لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن چیست

لیپوساکشن یک نوع عمل زیبایی است که در طی آن چربی اضافی بدن برداشته می شود. این عمل معمولا بر روی لگن، شکم، ران، باسن، پشت، بازو، یا صورت با هدف اصلاح و بهبود ظاهر آنها انجام می شود. لیپوساکشن همچنین می تواند با جراحی های زیبایی دیگری مانند لیفت صورت، کوچک سازی حجم سینه، و جراحی جمع کردن شکم و پهلو انجام شود.

ممکن است که شما انتظارات رویایی و ایده آل از لیپوساکشن چربی داشته باشید. اما در صورت وجود عارضه جلدی سلولیت، عمل لیپوساکشن چربی می تواند کمک کننده باشد. سلولیت نتیجه تجمع غیر طبیعی چربی در منافذ پوست و ایجاد ناهمواری و فرورفتگی در پوست می باشد.

جلوگیری از خطرات لیپوساکشن

باید توجه کرد که لیپوساکشن چربی یک عمل جراحی زیبایی است و ممکن است با عوارضی همراه باشد. برای اینکه خطری وجود نداشته باشد لازم است قبل از اقدام به عمل لیپوساکشن چربی، بررسی ها و آزمایشات لازم جهت اطمینان از سلامت کامل بدن انجام شود. شرایط لازم برای انجام این عمل زیبایی به این شرح است:

• حداقل در محدوده ی 30 % وزن ایده آل و طبیعی بدن باشید.
  • دارای پوست محکم و الاستیکی باشید.
  • سیگاری نباشید.
  • اگر شما دچار بیماری ها و مشکلات قلبی، عروقی، دیابت و همچنین نقص در سیستم ایمنی باشید معمولا پزشکان اجازه انجام عمل جراحی لیپوساکشن را نمی دهند.

اقدامات قبل از عمل لیپوساکشن

اولین اقدام، انجام مشاوره با پزشک جراح تان است. در مورد اهداف تان، انتخاب روش های عمل، منافع و مزایای لیپوساکشن چربی، خطرات احتمالی و هزینه ی عمل با پزشک خود صحبت نمایید. اگر تصمیم گرفتید که عمل لیپوساکشن را انجام دهید پزشک جراح یک سری دستورالعمل هایی را در مورد نحوه ی آماده شدن برای جراحی به شما ارائه خواهد داد. این دستورالعمل ها دربرگیرنده برنامه رژیم غذایی و عدم مصرف الکل نیز خواهد بود.

اگر آلرژی خاصی دارید حتما به متخصص جراحی زیبایی خود اطلاع دهید. در صورت مصرف هر گونه دارو، حتی داروهایی که نیاز به تجویز پزشک ندارند از جمله مکمل های غذایی، حتما لازم است دکتر خود را در جریان قرار دهید. قطعا پزشک جراح به شما خواهد گفت که مصرف بعضی از داروها از جمله داروهای رقیق کننده خون و مسکن ها و ضد دردها باید چند هفته قبل از جراحی لیپوساکشن قطع شود.

عمل لیپوساکشن ممکن است در کلینیک جراحی و یا در اتاق عمل بیمارستان انجام شود. قبل از شروع عمل، متخصص جراحی زیبایی محل عمل و ناحیه برداشت چربی را بر روی پوست تان علامت گذاری می نماید. همچنین برای بررسی های بعدی اقدام به عکس برداری می کند.

براساس نظر جراح ممکن است برای انجام عمل جراحی از بیهوشی عمومی استفاده شود و یا اینکه بی حسی موضعی انجام شود. در این صورت شما بدون احساس درد این عمل زیبایی را پشت سر می گذارید. بعد از اتمام عمل جراحی لیپوساکشن، امکان دارد در همان روز به شما اجازه مراجعه به منزل داده شود در این صورت به هیچ وجه خودتان رانندگی نکنید. البته اگر حجم زیادی چربی از بدن شما برداشته شده باشد، روز اول حتما در بیمارستان بستری خواهید شد.

انواع لیپوساکشن

تکنیک های گوناگونی برای عمل  لیپوساکشن وجود دارد. اما چیزی که بین آنها مشترک می باشد این است که در همه ی آنها لوله ای ظریف و نازک به نام کانولا به کار می رود که به یک وکیوم جهت مکش و تخلیه چربی از بدن متصل می باشد.

