خدمات پوست

برداشتن خال گوشتی

برداشتن خال گوشتی

خال یکی از عارضه های پوستی متداول در اغلب افراد است؛ این عارضه می تواند به صورت سطحی بوده یا برآمده و گوشتی باشد. خال های گوشتی به دلایل مختلفی ممکن است به وجود آمده و جلوه نامناسبی به پوست دهند. بیماران مبتلا به خال گوشتی اغلب از وجود این عارضه ها بر روی پوست خود ناراضی بوده و به دنبال روش هایی برای برداشتن آن هستند.

خال گوشتی چیست؟

خال گوشتی نوعی عارضه پوستی بی خطر و بدون درد است که در افراد زیادی ممکن است به وجود بیاید. دلیل به وجود آمدن این عارضه های پوستی، تجمع سلول های رنگدانه دار پوست در یک نقطه از بدن است و این امکان وجود دارد در صورت بدخیم بودن دارای سلول های سرطانی نیز باشند. این نوع خال در صورت درمان نشدن ممکن است به دیگر بخش های بدن نیز سرایت کرده و ظاهر نامناسبی به پوست دهد. اغلب افراد به دلیل آزار دهنده بودن شکل ظاهری این خال های گوشتی علاقه مند به برداشتن آن ها هستند اما در برخی موارد برداشتن خال گوشتی برای سلامت پوست ضروری است.

چه کسانی مستعد ابتلا به خال گوشتی هستند؟

خال گوشتی نوعی عارضه شایع پوستی است که ممکن است هر کسی را فارغ از جنسیت و سن درگیر خود کند. با این حال برخی افراد به دلایل زیر بیشتر مستعد این نوع عارضه هستند:

  • چاقی و اضافه وزن
  • مشکلات هورمونی
  • افزایش سن
  • بارداری
  • برخی بیماری های ژنتیکی
  • و قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید به صورت طولانی مدت

روش های برداشتن خال گوشتی

روش های متفاوتی وجود دارند که می توان برای از بین بردن خال گوشتی از آنها استفاده کرد.

برخی افراد ممکن است با استفاده از روش های خانگی از قبیل استفاده از نخ، انواع روغن طبیعی، سیر و دیگر مواد گیاهی و سنتی اقدام به برداشتن خال های گوشتی کنند. این روش ها ممکن است تا حدی در از بین بردن خال ها گوشتی موثر باشند اما در اغلب این روش ها خال گوشتی ممکن است دوباره رشد کند. همچنین در صورتی که خال دارای سلول های سرطانی باشد این روش ها در درمان آن موثر نخواهد بود و حتی ممکن است خطرناک باشد.

علاوه بر روش های خانگی، با استفاده از انواع دارو و پماد هایی که با تجویز پزشک یا از داروخانه ها قابل تهیه است می توان خال های گوشتی را از بین برد. پماد ها و کرم های بسیاری برای از بین بردن خال های گوشتی وجود دارد که اغلب با ایجاد حفره در پوست اقدام به از بین بردن این زائده های پوستی می کنند. از عوارضی که این دارو ممکن است داشته باشد، تخریب دیگر بافت های پوست و التهاب است. همچنین این پماد ها و کرم ها در از بین بردن سلول های سرطانی تاثیری نداشته و در درمان قطعی خال های گوشتی موثر نخواهند بود.

برداشتن خال گوشتی با روش های کلینیکی

بهترین روش برای برداشت و درمان قطعی خال گوشتی استفاده از روش های کلینیکی است. برخی از روش های کلینیکی که در برداشتن خال گوشتی موثرند عبارتند از:

تراشیدن خال گوشتی :

در این روش پس از بی حسی موضعی، پزشک متخصص پوست و مو با استفاده از ابزار جراحی مخصوص اقدام به تراشیدن تمامی سلول های خال گوشتی می کند.

عمل جراحی برداشتن خال گوشتی:

در صورت سرطانی بودن سلول های خال گوشتی با تشخیص پزشک متخصص پوست و مو، طی یک فرآیند جراحی، جراح خال را بریده و به طور کامل آن را بر می دارد سپس محل جراحی را بخیه می زنند.

لیزر خال گوشتی :

این روش نوعی روش بدون نیاز به جراحی است. در برداشتن خال گوشتی با لیزر متخصص پوست و مو با دستگاه لیزر مخصوص انواعی از اشعه را به خال وارد کرده و باعث از بین بردن تدریجی سلول های خال گوشتی می شود. این روش به دلیل کم تهاجمی بودن ممکن است بسته به بزرگی خال گوشتی به چند جلسه درمانی نیاز داشته باشد. برخی از خال های گوشتی در یک جلسه و با لیزر پرتوان برداشته می شوند. لیزر این مزیت را دارد که اسکار خال برداشته شده باقی نمی ماند.

هزینه برداشتن خال گوشتی با روش های کلینیکی

خال گوشتی ممکن است در اندازه ها و با ویژگی های متفاوت در افراد مختلف به وجود بیاید؛ از این رو ابتدا نیاز است یک پزشک متخصص پوست و مو بیمار را معاینه کند. پس از معاینه با توجه به نوع خال گوشتی و بزرگی آن، روش درمانی تجویز شده و پزشک متخصص پوست و مو مقدار هزینه هایی که برای برداشتن خال گوشتی لازم است تعیین می شود.

سوالات متداول برداشتن خال گوشتی

1.آیا برداشتن خال گوشتی درد دارد؟

با توجه به روش درمانی تجویز شده برای برداشتن خال گوشتی میزان درد ممکن است متفاوت باشد؛ برخی روش ها کاملا بدون درد انجام گرفته در حالی که برخی دیگر اندکی دردناک هستند. البته این مورد به آستانه درد بیمار نیز بستگی دارد. به هر حال در صورت احساس ناراحتی در بیمار، پزشک متخصص پوست و مو از دارو های بی حسی موضعی استفاده می کند.

2.بهترین روش برای برداشت خال گوشتی چیست؟

اینکه چه روشی بهترین روش برای برداشتن خال گوشتی است توسط پزشک متخصص پوست و مو و با توجه به نوع خال گوشتی بیمار تعیین می شود.

3.آیا مراقبت های خاصی پس از برداشتن خال گوشتی نیاز است؟

پس از گذراندن جلسه درمانی ممکن است پزشک متخصص پوست و مو پماد های ترمیم کننده خاصی را همراه با دستور العملهای مراقبتی برای بیمار تجویز کند. در غیر این صورت مراقبت خاصی پس از درمان وجود ندارد.

4.دوران نقاهت پس از برداشتن خال گوشتی چگونه است؟

تنها روشی که دوره نقاهت حدودا 10 روزه دارد، برداشتن خال به روش جراحی است. دیگر روش های کلینیکی دوره نقاهت خاصی ندارند.

5.بهترین زمان برای برداشتن خال گوشتی چه زمانی است؟

از آنجایی که خال گوشتی نوعی عارضه اکتسابی است، بهتر است بیمار در ماه های ابتدایی تشکیل اقدام به برداشتن آن کرده تا از سرطانی و بزرگ شدن آن جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *