درمان پوسته سر

پوسته سر یک شرایط پوستی که به دلایل متفاوتی ممکن است رخ دهد و باعث خشکی و بلند شدن قسمت هایی از پوست سر شود. در نگاه اول ممکن است اینطور به نظر بیاید که پوسته سر، مانند شوره سر، مشکلی جدی به شمار نیامده و سلامت فرد مبتلا را به خطر نمی اندازد؛ اما لازم به ذکر است که پوسته سر بیماری پوستی چدی است و نیاز به درمان فوری دارد.

پوسته سر دلایل و انواع متفاوتی دارد و همین موضوع سبب می شود که روش های درمانی متفاوتی برای درمان این عارضه پوستی در نظر بگیرند. ابتدا باید دلایل و علائم پوسته شدن سر را بدانید تا پس از تشخیص درست، روش درمانی مناسب را انتخاب کرده و انجام دهید. در ادامه این عارضه پوستی را مورد بررسی بیشتری قرار می  دهیم.

دلایل ایجاد پوسته سر

دلیل اصلی ایجاد پوسته سر هنوز به طور قطعی و دقیق مشخص نیست. اغلب متخصصان پوست بر این باورند که این بیماری ممکن است ریشه ژنتیکی داشته باشد. با این حال دلایل احتمالی نیز برای ایجاد این نوع عارضه پوستی شایع بیان کرده اند. برخی از این دلایل احتمالی شامل ضعف یا اختلال در سیستم ایمنی، حساسیت های ارثی پوستی، مشکلات و اختلالات هورمونی، پسوریازیس و اسکلرودرما اشاره کرد. البته بنا بر گزارش های مربوط به این بیماری، ممکن است هیچ یک از این عوامل در ایجاد پوسته سر دخیل نباشند یا حتی در برخی از موارد چند عامل به صورت همزمان در ایجاد پوسته سر دخیل باشند.

علائم و نشانه های و پوسته سر

پوسته سر انواع متفاوتی دارد و ممکن است با توجه به نوع این بیماری علائم متفاوتی داشته باشد. به طور کلی علائم عمومی این بیماری شامل ایجاد کهیر در پوست سر، ریزش مو، کاهش ضخامت تارهای مو، ضعف و شکنندگی موها، خارش شدید پوست سر، ایجاد پوسته های شوره مانند، درد در پوست سر، التهاب و قرمزی پوست سر اشاره کرد. بیماران مبتلا به پوسته سر ممکن است هیچ یک از علائم را نداشته باشند یا همه علائم را از خود نشان دهند.

انواع پوسته سر

انواع زیادی از پوسته سر وجود دارد که هر کدام تاثیر ویژه ای روی سلامت پوست و مو می گذارند. در ادامه برخی از شایع ترین انواع پوسته سر را معرفی خواهیم کرد. متداول ترین نوع پوسته سر، باعث ریزش موی سکه ای یا به صورت توده ای می شود. طاسی مردانه نیز می تواند از تاثیرات این نوع پوسته سر باشد. نوع دیگر پوسته سر، اگزمای سبورهیک است که در اثر تنظیم نبودن چربی سر ممکن است ایجاد شود. این نوع پوسته سر اغلب در نوزادان و کودکان 3 تا 12 ماهه دیده می شود. این نوع پوسته سر، درد یا خارش ندارد و ممکن است باعث ایجاد پوسته های زرد و چرب در بخش میانی سر شوند. این نوع پوسته سر شایع، بی خطر بوده و در اغلب موارد نیازی به درمان ندارد و پس از مدتی از بین می رود.

یکی دیگر از شایع ترین انواع پوسته سر، بر اثر رژیم غذایی نامناسب و سو تغذیه به وجود می آید. این نوع پوسته سر ممکن است خطرناک تر انواع دیگر باشد و لازم است سریعا تشخیص داده شده و درمان شود. در این نوع پوسته سر، با توجه به اینکه کدام ماده مورد نیاز بدن در دسترس نیست علائم می تواند متغیر باشد؛ اما به طور کلی ممکن است به ریزش شدید مو و رنگ پریدگی پوست اشاره کرد.

روش های درمان پوسته سر

همانطور که پیش تر گفته شد، روش درمانی مناسب برای پوسته سر به نوع آن بستگی دارد. مهم ترین قدم در درمان پوسته سر مراجعه به پزشک متخصص پوست است. پزشک متخصص پوست با معاینه و تشخیص درست می تواند بهترین راه درمانی را پیشنهاد دهد. دارو ها و لوسین های سر بسیاری برای درمان پوسته سر ممکن است تجویز شوند. در موارد حاد ممکن است به روش جراحی یا لیزر اقدام به درمان پوسته سر شود.

در مواردی که پوسته سر به دلیل شرایط نامناسب تغذیه ای ایجاد شده باشد، برای درمان آن استفاده از مکمل های مناسب و ایجاد تغییرات مورد نیاز در رژیم غذایی می تواند کافی باشد. در صورت داشتن هر گونه مشکل هورمونی می توان با انجام آزمایش های بالینی مناسب و مصرف داروهای تنظیم کننده ی هورمون به درمان پرداخت. سیستم ایمنی ضعیف نیز از جمله دلایلی است که باعث ایجاد پوسته سر می شود؛ برای درمان این نوع پوسته سر نیز اغلب پزشکان با تجویز داروها یا اسپری های ویژه اقدام می کنند. اسپری آلوئه فرست فوراور یکی از محصولات حرفه و قوی در این زمینه می باشد.

از دیگر روش های درمانی پوسته سر می توان به پماد ها و لوسیون های از بین برنده ی قارچ و عفونت اشاره کرد. همچنین استفاده از روغن های مناسب پوست سر مانند روغن نارگیل و روغن زیتون نیز از روش های خانگی تسکین دهنده پوسته سر هستند؛ البته از این روش های خانگی نمی توان به عنوان یک روش درمانی موثر استفاده کرد.

سوالات متداول پوسته سر

1-چگونه پوسته سر را از شوره سر تشخیص دهیم؟

شوره سر و پوسته سر ممکن است در نگاه اول به هم شباهت ظاهری زیادی داشته باشند، مخصوصا در صورتی که پوسته سر در مراحل ابتدایی خود باشد. اما توجه داشته باشید که شوره سر پوسته های بسیار ریز سر هستند، در صورتی که پوسته سر ممکن است بخش بزرگتری از پوست جدا شده ی سر باشد. همچنین شوره سر، درد، خارش یا سوزشی ایجاد نمی کند؛ این در حالی است که پوسته سر چنین علائمی را داراست.

2-چه عواملی ممکن است پوسته سر را شدت ببخشند؟

برخی شرایط ممکن است فرد را برای ابتلا به پوسته سر مستعد تر کند و در صورت ابتلای فرد ممکن است این شرایط، بیماری را شدت ببخشند. ابتلا به شپش سر یا دیگر بیماری های عفونی سر، سابقه ضربه به جمجمه و پوست سر، وجود زخم در سر و حساسیت های زمینه ای از جمله شرایطی هستند که پوسته سر را شدت می بخشند.

3-آیا درمان پوسته سر قطعی و برگشت ناپذیر است؟

در اغلب موارد درمان پوسته سر همیشگی است؛ با این حال با توجه به دلیل ابتلا به بیماری ممکن است یک فرد چندین بار در طول زندگی خود در معرض ابتلای دوباره به این بیماری باشد. بهتر است در صورت مستعد بودن به ابتلا به پوسته سر، سالانه برای معاینه به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

4-آیا پوسته سر خطرناک است؟

پوسته سر در مراحل ابتدایی خطرناک نیست و مشکل حادی ایجاد نمی کند؛ اما در صورت درمان نشدن ممکن است باعث ریز موی شدید، کچلی، ایجاد زخم های آزار دهنده در پوست سر و عفونت های خطرناک شود؛ به همین دلیل توصیه اکید می شود که حتما در مراحل ابتدایی این بیماری اقدام به تشخیص و درمان آن کنید.