خدمات پوست

درمان جوش صورت با دارو

درمان جوش صورت با دارو

آکنه یکی از مشکلات شایع پوستی است که اغلب افراد مخصوصا نوجوانان را درگیر می کند. دلایل مختلفی در به وجود آمدن آکنه دخیل هستند. بیماران مبتلا به آکنه و جوش صورت، همواره به دنبال درمان مناسب هستند. درمان های آکنه و جوش صورت متنوع هستند. ممکن است نوعی درمان برای یک بیمار مناسب باشد، در حالی که همان درمان برای بیمار دیگر مناسب نباشد. بهتر است ابتدا دلایل ایجاد جوش و آکنه آشنا شوید و بدانید آکنه چیست تا بتوانید بهترین درمان را انتخاب کنید. در ادامه مقاله اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

جوش صورت چیست؟

جوش نوعی عارضه پوستی است و زمانی اتفاق می افتد که فولیکول های مو یا روزنه های پوست توسط چربی و سلول های مرده پوست مسدود شوند. جوش ها انواع متفاوتی دارند و ممکن است به صورت جوش های سر سفید، سر سیاه یا جوش های چرکی روی صورت ظاهر شوند. عامل اصلی ایجاد آکنه وجود باکتری های ویژه روی پوست است که در حالت عادی برای پوست مشکلی ایجاد نمی کنند. این باکتری ها از چربی پوست تغذیه می کنند و زمانی که چربی و آلودگی پوست بیشتر از حد معمول شود، این باکتری ها باعث ایجاد جوش می شوند اما  روش های زیادی برای رفع جوش و آکنه وجود دارد که به طور مختر بیان خواهیم کرد.

دلایل ایجاد جوش صورت

جوش به دلایل زیادی ممکن است به وجود بیاید. هورمون تستسترون یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن جوش هاست. در دوره بلوغ این هورمون در بدن افراد افزایش می یابد و باعث ایجاد جوش می شود. در برخی افراد جوش ریشه ژنتیکی دارد و ممکن است از پدر و مادر به فرزندان به ارث برسد. در بانوان نیز ممکن است به دلایلی چون عادت ماهانه، حاملگی یا شیردهی، سندروم تخمدان پلی کیستیک و دیگر عواملی که باعث تغییرات هورمونی می شوند، جوش صورت ایجاد شود. استفاده از برخی مواد آرایشی بهداشتی، داروهایی با عوارض خاص، داشتن آرایش به مدت طولانی، مواد مخدر و دخانیات نیز تاثیر به سزایی در ایجاد جوش دارند.

داروهای مناسب برای از بین بردن جوش صورت

داروها یکی از روش های درمانی برای از بین بردن جوش صورت هستند  بنابراین درمان جوش صورت با دارو در برخی موارد و برای برخی بیماران ضروری است. لازم به ذکر است که برای همه بیماران استفاده از دارو ضروری نیست؛ اما برای برخی بیماران درمان تنها با دارو ممکن است. پس از معاینه بیمار توسط پزشک متخصص، در شرایطی نظیر عفونی بودن جوش ها، مشکلات هورمونی و مشکلات پوستی ممکن است برای درمان جوش دارو تجویز شود. از جمله داروهایی که برای درمان جوش های صورت از آن ها استفاده می شود می توان موارد زیر را نام برد:

  • بنزوئیل پراکساید: با اثرات ضدباکتریایی و کراتولیتیک باعث از بین رفتن جوش ها می شود.
  • ترتینوئین: نوعی پماد یا کرم ضد جوش است که کمبود کراتین پوست را جبران می کند.
  • رزورسینول: دارویی ضدعفونی کننده است که از آکنه ها را از بین می برد.
  • داکسی سایکلین: به طور کلی آنتی بیوتک ها برای از بین بردن جوش های عفونی بسیار مناسب می باشند.
  • ارترومایسین: یکی از داروهای ضد التهابی است که از ایجاد آکنه جلوگیری می کند.
  • آکوتان: این دارو با کاهش فعالیت غدد چربی در تنظیم چربی پوست و از بین بردن صد درصدی جوش تاثیر دارد. البته ابن دارو عوارض زیادی دارد و بهتر است زیر نظر پزشک مصرف شوند.
  • قرص های ضد بارداری: این دارو های با داشتن استروژن تا حدی در درمان جوش و آکنه موثرند.

لازم به ذکر است مصرف دارو بهتر است زیر نظر پزشک صورت بگیر تا عوارض احتمالی داروها قابل کنترل باشد.

راهکار های غیر دارویی از بین بردن جوش صورت

روش های دیگری غیر از مصرف دارو برای درمان و رفع جوش و آکنه در خانه وجود دارد. روش های خانگی مانند داشتن رژیم غذایی سالم و استفاده از مواد خانگی ضد جوش در از بین بردن جوش صورت می تواند موثر باشد. همچنین امروزه روش های شیمایی بسیاری برای درمان جوش صورت وجود دارند. در مراکز زیبایی از روش های لایه برداری و پیلینگ شیمیایی برای از بین بردن جوش استفاده می شود. از دیگر روش های از بین بردن جوش صورت می توان به روش های کلینیکی درمان جوش اشاره کرد. این روش ها هزینه های نسبتا بالایی دارند اما نتایج آن ها بسیار  مطلوب است. توصیه می شود در صورت تمایل به استفاده از روش های کلینیکی درمان جوش صورت، ابتدا با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری شود. از روش های پرطرفدار از بین بردن جوش صورت می توان میکرونیدلینگ و میکرودرم را نام برد.

سوالات متداول درمان جوش صورت با دارو

1-آیا حساسیت باعث باعث به وجود آمدن جوش صورت می شود؟

برخی مواد غذایی ممکن است به دیلی داشتن آلرژن ها باعث تحریک غدد چربی شوند و جوش صورت ایجاد کنند. با پرهیز ار مصرف این مواد غذایی می توان باعث کنترل جوش های صورت شد.

2-از بین بردن جوش های صورت چقدر زمان می برد؟

زمان از بین رفتن جوش های صورت برای هر بیمار متفاوت است و ممکن است بین چند ماه تا چند سال متغیر باشد. این زمان با توجه به نوع پوست بیمار، نوع و دلیل جوش صورت تعیین می شود.

3-جوش های صورت تا چند سالگی وجود دارند؟

جوش های صورت از ابتدای بلوغ ممکن است آغاز شوند و تا اواسط بیست سالگی ادامه داشته باشند. با این حال ممکن است فردی در طول زندگی اش هرگز به جوش صورت مبتلا نشود در حالی که فردی دیگر همواره مستعد جوش صورت باشد.

4-آیا آرایش کردن در ایجاد جوش صورت تاثیر دارد؟

در صورتی که آرایش برای مدت طولانی روی صورت بماند باعث ایجاد جوش صورت می شود. مواد آرایشی منافذ پوست را مسدود می کند و به همین دلیل نیز پوست مستعد جوش می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *