مراقبت بعد از جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی یکی از جراحی های زیبایی رایج و محبوب محسوب می شود. دلایل متفاوتی می تواند وجود داشته باشد که فردی به سراغ جراحی زیبایی برود. علاوه بر نارضایتی از ظاهر بینی گاهی فرد به دلایلی چون انحراف، شکستگی و یا پولیپ به عمل بینی روی می آورند.

بینی عضوی مهم از بدن است و در تنفس و سلامت فرد تا حد زیادی تاثیر دارد. جراحی زیبایی بینی در صورتی که درست انجام نشود ممکن است در این اندام حیاتی اختلال ایجاد کند  بنابراین پس از جراحی زیبایی بینی، حتی در صورتی که جراحی به خوبی انجام شده باشد، اگر بیمار مراقبت های ویژه دوره نقاهت را انجام ندهد نیز ممکن است اختلالات جبران ناپذیری برای بینی به وجود بیاید. در ادامه این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره ی جراحی بینی و مراقبت هایی بعد از آن در اختیار شما قرار دهیم.

جراحی زیبایی بینی چیست؟

جراحی زیبایی بینی نوعی روش تهاجمی اصلاح شکل بینی است که امروزه افراد بسیاری از آن استفاده می کنند. این روش خطری ندارد و نتیجه آن در صورت متخصص و ماهر بودن جراح زیبایی اغلب مطلوب است. در جراحی زیبایی بینی جراح متخصص زیبایی با ایجاد برش در پوست بینی و رسیدن به استخوان و غضروف، اقدام به تغییر شکل در این بخش ها می کند.

در برخی بیماران ممکن است بخشی از استخوان و غضروف برداشته شود، در حالی که در برخی دیگر ممکن است غصروف و استخوان به بینی پیوند زده شود. در هر صورت پس از اصلاح و بهبود وضعیت ظاهری یا داخلی بینی، جراح متخصص زیبایی پوست بینی را روی محل قرار داده و بخیه می زند. در آخر از گچ یا آتل روی دماغ استفاده می شود.

جراحی زیبایی بینی چه عوارضی دارد؟

جراحی بینی در صورتی که توسط جراح متخصص زیبایی انجام شود و مراقبت های لازم بعد از جراحی زیبایی توسط بیمار رعایت شود عوارض دائمی نخواهد داشت. به هر حال برخی عوارض جانبی موقتی پس از جراحی زیبایی بینی اغلب بیماران را درگیر می کند. این عوارض شامل بی حسی ناحیه عمل، ایجاد اسکار، اختلالات تنفسی، خونریزی، درد، عفونت، التهاب و نامتقارن یا انحراف بینی پس از عمل می باشد.

مراقبت های دوره نقاهت جراحی زیبایی بینی

به طور معمول قبل و بعد جراحی زیبایی یکسری نکات هستند که فرد متقاضی باید برای حصول به نتیجه بهتر آنها را رعایت کند. جراحی زیبایی بینی یکی از جراحی های زیبایی است که دوران نقاهت آن با مراقبت های بسیار همراه است. رعایت این مراقبت ها در نتیجه جراحی تاثیر مثبتی می گذارد و فرآیند بهبودی را نیز تسریع می بخشد. برخی از این مراقبت ها به شرح زیر می باشند:

• در زمان استراحت، در حالت نیمه نشسته قرار بگیرید.
  • تا زمان صلاحدید جراح متخصص زیبایی از برداشتن کچ یا آتل بینی خودداری کنید.
  • در صورتی که جراح زیبایی زیر بینی تان از گاز پانسمان استفاده کرده است، لازم است طبق دستور پزشک مرتبا آن را عوض کنید.
  • از فعالیت های ورزشی و دیگر فعالیت های سنگین خودداری کنید.
  • تا یک هفته از شستن ناحیه درمان بپرهیزید.
  • فین کردن تا دو هفته پس از جراحی بینی ممنوع می باشد.
  • از مواد غذایی پرفیبر استفاده کنید و از خوردن غذاهای سنگین پرهیز کنید تا در دوره نقاهت به یبوست دچار نشوید.
  • از باز کردن زیاد دهان در زمان خندیدن خودداری کنید.
  • عینک زدن تا یک هفته پس از درمان ممنوع می باشد.
  • تا سه روز پس از جراحی از برداشتن پانسمان چربی که داخل بینی قرار داده می شود، خودداری کنید.
  • در صورت داشتن درد در صورت می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • در زمان عطسه دهان خود را باز نگه دارید تا از فشار به بینی جلوگیری شود.
  • در صورتی که پزشک دارویی برای شما تجویز کرده است، ضروری است که این داروها به طور مرتب و سر وقت مصرف شوند.
  • در صورت داشتن سردرد و درد در بینی از مسکن های تجویز شده توسط جراح متخصص زیبایی استفاده شود.
  • بدون دستور پزشک از مصرف هر گونه دارو خودداری کنید.
  • تا دو ماه پس از درمان از استعمال دخانیات پرهیز کنید.
  • از وارد کردن هر گونه فشار به بینی یا ماساژ آن خودداری کنید.

لازم به ذکر است که در صورت احساس سرگیجه یا درد مزمن در محل جراحی بهتر است با جراح متخصص زیبایی خود تماس حاصل کنید.

سوالات متداول مراقبت بعد از جراحی زیبایی بینی

1-آیا پس از جراحی زیبایی بینی بیمار نیاز به بستری شدن دارد؟

در اغلب موارد جراحی زیبایی بینی به صورت سرپایی انجام می شود و بیمار پس از عمل جراحی مرخص می شود، اما در برخی موارد نیز ممکن است یک شب در کلینیک زیبایی یا بیمارستان محل جراحی بستری شود.

2-دوره نقاهت جراحی بینی چقدر است؟

دوره نقاهت جراحی برای بیماران مختلف متفاوت است. به صورت میانگین 5 هفته تا از بین رفتن تورم و التهاب بینی طول می کشد. تا دو ماه پس از جراحی انجام ورزش های سنگین ممنوع است. همچنین تا چهار ماه پس از جراحی از انجام فعالیت هایی که احتمال صدمه دیدن بینی در آن ها وجود دارد بهتر است خودداری شود.

3-آیا قبل از جراحی زیبایی مراقبت خاصی نیاز است؟

پیش از انجام جراحی بهتر است بیمار از مصرف الکل، دخانیات و مخدر و داروهای ضدالتهاب چون بروفن، ژلوفن و آسپرین خودداری کند. داروهای ضد التهاب خاصیت رقیق کنندگی خون دارند و خونریزی را افزایش می دهند.

4-موارد منع انجام جراحی زیبایی بینی چیستند؟

در افرادی که زیر 15 سال یا بالای 50 سال سن دارد جراحی زیبایی بینی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. همچنین بیماران مبتلا به سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت نباید جراحی زیبایی بینی انجام دهند.

5-هزینه جراحی بینی چقدر است؟

با توجه به نوع و شکل بینی و تغییراتی که باید روی بینی انجام شود این هزینه ها متغیر اند. همچینین در صورتی که بیمار انحراف داخلی و مشکل تنفسی نیز داشته باشد، هزینه جراحی نیز تغییر خواهد کرد. کلینیک زیبایی و جراح متخصص نیز در تعیین این هزینه ها دخیل هستند.