جراحی زیبایی

جراحی زیبایی سینه

جراحی زیبایی سینه

جراحی زیبایی سینه امروزه، به یکی از متداول ترین عمل های جراحی پلاستیک زیبایی تبدیل شده است. این عمل اغلب به دلایل زیبایی شناختی و گاهی نیز، به منظور بازسازی سینه های آسیب دیده انجام می شود.

سینه یک بخش مهم و منحصر به فرد در اندام های خانم ها به شمار مییاید و اهمیت نقش آناتومیکی، فیزیولوژیکی و زیبایی شناختی آن به خوبی آشکار شده است. بنابراین تعجبی ندارد که خانم ها به دنبال انجام عمل جراحی زیبایی سینه هستند.همچنین سینه های متناسب و تکامل یافته یک ویژگی مهم زنانه، و نشانه ای برای باروری و تمایلات جنسی است. بنابراین،داشتن سینه های زیبا و برجسته در اعتماد به نفس زنان از اهمیت ویژه ای برخوردار باشند، به ویژه در جوامع امروزی که نقش زنان بسیار گسترش یافته است.به همین دلیل است که بسیاری از خانم ها برای جراحی زیبایی سینه اقدام می کنند.

تاریخچه مختصر جراحی زیبایی سینه

سابقه جراحی زیبایی سینه به سال 1895 برمی گردد، یعنی زمانی که برای اولین بار اقدام به کاهش پستان شد.در سال 1854 لیفت پستان (Mastopexy) صورت گرفت و هر دو عمل در طول زمان با اصلاحات بسیاری در تکنیکها همراه بوده است.در سال 1895 برای اولین بار عمل بزرگ کردن سینه ها انجام شد.

سپس، روش های آگمنتاسیون یا تقویت پستان که همراه با قرار دادن پروتز ها، یا با تزریق مایعات مختلفی در سینه ها صورت می گرفت، ابداع شد، و معرفی ایمپلنت در سال 1962 ، ابعاد جدیدی را برای ترمیم سینه ایجاد کرد.در آن سال ها ایمپلنت سیلیکون معرفی شد و اصلاحات فنی بسیاری را پشت سر گذاشت. جراحی زیبایی سینه (کوچک کردن یا بزرگ کردن، رفع عدم تقارن، بازسازی، بهینه سازی) هم اکنون، در زمره رایج ترین عمل های جراحی زیبایی است و افزایش تعداد بیمارانی که تحت این عمل قرار می گیرند طی دهه های اخیر ادامه داشته است.

به عنوان مثال، از سال 1997 ، تعداد سالانه  جراحی آگمنتاسیون سینه 3/202 درصد، ماستوپکسی 649.3 درصد و ماموپلاستی کاهشی 115.3 درصد افزایش داشته است .

پیشرفت های جراحی زیبایی سینه

در حال حاضر، برای کمک به زنانی که از مشکل عدم تقارن سینه ها، رشد ناکافی سینه، بزرگی (هیپرتروفی) سینه، سینه های آویزان شده، بزرگی و بدشکلی ثانویه سینه ها به دلایلی نظیر بارداری، تغییرات وزن یا افزایش سن، رنج می برند، روشهای اصلاح کننده گوناگونی وجود دارد.

ایمپلنت یا کاشت پستان  یا همان پروتز سینه چه به تنهایی و چه به صورت ترکیبی، امکان تطبیق پذیری و قابل پیش بینی بودن شکل، حجم و ظاهر مطلوب سینه را در جراحی زیبایی سینه فراهم می سازد و کوچکی سینه ها یا عدم تقارن آنها را می توان با استفاده از پیوند چربی اتولوگ (استفاده از چربی بدن خود فرد) برطرف کرد.

بعلاوه، پیشرفت تکنیک های تصویربرداری امکان ارائه بهتر غربالگری پستان را فراهم می کند، که می تواند ضایعات مشکوک پستان را حتی پس از کاشت سینه یا پیوند چربی اتولوگ مشخص کند.ایمپلنت یا کاشت پستان در جراحی زیبایی سینه امکان تطبیق پذیری و قابل پیش بینی بودن شکل، حجم و ظاهر مطلوب سینه را فراهم می سازد

روش های عمده جراحی زیبایی سینه

جراحی زیبایی سینه معمولاً به سه دسته کلی تقسیم می شود:

  • آگمنتاسیون (Augmentation)
  • کوچک کردن (Reduction)
  • بازسازی (Reconstruction)

جراحی زیبایی سینه به روش آگمنتاسیون یا تقویت سینه (Breast Augmentation)

این نوع جراحی زیبایی سینه که به آن ماموپلاستی تقویتی (Augmentation mammoplasty) نیز گفته می شود، با استفاده از کاشت یا ایمپلنت به تنهایی پیشروترین روش زیبایی برای ترمیم سینه است و به کمک آن، ظاهر، اندازه و کانتور سینه ها اصلاح می شود. زنان معمولا به دلایل زیر این جراحی زیبایی سینه را انتخاب میکنند:

  • کوچک بودن سینه ها نسبت به کل بدن
  • افت شکل و سایز سینه ها به دلیل بارداری و شیردهی
  • وجود عدم تقارن در اندازه سینه ها

برحسب نیاز، در این جراحی، ایمپلنت هایی در زیر یا روی عضله سینه (Pectoris) قرار می گیرد.جراح معمولا برش را در زیر بغل (Axilla)، آرئولا یا هاله پستان (Areola)، یا بخش تحتانی سینه ایجاد می کند. آگمنتاسیون سینه می تواند با کمک آندوسکوپ انجام شود.

ایمپلنت سینه یک پوسته سیلیکونی است که با سالین (محلول نمکی آب) یا ژل سیلیکون پر شده است.قبل از عمل جراحی زیبایی سینه، بیمار با قرار دادن ایمپلنت های آزمایشی، اندازه مورد نظر خود را تعیین می کند. در حال حاضر، ایمپلنت های سالین بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. از ایمپلنت های پر شده با ژل سیلیکون فقط در مطالعات تایید شده استفاده می شود.

در کل، آگمنتاسیون یا تقویت سینه روش نسبتاً ساده ای است، و با رضایتمندی بالای بیمار همراه بوده است.  استفاده از پیوند چربی اتولوگ بطور روزافزونی، به ویژه برای اصلاح عدم تقارن پستان و برای تقویت دو جانبه در موارد منتخب، به ارتقاء کیفیت و کارایی این روش افزوده است.

جراحی زیبایی سینه به روش کاهش پستان (Breast reduction)

برخی افراد به این دلیل عمل جراحی زیبایی سینه را انتخاب می کنند زیرا که سینه های بزرگ، سنگین و آویزان می تواند ناراحت کننده باشند، و وزن اضافی این سینه ها می تواند باعث درد گردن، کمردرد، سوزش پوست، ماندن جای سینه بند روی شانه، سوزن سوزن شدن یا ضعف شود. جراحی کاهش پستان که به عنوان کاهش ماموپلاستی کاهشی (Reduction mammoplasty) نیز شناخته شده است نوعی دیگر از جراحی زیبایی سینه می باشد.که این عمل شامل از بین بردن پوست اضافی، چربی و بافت غده، به منظور کوچک کردن سینه می باشد. جای زخم (اسکار) در این جراحی می تواند بزرگ و مشخص باشد.

در این نوع عمل جراحی زیبایی سینه احساس طبیعی پستان، احساس نوک پستان، آرئولا و تولید شیر معمولاً حفظ می شود. عوارض جانبی احتمالی آن شامل درد، برآمدگی ناشی از بافت اسکار و عدم توانایی در شیردهی است. در این روش، جراحی زیبایی سینه باعث بهبود ظاهر، حجم، لیفت سینه و کانتور پستان می شود و در عین حال، حساسیت و عملکرد پستان را نیز حفظ می کند. گزارش های زنانی که تحت این عمل قرار گرفته اند، حاکی از بهبود چشمگیر علائم بوده است.

