تغذیه و لاغری

رژیم غذایی چربی سوزی

رژیم غذایی چربی سوزی

چربی های اضافی از مشکلاتی است که امروزه اغلب افراد چاق یا حتی گاهی لاغر نیز به آن مبتلا می شوند. چربی های موضعی در اثر انباشته شدن چربی های موجود در بدن در بخش هایی مانند شکم و پهلو ها به وجود می آید. روش های متفاوتی برای از بین بردن این چربی ها وجود دارد. ورزش های ویژه،  روش های کلینیکی ، لاغری موضعی با دستگاه های مدرن از جمله روش های از بین بردن چربی های اضافی بدن هستند. این روش ها اغلب سخت یا پرهزینه می باشد. علاوه بر آن روش های کلینیکی ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشند. یکی دیگر از روش های چربی سوزی استفاده از رژیم های غذایی ویژه است که در مدت زمانی مشخص با هدف از بین بردن چربی های اضافی بدن تنظیم می شود. اما گاهی رژیم غذایی ورزشکاران با افراد عادی فرق دارد زیرا آنها در پی عضله سازی هستند نه چربی سوزی بنابراین آنها رژیم های خاصی را دنبال می کنند. در ادامه این مقاله اطلاعاتی درباره رژیم غذایی چربی سوزی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

رژیم غذایی چربی سوزی چیست؟

رژیم غذایی چربی سوزی نوعی رژیم غذایی برای کاهش وزن و تناسب اندام است که در آن با حذف مواد غذایی ناسالم و جایگزینی مواد غذایی کامل و سالمی چون پروتئین، سبزیجات و میوه، اسید های چرب مورد نیاز بدن، و علاوه بر این مواد غذایی، مواد غذایی سالم دیگری نیز برای افزایش سوخت و ساز بدن و چربی سوزی وجود دارد که می توان با اضافه کردن این مواد غذایی به رژیم غذایی روزانه و استفاده درست از آن ها باعث کاهش وزن و چربی سوزی شد. آب کافی باعث از بین رفتن چربی های اضافی و تجمع یافته در بخش های مختلف بدن می شود. این نوع رژیم غذایی باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن شده و همین امر چربی ها را از بین می برد.همچنین در رژیم غذایی چربی سوزی برعکس رژیم غذایی کتوژنیک که در آن انواع کربوهیدرات کامل حذف میگردد در این نوع رژیم اینگونه نیست فقط باید میزان مصرف نان و برنج و سیب زمینی را به حداقل رساند.

در رژیم غذایی چربی سوزی از چه مواد غذایی استفاده می شود؟

رژیم غذایی لاغری چربی سوزی با استفاده از مواد غذایی سالم و نوشیدنی های مفید باعث افزایش متابولیسم بدن افراد شده و چربی سوزی را افزایش می دهد. برخی از مواد غذایی که در افزایش متابولیسم و چربی سوزی بدن نقش دارند عبارتند از:

  • ماهی های چرب: این نوع ماهی ها سرشار از امگا 3 بوده و در کاهش وزن و چربی سوزی تا حد زیادی موثرند.
  • روغن های غیر اشباع: این روغن ها جذب کبد می شوند و تبدیل به کتونز می شوند که در چربی سوزی تاثیر دارند.
  • قهوه: کافئین نوعی چربی سوز طبیعی است.
  • تخم مرغ: تخم مرغ علاوه بر اینکه در تامین انرژی بدن موثر است، می تواند چربی های اضافی بدن را نیز از بین ببرد.
  • روغن نارگیل: روغن نارگیل که سرشار از چربی های غیر اشباع است، باعث افزیاش متابولیسم و کاهش اشتها در چربی سوزی تاثیر بسزایی دارد.
  • چای سبز: چای سبز حاوی کافئین است که در چربی سوزی تاثیر دارد.
  • پروتئین وی(Whey Protein): این نوع پروتیئن در افزایش حجم ماهیچه و متابولیسم نقش دارد.
  • سرکه سیب: سرکه سیب در اشتها تاثیر گذاشته و در کاهش حجم چربی های اضافی موثر است.
  • فلفل تند: ترکیبات موجود در فلفل تند در جلوگیری از گرسنگی مفرط موثرند و متابولیسم را افزایش می دهند.
  • چای اولونگ: چای اولونگ با داشتن کافئین و کاتچین سوخت و ساز بدن را تا حد بسیار زیادی بالا می برد.
  • ماست یونانی پرچرب: این نوع ماست خاصیت چربی سوزی داشته و در کاهش اشتها بسیار موثر است. ماست یونانی پرچرب همچنین طی پروسه کاهش وزن و چربی سوزی از بافت ماهیچه ای مراقبت می کند.
  • روغن زیتون: مصرف روغن زیتون باعث ایجاد احساس سیری می شود و سوخت و ساز را افزایش می دهد.

سوالات متداول رژیم غذایی چربی سوزی

1-آیا استفاده از قرص های لاغری در چربی سوزی موثر است؟

در کنار رژیم غذایی چربی سوزی می توان از برخی از مکمل های غذایی نیز برای افزایش سوخت و ساز بدن استفاده کرد؛ با این حال استفاده از قرص های شیمیایی لاغری و چربی سوز به هیچ وجه توصیه نمی شود.

2-آیا چربی سوزی با استفاده از رژیم غذایی باعث بهم خوردن تناسب بدن و افتادگی پوست می شود؟

فرآیند چربی سوزی با از دست دادن مقدار زیادی آب از پوست و کلیه همراه است؛ به همین دلیل ممکن است باعث افتادگی پوست و چین چروک و حتی سنگ کلیه شود، به همین دلیل توصیه می شود برای جلوگیری دهیدراته شدن بدن مقادیر زیادی آب در طول روز بنوشید.

3-آیا چربی اضافی بدن تنها از طریق عرق کردن دفع می شود؟

چربی های اضافی از طریق خروج آب از پوست به شکل عرق و خروج آب و چربی ها از کلیه به صورت ادرار و به صورت کربن دی اکسید از شش ها خارج می شود.

4-چربی های اضافی کدام قسمت از بدن زود تر از دیگر نواحی از بین می رود؟

چربی هایی که در اطراف اندام های داخلی مانند کبد، قلب و ریه تجمع یافته اند اولین چربی هایی هستند که از بین می روند. پس از آن چربی های شکم، پهلو و ران شروع به سوختن می کنند.

5-چه مدت پس از دنبال کردن رژیم غذایی چربی سوزی می توان نتیجه را مشاهده کرد؟

معمولا با یک رژیم غذایی صحیح و منظم در سه ماه می توان نتایج چربی سوزی را مشاهده کرد و با ادامه رژیم غذایی در کنار ورزش به اندام دلخواه رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *