کلینیک زیبایی

روش های جایگزین ماینوکسیدیل و ریزش مو

روش های جایگزین ماینوکسیدیل و ریزش مو

ماینوکسیدیل نوعی داروی ضد ریزش مو می باشد که برای درمان ریزش مو از آن به صورت گسترده استفاده می شود. به هر حال این روش به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد؛ از همین رو بیماران مبتلا به ریزش مو به دنبال روش های جایگزین برای درمان ریزش مو خواهند بود. در این مقاله ریزش مو و روش های جایگزین ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو را بیشتر مود بررسی قرار خواهیم داد.

ریزش مو چیست و چگونه اتفاق می افتد

ریزش مو یا اصطلاح پزشکی آن آلوپسی به شرایطی گفته می شود که یک فرد، تحت تاثیر عوامل مختلف دچار ریزش مو شده و این موها دوباره رشد نخواهند کرد. موی انسان به صورت طبیعی بر اثر شانه کردن یا کشش طبیعی، به صورت روزانه  تا صد تار دچار ریزش می شوند؛ اما این موها با موهای جدیدی جایگزین شده و در نتیجه کاهش تراکم به وجود نخواهد آمد. با اینحال در برخی موارد تعداد تارهای ریخته شده بیشتر از این مقدار شده و با توقف رشد موهای جدید و جایگزین نشدن این تار موها، تراکم موها به تدریج کاهش می یابد و در موارد حاد فرد دچار طاسی یا کچلی می شود.

ریزش مو با ضعف فولیکول مو و توقف چرخه رشد مو اتفاق می افتد و عوامل زیادی ممکن است باعث ریزش مو شوند. برخی از رایج ترین علل ریزش مو را در ادامه خواهید دید:

  • آسیب های بافتی به کف سر
  • تغییرات و مشکلات هورمونی
  • رژیم غذایی ناسالم و ضعیف
  • کم خونی
  • مشکلات تیروئیدی
  • کاهش وزن شدید
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • عوارض جانبی برخی داروها
  • استفاده زیاد از حالت دهنده های حرارتی
  • استفاده زیاد از مواد شیمیایی روی مو
  • افزایش سن
  • کمبود آب بدن
  • استرس و تنش
  • افسردگی
  • استعمال دخانیات، الکل و مواد مخدر
  • دلایل ارثی و ژنتیکی

ماینوکسیدیل و ریزش مو

ماینوکسیدیل دارویی است که در ابتدا برای کاهش فشار خون و تنظیم آن کاربرد داشت. پس از مدتی در بیمارانی که این دارو را برای کاهش و تنظیم فشار خون مصرف می کردند، نشانه هایی از افزایش رویش مو از خود بروز دادند. پس از تحقیقتا بیشتر، ثابت شد که این دارو برای افزایش رشد مو تاثیر فراوان دارد. این دارو برای افزایش رشد مو به صورت محلول موضعی مورد استفاده قرار می گیرد و پس از پایان دوره درمان، این دارو باعث افزایش تراکم و ضخامت موها می شود. با این حال مصرف این دارو به تدریج در حال کاهش است؛ چراکه این دارو عوارض جانبی فراوانی داشته و اغلب بیماران تمایل دارند از روش های جایگزین با عوارض کمتر استفاده کننند.

عوارض ماینوکسیدیل

همانطور که گفته شد ماینوکسیدیل می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی شود؛ در ادامه برخی از عوارض متداول این دارو را مرور خواهیم کرد:

  • بروز التهاب
  • خارش پوست سر
  • شوره سر
  • پوسته پوسته شدن کف سر
  • ایجاد حساسیت در پوست سر
  • هزینه دوره ای و زیاد
  • ریزش مجدد مو
  • ایجاد پر مویی در دیگر نقاط بدن در صورت تماس با دارو
  • ایجاد واکنش های آلرژیک در دیگر نقاط بدن

روش های جایگزین ماینوکسیدیل

جلوگیری ازعوارض دارویی اغلب بسیار سخت است؛ علاوه بر آن عوارض ماینوکسیدیل ممکن است مدت زیادی باقی بماند. برخی از روش های جایگزین ماینوکسیدیل را در ادامه بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اسپری آلوئه فرست فوراور

گاها متخصص پوست و مو و یا مشاور شما علت ریزش مو را خشکی مو و پوست سر شما تشخیص می دهند. در این مواقع با استفاده از اسپری آلوئه فرست فوراور می توانید به طور آنی مشکل خشکی پوست و مو را حل کنید. با توجه به میزان خشکی پوست مشاور شما مدت زمان استفاده از این اسپری را به شما پیشنهاد خواهد داد. پس از یک یا دو دوره استفاده از اسپری فرست فوراور می توانید به درمان خشکی پوست و ریزش مو دست یابید. این اسپری علاوه بر تامین رطوبت پوست و مو حاوی مواد بسیار مغذی و ضد التهاب می باشد که باعث تقویت فولیکول مو می شود. برای تهیه این محصول با مشاور فوراور تاپ کلینیک تماس بگیرید.

آلوئه اکتیویتور فوراور

محصول آلوئه اکتیویتور فوراور نه تنها یک جایگزین عالی برای ماینوکسیدیل می باشد بلکه از این اکسیر برای حفظ سلامتی و شادابی پوست و مو نیز می توانید استفاده کنید. آلوئه اکتیویتور از نوعی آلوئه ورای به خصوص تهیه شده است که فقط در مزارع کارخانه فوراور آمریکا کشت می شود.  این محصول عصاره خالص آلوئه ورا می باشد

کاشت مو

بهترین روش درمان ریزش مو، کچلی و طاسی، کاشت مو می باشد. در این روش فولیکول های مو را از قسمت هایی از سر موهای قوی تر و مقاوم در برابر ریزش دارند، جدا کرده و این فولیکول ها را پس از آماده سازی در قسمت هایی که دچار ریزش شده اند، کاشته می شوند. کشات مو به روش های متفاوتی انجام می شود و هر یک از این روش ها دروان نقاهت متفاوتی دارند. پس از دوران نقاهت و رعایت مراقبت های لازم، فولیکول های کاشته شده چرخه رشد مو را آغاز می کنند.

لیزرتراپی

لیزتراپی از روش های مدرن و نوین درمان ریزش مو است که در آن همانطور که از نامش برمی آید از اشعه های لیزر برای تحریک فولیکول مو و افزایش رشد مو استفاده می شود. با استفاده از اشعه لیزر، جریان خون در پوست سر افزایش یافته و همین امر باعث افزایش خونرسانی به فولیکول ها و تحریک چرخه رشد مو می شود. در این روش می توان باعث افزایش رشد مو، ایجاد موهای جدید، افزایش تراکم و ضخامت موها و ترمیم موهای آسیب دیده نیز شد. این روش درمانی از محبوب ترین روش های درمان ریزش مو می باشد؛ چراکه طول درمان در این روش کوتاه است و عوارض چندانی نیز نخواهد داشت.

مزوتراپی

مزوتراپی مو از دیگر روش های جایگزین ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو می باشد که امروزه هم برای زنان و هم برای مردان قابل استفاده است. مزوتراپی از جمله روش های پرطرفدار درمان ریزش مو است که عوارض کمی داشته و هزینه آن نیز نسبت به روش های دیگر کمتر است. در این روش تمامی مواد مغذی که مو برای رشد و بهبود ساختار خود به آن نیاز دارد را با سوزن های مخصوص به پوست سر تزریق می کنند. این مواد باعث تقویت ریشه مو و افزایش رشد مو می شود.

پی آر پی

طبیعی ترین روش جایگزین ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو، پی آر پی می باشد. این روش از نظر اجرا تا حد زیادی به مزوتراپی شباهت دارد؛ با این تفاوت که در این روش به جای مواد مغذی و داروئی فراوری شده، پلاسمای غنی از پلاکت خود فرد به پوست سر تزریق می شود. این روش به صورت طبیعی ریزش مو را قطع می کند و باعث رشد مجدد موها می شود. این روش درمانی در مدت زمان کمی انجام می شود و عوارض چندانی نخواهد داشت.

بهترین روش جایگزین ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو

به صورت قطعی نمی توان گفت بهترین روش درمانی ریزش مو چه روشی است؛ چراکه روش های مختلف ممکن است روی هر بیمار تاثیر متفاوتی داشته باشد. به طور کلی مزوتراپی و پی آر پی روش هایی هستند که با کمترین تهاجم و آسیب بیشترین تاثیر را روی درمان ریزش مو خواهند داشت و تراکم خوبی به موهای سر خواهند داد. با این حال بهترین کار پیش از انتخاب روش درمانی برای ریزش مو، مشورت با یک پزشک متخصص است؛ پزشک متخصص با معاینه شما و با توجه به شرایط ویژه شما می تواند روش درمانی که برای شما مناسب است را به شما پیشنهاد دهد.

سوالات متداول روش های جایگزین ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو

1-آیا استفاده از داروهای ویتامینه مکمل می تواند در درمان ریزش مو موثر باشد؟

در صورتی که ریزش موی شما در اثر کمبود مواد مغذی یا رژیم غذایی ناسالم باشد؛ استفاده از مکمل های ویتامینه می توانند تا حدی در ریزش موی شما موثر باشند.

2-هزینه روش های جایگزین ماینوکسیدیل چگونه است؟

هزینه هر روش درمانی برای ریزش مو با توجه به عوامل متفاوتی تعیین می شود و هرگز نمی توان مقدار مشخصی برای آن تعیین کرد. برای اطلاع از قیمت ها می توانید با کلینیک های زیبایی در تماس باشید.

3-بهترین روش درمان ریزش مو چه روشی است؟

پیش از انتخاب روش درمانی برای درمان ریزش مو ابتدا باید از علت ریزش موی خود آگاه شده و با توجه به آن برای درمان آن اقدام کنید. با توجه به این شدت و نوع ریزش مو ممکن است روش های متفاوتی برای شما مناسب باشد.

4-درمان ریزش مو با هر روش چقدر زمان می برد؟

اغلب روش های جایگزین ذکر شده بین 1 تا 2 ساعت ممکن است زمان ببرند؛ با این حال در روش کاشت مو با توجه به نوع کاشت مو ممکن است جلسه درمانی بین 8 تا 10 ساعت طول بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *