدی خودداری کرده و ناحیه مورد نظر ۲۴ ساعت قبل از جلسه درمانی با تیغ بتراشید. پیش از جلسات درمانی از سولاریم یا کرم های لایه بردار خودداری کنید.

بعد از انجام جلسات درمانی تا ۴۸ ساعت نباید در معرض آفتاب یا هر گونه حرارت قرار بگیرید. در صورت احساس درد یا سوزش از کمپرسور یخ استفاده کنید. همواره از کرم ضد آفتاب با اس پی اف مناسب استفاده کنید. همچین حدود ۲ تا ۳ روز پس از انجام لیزر از فعالیت های ورزشی سنگین و ماساژ خودداری کنید.

هزینه های لیزر موهای زلئد کرکی و نازک

هزینه لیزر با توجه به کلینیک و پزشک متخصص پوست و همچین تعداد جلسات درمانی بستگی دارد و نمی توان هزینه مشخصی برای آن برآورد کرد.

سوالات متداول لیزر موهای کرکی و نازک

1-آیا لیزر موهای کرکی باعث ضخیم شدن و تیره شدن آن ها می شود؟

اگر عمل لیزر زیر نظر پزشک متخصص صورت نگیرد ممکن است طول موج مناسب برای از بین بردن موهای کرکی در نواحی مختلف انتخاب نشود ممکن است از بین بردن موهای زائد کرکی نتیجه معکوس داده و ضخیم تر شوند.

2-آیا لیزر موهای نازک و کرکی درد دارد؟

میزان دردی که بیمار حین لیزر حس می کند به آستانه درد بیمار بستگی دارد و در صورتی که تحمل درد برای بیمار سخت باشد، پزشک متخصص پیش از شروع درمان از پماد ها یا داروهای بی حسی موضعی استفاده ی کنند و بیمار حس ناراحتی چندانی نخواهد داشت.

3-چند جلسه لیزر برای از بین بردن موهای زائد و کرکی لازم است؟

با توجه به رنگ پوست و رنگ مو، تعداد جلسات می تواند برای افراد مختلف متفاوت باشد، مراجعان در صورتی که پوست روشن داشته باشند ۳ تا ۶ جلسه و در صورت داشتن پوست تیره ۴ تا ۸ جلسه درمانی نیاز دارند.

4-فاصله بین جلسات لیزر باید چقدر باشد؟

فاصله بین جلسات درمانی با توجه به ناحیه مورد درمان می تواند متغیر باشد اما به طور معمول این فاصله ۴ تا ۶ هفته ای است.

5-آیا ممکن است موهای کرکی پس از لیزر دوباره رشد کنند؟

خیر؛ در صورت نداشتن مشکلات زمینه ای چون بیماری ژنتیکی و یا هورمونی ممکن است پس از لیزر دوباره موهای کرکی رشد کنند لذا توصیه می شود پیش از لیزر با مراجه به یک پزشک متخصص در صدد از بین بردن این مشکلات برآیید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *