مراقبت بعد از تزریق چربی

از جمله روش های جوانسازی پوست که امروزه طرفداران زیادی دارد، تزریق چربی است. یکی از دلایل محبوبیت این روش ماندگاری طولانی مدت چربی در زیر پوست و عوارض ناچیز این روش است. تزریق چربی دوره نقاهت کوتاهی دارد و نتایج آن برای اغلب بیماران مطلوب است.

برای اینکه نتیجه تزریق چربی دلخواه بیمار باشد و ماندگاری آن به حداکثر برسد، لازم است بیمار دستورالعمل های خاصی را رعایت کنند. در ادامه این مقاله توضیحاتی در مورد چگونگی فرآیند تزریق چربی و مراقبت های لازم بعد از تزریق ژل ارائه خواهیم داد.

تزریق چربی چیست

تزریق چربی نوعی روش جوانسازی است که در آن از چربی های بدن بیمار به عنوان فیلر برای بهبود ظاهر دیگر نواحی بدن مانند صورت، دست ها یا حتی سینه ها استفاده می کنند. این روش نوعی جراحی محسوب می شود و امروزه برای اصلاح فرم و شکل اعضای مختلف بدن استفاده می شود.

در این روش، جراح متخصص زیبایی با استفاده از دستگاه لیپوساکشن چربی های موجود در نقاطی از بدن که چربی انباشته شده دارند را بر می دارد. پس از برداشتن این چربی ها، پزشک متخصص زیبایی اقدام به آماده سازی آن ها برای تزریق به نقاط تحت درمان می پردازد. پس از آنکه چربی ها آماده تزریق شد، جراح متخصص زیبایی با سوزن های مخصوص شروع به تزریق چربی ها به نواحی از بدن که تحت درمان قرار دارند تزریق می شود. تزریق ژل به این نواحی باعث جوانسازی و بهبود وضعیت آن ها می شود.

تزریق چربی چه عوارضی دارد

تزریق چربی در صورتی که زیر نظر پزشک متخصص زیبایی و در یک کلینیک زیبایی معتبر صورت بگیرد اغلب بی خطر بوده و عوارض چندانی ندارد؛ با این حال ممکن است برای برخی بیماران عوارض جانبی متعددی از جمله حساسیت به مواد بی هوشی، دهیدراته شدن بدن، تجمع مایعات در بدن، عفونت، کبودی و التهاب، مشکلات عروقی، واکنش دارویی، تورم پوست و پس زدن چربی توسط بدن به وجود بیاید. بسیاری از این عوارض با رعایت دستورالعمل های تجویز شده توسط جراح متخصص زیبایی، بیمار تا حد زیادی می تواند روند بهبودی را سرعت ببخشد و از بروز این عوارض تا حد زیادی جلوگیری کند. در ادامه برخی از مراقبت ها را شرح خواهیم داد.

چه مراقبت هایی بعد از تزریق چربی لازم است

پس از تزریق چربی، جراح متخصص زیبایی برخی مراقبت ها و دستورالعمل ها را برای بیمار تجویز می کند که لازم است بیمار به منظور تسریع بهبودی و دستیابی به نتیجه دلخواه حتما این دستورات را رعایت نماید. البته مراقبت های پس از جراحی برای هر بیمار با توجه به شرایط او ممکن است متفاوت باشد؛ اما برخی از مراقبت ها برای اغلب بیماران مشترک است. این مراقبت ها به شرح زیر هستند:

• بیمار لازم است به طور مرتب از داروهای تجویز شده توسط جراح متخصص زیبایی تا پایان دوره درمانی استفاده کند.
  • بیمار در صورت احساس درد تنها از مسکن هایی که جراح متخصص زیبایی تجویز کرده است استفاده کند.
  • تا دو روز پس از تزریق چربی از ژل یخ تجویز شده در محل درمان استفاده شود.
  • بهتر است بالشت های زیر سر بیمار تا سه روز پس از جراحی بلند باشد.
  • توصیه می شود تا دو روز پس از تزریق چربی از استحمام خودداری شود.
  • در صورتی که تزریق چربی به صورت انجام شده است، تا یک هفته پس از تزریق چربی بهتر است از پایین نگه داشتن طولانی مدت سر خودداری شود.
  • در صورت احساس درد در نواحی درمان شده می توان از کمپرسور یخ استفاده کرد.
  • به هیچ عنوان هیچ دارویی بدون تجویز پزشک مصرف نشود.
  • از داروهای آنتی بیوتیک و ضد درد تنها پس از مشورت با پزشک می توان استفاده کرد.
  • تا یک ماه پس از تزریق چربی از رفتن به سونا، جکوزی یا استخر خودداری شود.
  • انجام ورزش های سنگین تا یک ماه پس از تزریق چربی ممنوع می باشد.
  • پیاده روی آهسته و نرمش سبک برای جلوگیری از التهاب توصیه می شود.
  • تا سه هفته پس از تزریق چربی توصیه می شود بیمار به صورت طولانی مدت در معرض آفتاب قرار نگیرد.
  • در صورتی که تزریق چربی به پاها صورت گرفته است بهتر است تا یک هفته از پیاده روی خودداری شود.
  • به هیچ عنوان نباید محلی که چربی به آن تزریق شده است، تحت فشار قرار بگیرد.
  • در صورتی که چربی به باسن تزریق شده است توصیه می شود بیمار تا یک هفته روی باسن ننشیند و حتی الامکان به پهلو قرار بگیرد.
  • برای اینکه پس از تزریق چربی جای زخم یا کبودی به صورت اسکار روی پوست باقی نماند بهتر است با مشورت پزشک از پماد های ترمیم کننده استفاده شود.

این مراقبت ها می تواند برای هر بیمار تغییر کند، اما در هر صورت رعایت آن ها ضروری است.

سوالات متداول مراقبت بعد از تزریق چربی

1.تا چه زمان پس از تزریق چربی احساس درد طبیعی است؟

تا حدود دو هفته پس از تزریق چربی بیمار در نواحی تحت درمان احساس درد می کند؛ اما این درد پس از این مدت از بین می رود. در صورت ادامه داشتن این درد ها لازم است با جراح متخصص زیبایی خود مشورت کنید.

2.در صورت رعایت مراقبت ها ماندگاری چربی تزریقی چقدر خواهد بود؟

با توجه به متابولیسم بدن هر بیمار ممکن است ماندگاری چربی تزریقی بین 6 ماه تا یک سال ماندگاری داشته باشد.

3.چه مواردی ماندگاری چربی تزریقی را کاهش خواهد داد؟

استعمال دخانیات، مصرف الکل و بی توجهی به توصیه های پزشک متخصص زیبایی در زمینه مراقبت از چربی تزریقی می تواند باعث کاهش ماندگاری چربی در بدن شود.

4.آیا پس از پایان دوران نقاهت همچنان از داروی خاصی باید استفاده کرد؟

توصیه می شود به منظور افزایش ماندگاری نتایج از کرم های آبرسان به طور مرتب استفاده شود.

5.داشتن چه نشانه هایی پس از تزریق چربی خطرناک است و چه واکنشی باید نشان داد؟

در صورت داشتن تب یا لرز، خونریزی در محل جراحی و یا قرمزی و التهاب شدید با حفظ خونسردی به مطب جراح متخصص زیبایی خود مراجعه کنید.