عمل تامسنت لیپوساکشن: رایج ترین نوع جراحی لیپوساکشن است. متخصص جراحی زیبایی شما یک محلول استریل را به ناحیه ای که چربی آن برداشته خواهد شد تزریق می کند. این محلول حاوی سالین یا آب نمک، لیدوکائین و اپی نفرین می باشد. این محلول به خارج سازی راحت تر چربی و به حداقل رساندن میزان خون ریزی و درد کمک زیادی می کند.

عمل لیپوساکشن با اولتراسوند (ULA): در این روش، از انرژی امواج صوتی برای تخریب و باز کردن غشای سلول های بافت چربی در زیر پوست استفاده می شود. با این روش، چربی ها به حالت مایع تبدیل می شود و در نتیجه، تخلیه و خارج سازی آنها از بدن راحت تر انجام می شود.

عمل لیپوساکشن با لیزر (اسمارت لیپو یا لیزر لیپولیز): در این تکنیک، از لیزر برای تولید جریان انرژی استفاده می شود که باعث تبدیل بافت چربی به شکل مایع شده، و تخلیه آن را از بدن تسهیل می کند.

عمل لیپوساکشن با دستگاه لیپوماتیک: در این روش چربی های اضافه با حرکت مکانیکی و لرزشی شکسته و خارج می شود. مزیت این روش نسبت به روش های دیگر قابل استفاده بودن چربی های خارج شده است. این چربی را می توان به نواحی مختلف بدن تزریق کرد و در پیکرتراشی ساعت شنی کاربرد دارد.

مراقبت های بعد از عمل لیپوساکشن

ممکن است براساس نوع تکنیک و کیفیت عمل لیپوساکشن، با نظر و موافقت پزشک جراح تان همان روز بعد از عمل از بیمارستان مرخص شوید. اما بروز علائمی مانند کبودی، التهاب، و درد برای حداقل یک هفته، دور از انتظار نیست. متخصص جراحی زیبایی به شما توصیه خواهد نمود به مدت 2-1 ماه بعد ازعمل از لباس های فشرده جهت کنترل التهاب و ورم پوست استفاده نمایید. همچنین آنتی بیوتیک جهت جلوگیری از عفونت تجویز خواهد شد. اغلب افراد بعد از گذشت چند روز تا حداکثر دو هفته، کار و فعالیت عادی خود را شروع می کنند.

مانند هر عمل جراحی دیگر، در لیپوساکشن چربی نیز امکان دارد برخی عوارض مانند خونریزی، التهاب، عوارض موقت داروی بیهوشی، تجمع مایعات زیر پوست، عفونت های باکتریایی، واکنش و حساسیت به لیدوکائین، و بیحسی موقتی پوست ایجاد شود. توصیه می شود در صورت مشاهده هر کدام از عوارض بالا، با متخصص جراحی زیبایی خود مشورت نمایید.

سوالات متداول لیپوساکشن

1-با عمل لیپوساکشن، چربی اضافی کدام قسمت بدن را می توان برداشت کرد؟

از تمام نقاط بدن می توان چربی اضافه را با یک دستگاه ساکشن چربی مناسب خارج کرد. بسته به محل عمل لیپوساکشن ممکن است دستگاهی که برای این عمل استفاده می شود متفاوت باشد.

2-شرایط اولیه برای انجام عمل لیپوساکشن چیست؟

بیمار نباید مشکلات قلبی و تنفسی داشته باشد. همچنین افرادی که انعقاد خون ضعیفی دارند و دچار کم خونی می باشند کاندیدای مناسب این عمل نمی باشند. شرایط اولیه برای عمل لیپوساکشن داشتن بدنی سالم است.

3-تکنیک های مختلف عمل لیپوساکشن چیست؟

از دستگاه های مختلفی برای ساکشن و خارج کردن چربی استفاده می شود. از جمله دستگاه لیپوماتیک که مزایای زیادی نسبت به دیگر دستگاه های ساکشن چربی دارد. همچنین از جدیدترین و مدرن ترین نسل این دستگاه محسوب می شود.

4-آیا انجام لیپوساکشن، خطراتی هم دارد؟

در صورتی که قصد شما از عمل لیپوساکشن کاهش وزن است خطراتی مثل آمبولی و آویزان شدن پوست شما را تهدید می کند. اما متخصص جراحی زیبایی این عمل را برای جابه جایی و تخلیه چربی جهت فرم دهی انجام می دهد. در این عمل خارج کردن چربی تا 3 کیلوگرم مجاز می باشد و خطری بیمار را تهدید نمی کند.