جراحی زیبایی سینه به روش بازسازی مجدد (Breast reconstruction)

هدف اصلی از جراحی زیبایی سینه بازسازی و بازآفرینی پستان با ظاهر، کانتور و حجم دلخواه است.یکی از موارد بازسازی پستان، اصلاح سینه هایی است که برای درمان سرطان سینه تحت عمل ماستکتومی قرار گرفته اند.در این عمل، نوک بخش پستان-آرئولا نیز بازسازی می شود.اگر در حین این جراحی اعصاب حسی، یا غدد و مجاری شیر برداشته شده یا آسیب قابل توجهی دیده باشند، احساس طبیعی پستان و توانایی شیردهی از بین می رود.ظاهر، کانتور و حجم پستان را می توان با کاشت ایمپلنت یا با استفاده از بافت خود فرد (اتولوگ یا  autologous) بازآفرینی کرد.

در این صورت، گاهی از قسمتی از دیواره تحتانی شکم استفاده می شود.سایر گزینه هایبافت برای بازسازی اتولوگ شامل عضله و پوست پشت یا بخشی از باسن است.در جراحی زیبایی سینه به روش بازسازی، گاهی به جای ایمپلنت از بافت دیواره تحتانی شکم خود فرد (اتولوگ)، استفاده می شود

جراحی زیبایی سینه به روش بالا کشیدن سینه (Breast lifts)

در بعضی از خانم ها، پوست سینه برای تحمل وزن پستان به اندازه کافی قوی و مقاوم نیست، و این باعث سستی و افتادگی پستان می شود در این وضعیت که به آن پتوز (Ptosis)  گفته می شود بنابراین با عمل جراحی زیبایی سینه می توان این مشکل را برطرف نمود.در این حالت مقدار پوست در مقایسه با بافت سینه خیلی زیاد است.برای بالا کشیدن یا لیفت پستان که به عنوان ماستوپکسی mastopexy شناخته می شود، این پوست اضافی باید برداشته شود و سینه ها به حالت خوش فرم در میایند.

عمل ماستوپکسی به سه روش انجام می شود و جای زخم آن تا حدودی دائمی است.البته محصولاتی در دسترس هستند که ممکن است اثر زخم را به حداقل برسانند.

 پرسش های متداول جراحی زیبایی سینه

آیا عمل بازسازی سینه در افرادی که قبلا تحت ماستکتومی قرار گرفته اند باعث عود مجدد بیماری نمی شود؟

تاکنون گزارشی مبنی بر تاثیر بازسازی در عود سرطان وجود نداشته است. با این حال، آموزش های لازم در این رابطه به فرد بیم داده می شود.

بازسازی پستان چه مدتی پس از ماستكتومی قابل انجام است؟

بازسازی در عمل جراحی زیبایی سینه را در هر زمانی پس از ماستکتومی می توان انجام داد. اما در صورت نیاز به رادیوتراپی یا شیمی درمانی، بهتر است آن را تا 6 ماه پس از همه درمان‌ها به تعویق انداخت.

ایمپلنت هایی که در سینه گذاشته می شوند چه خطرات احتمالی دارند؟

احتمال کمی وجود دارد که ایمپلنت ها در جراحی زیبایی سینه با ماموگرافی مداخله داشته باشند. فشردن سینه ها در ماموگرافی هم ممکن است باعث پارگی ایمپلنت شود.

چرا گاهی بعد از جراحی بازسازی، سینه را مجددا تحت عمل قرار می دهند؟

برای ایجاد تقارن با پستان تازه بازسازی شده، گاهی نیاز به عمل جراحی زیبایی سینه بر روی پستان طبیعی، یک امر عادی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *