کاشت مو

پی آر پی مو چیست؟

پی آر پی مو چیست

پی آر پی مو روشی کلینیکی برای درمان ریزش مو می باشد در این روش با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت فرد به پوست سر بیمار باعث افزایش و تراکم مو ها و جلوگیری از ریزش مو می شوند. پلاسمای غنی از پلاکت باعث تقویت ریشه مو شده و به تراکم و رفع ریزش مو کمک می کند و از عقب رفتن خط رویش مو جلوگیری می کند. در ادامه مقاله اطلاعاتی درباره پی آر پی مو در اختیار شما خواهیم گذاشت.

پی آر پي مو چگونه انجام می شود

پس از تشخیص پی آر پی مو به عنوان روش مناسب درمانی توسط پزشک متخصص پوست و مو، به مقدار مورد نیاز برای درمان از بیمار نمونه خون گرفته می شود. پس از آن نمونه خون در دستگاه سانتریفوژ قرار داده می شود. این دستگاه با سرعت می چرخد و باعث جدا شدن پلاسمای خون از گلبول های قرمز می شود. کادر درمانی پس از تفکیک پلاسما از دیگر سلول ها، آن را برای تزریق به محل درمان آماده می کنند. در زمان تزریق محل هایی که به تزریق نیاز دارند،‌ توسط نوعی دستگاه تصویر برداری مشخص می شوند.

مزایای پی آر پی مو

روش پی آر پی مو یکی از روش های محبوب و پرطرفدار درمان ریزش مو می باشد که مزایای زیادی نسبت به دیگر روش های درمان ریزش مو می باشد، از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدون نیاز به جراحی انجام می شود.
  • دوره نقاهت کوتاه دارد.
  • هزینه بسیار کمتری نسبت به دیگر روش ها دارد.
  • باعث ایجاد آلرژی یا حساسیت نمی شود.
  • به این دلیل که تزریق نقطه ای انجام می شود، در درمان ریزش موی سکه ای هم می تواند تاثیر داشته باشد.
  • ایمن تر از دیگر روش هاست.
  • نتیج مطلوب با ماندگاری بالا خواهد داشت.

عوارض پی آر پی مو

روش پی آر پی مو بدون نیاز به جراحی انجام می شود و در دسته روش های درمانی غیر تهاجمی قرار می گیرد و به همین دلیل عوارض چندانی نخواهد داشت. با این وجود برخی از بیماران ممکن است عوارض مختلفی از جمله درد خفیف سر پس از تزریق، تورم، خارش پوست سر و یا خونریزی موقتی را تجربه کنند. البته لازم به ذکر است که این عوارض همگی موقتی هستند و پس از مدت کوتاهی از بین می روند. همچنین با رعایت نکات مراقبتی پس از پی آر پی مو می توان بروز این عوارض را به حداقل رساند.

مراقبت های پس از پی آر پی مو

ممکن است پزشک متخصص پوست و مو برای هر بیمار مراقبت های ویژه ای را تجویز کند. رعایت این مراقبت ها برای سریع تر به نتیجه رسیدن و بهبودی کامل لازم است. برخی از مواردی که توسط بیمار باید پس از پی آر پی رعایت شوند عبارتند از:

  • استفاده از کمپرسور یخ برای تسکین درد توصیه نمی شود؛ مگر اینکه پزشک متخصص پوست و مو توصیه کرده باشد.
  • از رفتن به سونا، جکوزی و استخر تا ۳ روز پس از درمان توصیه نمی شود.
  • از هیچ دارویی بدون مجوز پزشک استفاده نشود.
  • از انجام فعالیت هایی که باعث تعریق پوست سر می شود خودداری شود.
  • ضربه و فشار نباید به پوست سر وارد شود.
  • استفاده از کلاه و سرپوش تا سه روز ممنوع می باشد.
  • در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار گرفتن ممنوع است.
  • از شستشو و شامپو زدن مو به مدت یک روز پس از درمان خودداری شود.
  • ماساژ آهسته مو با مجوز پزشک مانعی ندارد.

سوالات متداول پی آر پی مو

۱-آیا پی آر پی مو دردناک است؟

میزان دردی که بیمار حس می کند تا حد زیادی به آستانه درد بیمار بستگی دارد؛ ممکن است هنگام تزریق مقداری فشار و درد خفیف به دلیل ورود سوزن به پوست سر حس شود. در صورت احساس ناراحتی بیمار، از داروهای بی حسی استفاده می شود.

۲-استفاده از پی آر پی مو برای چه کسانی ممنوع است؟

افرادی که بیماری های زمینه ای چون دیابت، کم خونی، کم کاری یا پر کاری تیروئید، سندروم های مرتبط با خون، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و بیماری های پوستی مبتلا هستند، به هیچ وجه نباید از این روش استفاده کنند. همچنین افرادی که دخانیات و الکل مصرف می کنند، باید پیش از انجام پی آر پی با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنند.

۳-بهترین کاندیدای استفاده از پی آر پی مو چه کسی است؟

پی آر پی نوعی درمان اختصاصی و ویژه برای آلوپسی آندروژنتیک که باعث طاسی سر می شود، می باشد. طاسی در اغلب مردان و برخی از زنان دیده میشود که با این روش می توان آن را درمان کرد؛ با این وجود بیساری از کسانی که از ریزش مو رنج می برند با مشورت پزشک می توانند از این روش درمانی استفاده کنند.

۴-هزینه پی آر پی مو چگونه است؟

هزینه پی آر پی مو با توجه به تعداد جلسات و شرایط بیمار متغیر است، همچنین پزشک متخصص پوست و موکلینیک زیبایی محل درمان نیز در این هزینه ها نقش بخصوصی دارند؛ با این حال هزینه های این روش نسبت به دیگر روش ها معقول تر است.

۵-نتایج پی آر پی مو چقدر ماندگاری دارند؟

در صورتی که جلسات درمانی به طور کامل انجام نشود ممکن است پس از ۳ تا ۶ ماه تراکم مو ها به حالت اولیه بازگردد و ریزش مو دوباره آغاز شود.

۶- پی آر پی مو چگونه باعث تقویت و ترمیم مو می شود؟

پلاسمای غنی از پلاکت به پوست سر، باعث تحریک و جوانسازی فولیکول های مو می شود. این پلاسما باعث تقویت و افزایش فعالیت این فولیکول ها می شود و در نتیجه رشد و افزایش تراکم را به دنبال خواهد داشت.

۷-چند جلسه پی آر پی برای درمان ریزش مو نیاز است؟

تعداد جلسات با توجه به شدت ریزش مو و ضعف فولیکول مو، برای هر بیمار ممکن است متفاوت باشد؛ اما به صورت میانگین ۳ تا ۶ جلسه درمانی ممکن است نیاز باشد. فاصله بین این جلسات ۳ ماه است که پس از چند جلسه درمانی ابتدایی با دستور پزشک ممکن است این فاصله بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *