جراحی زیبایی

مراقبت بعد از جراحی سینه

مراقبت بعد از جراحی سینه

امروزه بسیاری از خانم ها با اهداف متفاوت به سراغ جراحی سینه می روند. خانم هایی که از مشکلاتی چون سینه های نامتقارن، سینه های خیلی بزرگ یا خیلی کوچک رنج می برند، اغلب به این خاطر کمبود اعتماد به نفس داشته و به همین دلیل به سراغ روش های اصلاح ظاهر سینه ها می روند. جراحی سینه یک روش قطعی برای زیبا کردن فرم سینه هاست اما گاهی اغلب خانم ها حتی از روش تزریق چربی سینه برای رفع مشکل حجیم سازی سینه های خود استفاده می کنند.  برای گرفتن نتیجه مطلوب مراقبت هایی پس از جراحی سینه لازم است که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

چگونگی فرآیند جراحی سینه

عمل جراحی سینه نوعی روش زیبایی است که می تواند اهداف مختلفی از جمله بزرگ یا کوچک کردن سینه، ‌متقارن سازی، اصلاح شکل ظاهری سینه و درمان بیماری های مختلف داشته باشد. این نوع جراحی از جراحی های پرطرفدار و رایج بین بانوان بوده  که اخیرا روش های از جمله لیفت سینه و یا پروتز سینه هم در جراحی های سینه کاربردهای زیادی دارند و در اغلب موارد نتیجه مطلوبی دارند. بسیاری از بانوان پس از دوران بارداری و شیردهی به دلیل افتادگی سینه ها به سراغ جراحی سینه می روند. جراحی سینه نیز مانند اغلب جراحی ها دارای عوارض و دوران نقاهت است و به همین دلیل بیمار نیاز به مراقب های خاص و رعایت دستورالعمل های ویژه ای دارد. بیمار با رعایت این مراقبت ها و دستورالعمل ها می تواند روند بهبودی را سرعت بخشیده و نتیجه دلخواه را به دست بیاورد.

مراقبت های پس از جراحی سینه

پس از جراحی سینه، جراح متخصص زیبایی مراقبت ها و نکات درمانی خاصی را برای بیمار تجویز می کند که ممکن است با توجه به شرایط بیمار این مراقبت ها متفاوت باشند؛ اما تعدادی از مراقبت های پس از جراحی سینه برای اغلب بیماران مشترک است. بیمار با انجام این مراقبت ها می تواند دوره نقاهت پس از جراحی سینه را کاهش داده و سریع تر به نتیجه دلخواه برسند. پس از جراحی بیمار به بخش منتقل می شود. پس از آنکه جراح  متخصص زیبایی از پایدار بودن شرایط بیمار اطمینان یافت، اقدام به ترخیص وی می کند. پیش از ترخیص بیمار جراح متخصص زیبایی مراقبت ها و توصیه های ویژه ای را برای هر بیمار تجویز می کند.

برخی از این مراقبت ها که توسط اغلب جراحان متخصص زیبایی تجویز می شوند به شرح زیر هستند:

  • جراح متخصص زیبایی برای بیمار داروهای خاصی تجویز می کند که بیمار حتما باید تا پایان دوره نقاهت و بهبودی کامل از این داروها استفاده کند.
  • در صورت احساس درد بیمار بایستی تنها از مسکن هایی که جراح متخصص زیبایی تجویز کرده استفاده کند.
  • بیمار بایستی به طور مرتب در طول دوره نقاهت از سینه بند های طبی به صورت شبانه روزی استفاده کند.
  • مصرف نوشیدنی های الکلی پس از جراحی سینه اکیدا ممنوع می باشد؛ چرا که این نوشیدنی ها ممکن است باعث خونریزی داخلی در محل جراحی شوند.
  • استعمال دخانیات پس از جراحی سینه ممنوع است.
  • دراز کشیدن طولانی مدت ممکن است باعث ایجاد تورم در سینه ها شود و التهاب و درد را به دنبال داشته باشد؛ لذا توصیه می شود بیمار پس از جراحی سینه حتما روزانه مقداری آهسته پیاده روی کند.
  • زخم های حاصل از جراحی باید تا حداقل سه روز خشک بمانند، به همین دلیل در این مدت استحمام توصیه نمی شود.
  • نوشیدن مایعات باعث جبران آب از دست رفته بدن طی خونریزی حین جراحی شده و روند بهبودی را سرعت می بخشد.
  • رانندگی تا هفت روز پس از جراحی سینه ممنوع می باشد.
  • بلند کردن وسیله های سنگین باعث وارد آمدن فشار به سینه ها می شود و ممکن است بخیه زخم ها را پاره کند، به همین دلیل توصیه اکید می شود از بیمار از بغل کردن کودکان یا برداشتن وسایل سنگین خودداری کنند.
  • بیمار پس از جراحی سینه بهتر است از مواد غذایی سبک و آبکی مانند سوپ استفاده کند.
  • نوشیدن آب میوه های طبیعی مخصوصا آب میوه های حاوی ویتامین C برای ترمیم زخم ها مفید است.
  • هنگام سرفه و عطسه بیمار باید سعی کند حتی الامکان از وارد شدن فشار به سینه ها جلوگیری کند.
  • بیمار بهتر است هنگام خوابیدن از بالشت های بلند استفاده کند.
  • در زمان استراحت توصیه می شود از روانداز و پتو های سبک استفاده شود و در صورت امکان از هیچ رواندازی استفاده نشود.
  • خوابیدن روی شکم اکیدا ممنوع می باشد.

سوالات متداول در مورد مراقبت بعد از جراحی سینه

1-در صورت داشتن حالت تهوع پس از جراحی سینه چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

داشتن حالت تهوع پس از جراحی سینه اتفاقی طبیعی است که ممکن است برای اغلب بیماران اتفاق بیفتد. در صورت داشتن تهوع، بیمار بهتر است از دارو های ضد تهوع تجویز شده توسط پزشک استفاده کند و مواد غذایی ویتامین دار مصرف کند.

۲.در صورت خارش محل زخم های جراحی سینه چه واکنشی باید نشان داد؟

به هیچ عنوان نباید محل زخم ها خارانده یا دستکاری شود، برای چنین شرایطی جراح متخصص زیبایی داروهای ضد خارش تجویز می کند که می توان از آن ها استفاده کرد.

۳.آیا ورزش های سبک در تسریع روند بهبودی تاثیری خواهد داشت؟

انجام ورزش های سنگین ممنوع است اما در صورتی که جراح متخصص زیبایی ورزش خاصی را برای بیمار تجویز کرده باشد، انجام آن قطعا به بهبودی او کمک خواهد کرد.

۴.آیا پس از جراحی سینه رژیم غذایی خاصی لازم است؟

افزایش وزن پس از جراحی سینه ممکن است فرم سینه ها را تغییر دهد؛ لذا توصیه می شود بیمار برای کنترل وزن نوعی رژیم غذایی را دنبال کند.

۵.آیا می توان برای تسریع روند بهبودی از داروهای مولتی ویتامین استفاده کرد؟

لازم به ذکر است بیمار بدون مشورت پزشک هیچ نوع دارویی نباید مصرف کند؛ بنابراین بیمار پیش از مصرف هر گونه دارو بهتر است با جراح متخصص زیبایی خود مشورت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *