خدمات پوست

انواع لک پوستی نشانه چیست

انواع لک پوستی نشانه چیست

لک پوستی به قسمت هایی از پوست گفته می شود که رنگ آن نسبت به دیگر بخش های پوست تغییر کرده است. این مشکل پوستی که اغلب هم بی خطر است، بسیار شایع بوده و به دلایل مختلفی ممکن است افراد زیادی را درگیر کند. عوامل متفاوتی برای به وجود آمدن این لک ها وجود دارند ولی اصلی ترین دلیل ایجاد این مشکل پوستی اختلال در میزان ملانین پوست در نواحی خاصی از بدن است. در ادامه این مقاله قصد داریم انواع لک پوستی را مورد بررسی قرار دهیم و دلایل به وجود آن ها بشناسیم.

لک پوستی چگونه به وجود می آید

پوست انسان به طور طبیعی دارای ملانین است. ملانین ماده ای است که باعث ایجاد رنگ پوست می شود. گاهی به دلایل مختلفی ممکن است ملانین پوست در قسمت هایی بیشتر از قسمت های دیگر شود و این میزان ملانین بیشتر باعث تیره تر شدن رنگ پوست در آن بخش  از پوست شده و لکه پوستی را به وجود می آورند. گاها کاهش ملانین در بخش هایی از پوست ممکن است باعث روشن شدن یک بخش از پوست نسبت به دیگر بخش های بدن شود و لکه های پوستی روشن تر را به وجود بیاورند. علاوه بر آن، گاهی اختلال در برخی از رنگیزه های پوستی باعث ایجاد لکه های رنگی قرمز، خاکستری و گاها آبی می شود.

انواع لکه های پوستی

لکه های پوستی انواع زیادی دارند که هر کدام دلیل خاصی داشته و نشان از بیماری یا عارضه پوستی ویژه ای است. در ادامه برخی از انواع لک های پوستی و دلایل آن را می بینید.

هایپوپیگمنتیشن (لکه های روشن پوستی):

در صورتی که ملانین پوست در بخش هایی از پوست از بین برود یا کاهش یابد، پوست در آن قسمت روشن تر از دیگر بخش های پوست می شود. برخی از عواملی که ممکن است ملانین پوست را کاهش دهد شامل تاول یا سوختگی پوست، مشکلات ژنتیکی و آلبینیسم را نام برد.

ویتیلیگو (پیسی):

ایتدا با نقاط کمرنگ آغاز شده و به تدریج پررنگ تر شده و باعث ایجاد لکه های روشن در تمامی قسمت های پوست می شود. عامل ایجاد این نوع لکه های پوستی التهاب پوست یا عفونت است که در دراز مدت ممکن است باعث ایجاد این نوع لکه ها و دو رنگ شدن پوست شوند.

لکه های پیری:

با افزایش سن به دلایلی که هنوز به طور دقیق مشخص نیست، لکه های قهوه ای روی پوست ایجاد می شود که ممکن است به دلیل بی آّبی یا اشعه های مضر آفتاب باشد.

ماه گرفتگی های مادر زادی:

نوزادان در رحم مادر ممکن است گاها تحت فشار قرار گرفته و عروق خونی آن ها دچار مشکل شوند و در زمان تولد این اختلال در عروق خونی باعث ایجاد لکه های قرمز رنگ که اغلب سطح بزرگی دارند، نمایان شوند.

آکنه:

جوش و جای جوش از شایع ترین دلایل ایجاد لکه های تیره روی پوست هستند که اغلب در نوجوانان دیده می شود؛ اما ممکن است بزرگسالان را نیز درگیر کند.

حساسیت:

واکنش های آلرژی به مواد غذایی یا آرایشی متفاوت می تواند اغلب باعث ایجاد لک های پوستی شوند که در حالت طبیعی پس از مدتی رفع می شوند؛ اما در برخی موارد این لکه ها می توانند به صورت طولانی مدت باقی بماند.

کک و مک:

کسانی که پوست روشن تری دارند اغلب در بخش هایی مانند گونه ها و بینی به دلیل توزیع نامناسب ملانین دچار نقاطی می شوند که رنگ آن ها ممکن است از زرد یا قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره تغییر کند.

تشخیص و درمان لک های پوستی

تشخیص اغلب لک های پوستی کار ساده ای است. تنها لازم است جلوی یک آینه بایستید و  بخش هایی از پوست را که نسبت به دیگر قسمت های بدن تیره تر یا روشن تر هستند را شناسایی کنید. در برخی از موارد تشخیص اینکه لک از چه نوعی است و چه درمانی لازم دارد ممکن است سخت باشد. به همین دلیل بهتر است در صورت غیر طبیعی به نظر رسیدن لکه های پوستی به یک پزشک متخصص پوست مراجه کنید تا لکه ها را بررسی کرده و درمان مناسبی را برای آن ها در پیش بگیرد.

درمان های متعددی برای از بین بردن لکه های پوستی وجود دارد. برخی از روش های خانگی مانند انواع ماسک ها یا روغن های مناسب پوست می توانند در از بین بردن لکه های پوستی می توانند موثر باشند. استفاده از آبلیمو، روغن کرچک و انواع ویتامین ها خصوصا ویتامین C می تواند در کمرنگ یا رفع کردن لکه ها تاثیر داشته باشند. برخی از روش های دارویی درمان لکه های پوستی نیز وجود دارد که می توان با یا بدون نسخه پزشک از آن ها استفاده کرد. برخی کرم های ویتامینه مانند ویتامین A یا E از جمله کرم هایی هستند که برای درمان لک های پوستی از آن ها استفاده می شود. یکی دیگر از روش های متداول از بین بردن لکه های پوستی استفاده از دستگاه های لیزر است.

سوالات متداول انواع لک پوستی نشانه چیست

1-آیا لک های پوستی خطرناک اند؟

لک های پوستی به خودی خود نمی توانند سلامت انسان را چندان به خطر بیاندازند؛ اما ممکن است لکه به دلیل بیماری خاصی ایجاد شده باشد که در صورت درمان نشدن می تواند زیمنه ساز بیماری دیگر بوده و سلامت فرد را به خطر بیندازد.

2-آیا لک های پوستی دائمی هستند؟

اغلب لک های پوستی در سال های اولیه زندگی فرد ایجاد شده و به صورت دائمی باقی خواهند ماند. البته امروزه با استفاده از روش های درمانی لک های پوستی ممکن است از بین بردن لک های پوستی ممکن باشد.

3-چه زمانی برای لک پوستی باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده لکه های پوستی که در حال پیشرفت هستند، با شکل های مشخصی در قسمت های مختلف بدن وجود دارند، خال های گوشتی در حال پیشرفت یا خال های جدید بهتر است سریعا توسط یک پزشک متخصص پوست مورد معاینه قرار بگیرید.

4-آیا لکه پوستی ممکن است نشانه ای از سرطان باشد؟

سرطان های پوستی می توانند باعث ایجاد لک های پوستی شوند. این نوع لکه ها شکل نامتقارنی دارند و به طور مرتب ردش می کنند. بهتر است در صورت مشاهده هر گونه یا برجستگی مشکوک پوست سریغا با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *