خدمات پوست

سریع ترین روش از بین بردن جای جوش

سریع ترین روش از بین بردن جای جوش

جوش یکی از عوارض شایع پوستی است که در اغلب افراد در سنین متفاوت دیده می شود. برای درمان جوش روش های متنوعی وجود دارد که برای بسیاری از افراد موثر واقع می شوند. پس از درمان جوش، روی پوست لکه های سیاه یا اسکار های کوچک به وحود می آید که وجود آن ها به اندازه جوش می تواند آزار دهنده باشد. این لکه ها به پوست ظاهر نامناسبی می دهد و باعث می شود پوست ناسالم به نظر برسد. جای جوش ممکن است به دلایل متفاوتی به وجود بیاید. روش های متنوع و متفاوتی برای از بین بردن جای جوش وجود دارد که در ادامه مقاله برخی از سریع ترین روش های از بین بردن این لکه های پوستی را در اختیار شما قرار می دهیم.

چرا جای جوش روی پوست می ماند؟

جوش در واقع نوعی التهاب پوستی است. زمانی که پوست جوش می زند، در محل جوش ها پوست آسیب دیده و ملتهب می شود. زمانی که جوش درمان می شود، پوست در محل جوش ها شروع به ترمیم کردن خود می کند. پوست به منظور ترمیم بخش های آسیب دیده، شروع به ساختن سلول های جدید می کند. برخی از این سلول های تازه تولید شده، ممکن است مقادیر بیشتری ملانین داشته باشند. ملانین ماده ای ایست که به پوست رنگ می دهد و زمانی که سلول های تازه تولید شده نسبت به دیگر سلول ها ملانین بیشتری داشته باشند، لکه های تیره روی پوست ایجاد می شود. این عارضه هایپرپیگمنتیشن پس از التهاب نام دارد. هر قدر التهاب پوستی بیشتر طول بکشد، آسیب به پوست بیشتر بوده و در زمان ترمیم امکان هایپرپیگمنتیشن بیشتر خواهد بود. فشار دادن و تخلیه جوش از جمله کار هایی است که التهاب را افزایش می دهد و در نتیجه امکان ایجاد لکه و جای جوش با این کار بیشتر می شود.

روش های از بین بردن جای جوش

روش های متنوعی برای از بین بردن جای جوش وجود دارد. هر یک از این روش ها نتایج خاص خود را دارد و این نتایج از فرد به فرد تغییر می کند. به طور کلی می توان روش های از بین بردن جای جوش را در سه دسته جای داد:

روش های دارویی و شیمیایی از بین بردن جای جوش

سالیسیلیک اسید نوعی پاک کننده قوی پوست است که هم برای جوش و هم برای جای جوش می توان از آن استفاده کرد. این ماده التهاب را کاهش می دهد و همین امر نیز از ایجاد جای جوش جلوگیری می کند. البته درمان جای جوش با سالیسیلیک اسید چند هفته زمان می برد. همچنین در مراکز زیبایی امروزه از روش های لایه برداری و پیلینگ شیمایی پوست استفاده می شود که باعث از بین رفتن جای جوش در مدت زمانی کوتاه می شود.

روش های کلینیکی از بین بردن جای جوش

کلینیک های زیبایی امروزه روش های بسیاری برای از بین بردن جای جوش و لکه های سیاه ناشی از جوش وجود دارد. این روش ها اغلب هزینه نسبتا بالایی دارند ولی نتایج آن ها تا حد زیادی مطلوب و سریعا قابل مشاهده است. البته به دلیل احتمال بروز عوارض، بهتر است بیمار حتما توسط یک پزشک متخصص پوست و مو معاینه شود تا بتواند درمان مناسب پوست خود را انتخاب نماید و عوارض را به حداقل برساند. برخی از روش های کلینیکی محبوب و پرطرفدار برای درمان سریع جای جوش میکردرم ابریژن، میکرونیدلینگ و هایفوتراپی هستند که نسبت به دیگر روش های کلینیکی عوارض و هزینه نسبتا کمتری دارند.

درمان خانگی از بین بردن جای جوش

رفع جوش و آکنه در اغلب موارد با استفاده از مواد غذایی ساده و در خانه قابل درمان است. این روش ها اغلب سریعا نتیجه می دهند. برخی از مواد خانگی که در درمان سریع جای جوش موثرند عبارتند از:

  • ویتامین C: ویتامین سی در بهبود بافت پوست تا حد زیادی موثر است. آبلیمو یکی از موادی است که سرشار از ویتامین C است. استفاده از آبلیمو چه به صورت خوراکی و چه به صورت ماسک صورت می تواند در کاهش التهاب و ملاتونین پوست، و در نتیجه از بین بردن جای جوش موثر باشد.
  • آلوئه ورا: آلوئه ورا در تنظیم میزان ملاتونین پوست نقش بسزایی دارد. این ماده طبیعی باعث از بین رفتن لکه های تیره روی پوست می شود.
  • روغن دانه انگور: روغن دانه انگور خاصیت لایه برداری دارد و ملاتونین پوست را تنظیم می کند.
  • ضدآفتاب: استفاده از ضد آفتاب با اس پی اف مناسب پوست، می تواند تا حد زیادی از جذب اشعه های آفتاب که باعث افزایش ملاتونین پوست می شوند، جلوگیری می کند.

سوالات متداول سریع ترین روش از بین بردن جای جوش

1.چه کسانی بیشتر در معرض جای جوش و لکه های پس از جوش هستند؟

افراد با پوست تیره، افراد با پوست حساس، کسانی که جوش های خود را دستکاری می کنند و کسانی که بیماری های پوستی دارند بیشتر در معرض جای جوش هستند.

2.آیا ممکن است یک روزه جای جوش از بین برود؟

می توان پس از پاک کردن صورت، از مواد آرایشی مانند کانسیلر و یا کرم پودر ها برای پوشاندن جای جوش ها استفاده کرد؛ اما هیچ روشی برای درمان جای جوش در یک روز وجود ندارد و حداقل یک هفته برای از بین رفتن جای جوش زمان لازم است.

3.آیا شستن زیاد پوست باعث از بین رفتن جای جوش می شود؟

شستن پوست در از بین رفتن جای جوش تاثیر چندانی ندارد. با این حال شستن صورت با شوینده های لایه بردار یا کنترل کننده ملانین میی تواند در از بین رفتن جای جوش موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *