مراقبت های بعد از هایفوتراپی

یکی از مهم ترین مراحل درمانی هایفوتراپی دوران نقاهت و مراقبت های پس از آن است. مراقبت های پس از هایفوتراپی تاثیر زیادی در کیفیت نتایج خواهند داشت و به همین دلیل هم از اهمیت زیادی برخوردارند. لازم است این مراقبت ها به طور کامل در دوران نقاهت رعایت شوند تا نتایج حاصل از هایفوتراپی مطلوب باشند. در ادامه این مقاله در مورد هایفوتراپی و مراقبت های پس از آن توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

هایفوتراپی چیست

هایفوتراپی روشی است که در آن با استفاده از امواج فراصوت متمرکز روی بافت های صورت باعث لیفت و سفت شدن پوست می شود. این روش غیرتهاجمی و بدون درد است و به همین دلیل جایگزین مناسبی برای روش های تهاجمی مانند عمل جراحی لیفت صورت می باشد.

در هایفوتراپی امواج فراصوت با استفاده از یک دستگاه ویژه به صورت متمرکز به لایه های درونی پوست فرستاده می شوند و با تحریک کلاژن سازی، بافت پوست را بهبود می بخشد. از روش هایفوتراپی برای از بین بردن خطوط و چروک صورت، سفت کردن پوست صورت و گردن، زاویه دار کردن فک، لیفت ابرو ها، گونه ها و پلک ها، شفاف سازی پوست و درمان غبغب می توان استفاده کرد.

عوارض هایفوتراپی

همانطور که گفته شد هایفوتراپی نوعی روش غیرتهاجمی برای جوانسازی صورت است. غیر تهاجمی بودن هایفوتراپی به این معنی است که این روش بدون ایجاد آسیب بافتی انجام می شود و به همین دلیل اغلب باعث ایجاد عوارض جانبی نمی شود. البته گاهی ممکن است برخی عوارض در بعضی بیماران با شرایط خاص بروز کند که کاملا موقتی است و پس از چند ساعت یا حداکثر چند روز رفع می شوند.

عوارض متعددی چون قرمزی، التهاب، درد، سوزش، تیرگی پوست و یا تورم ممکن است برای بیمار اتفاق بیفتد. برای جلوگیری عوارض هایفوتراپی و تسریع در روند بهبودی، جراح متخصص زیبایی مراقبت های ویژه ای را تجویز می کند که لازم است بیمار تا زمان بهبودی کامل آن ها را رعایت کند تا از ایجاد عوارض احتمالی این روش جلوگیری شود.

مراقبت پس از انجام هایفوتراپی

مراقبت هایی که توسط جراح متخصص برای بیمار تجویز می شوند، ممکن است با توجه به شرایط هر بیمار متفاوت باشد.

با این حال برخی از مراقبت های عمومی پس از هایفوتراپی به شرح زیر هستند:

• از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید. نور آفتاب دارای اشعه هایی است که در دوره پس از انجام هایفوتراپی به دلیل حساس بودن بافت پوست ممکن است باعث تولید ملانین اضافی در پوست و ایجاد هایپرپیگمنتیشن شود.
  • تا چند روز پس از انجام هایفوتراپی از مصرف الکل خودداری کنید. مصرف الکل به ویژه در صورتی که هایفوتراپی به منظور چربی سوزی انجام شده است، می تواند باعث فشار وارد کردن به کبد می شود.
  • از خاراندن پوست خود پرهیز کنید. در دوران پس از هایفوتراپی پوست در حساس ترین حالت خود قرار دارد و خاراندن آن ممکن است باعث ایجاد زخم یا خون مردگی زیر پوست شود.
  • آب فراوان بنوشید. آب باعث تسریع بهبودی و افزایش تولید کلاژن می شود.
  • از استحمام با آب گرم تا سه روز پس از انجام هایفوتراپی خودداری کنید. آب گرم ممکن است باعث افزایش التهابات پوستی و در مواردی نیز تورم پوست شود.
  • از مواد آرایشی با ترکیبات شیمیایی قوی و حساسیت زا استفاده نکنید. لایه بردار ها و مواد آرایشی حاوی سرب می توانند باعث ایجاد التهاب در پوست شوند.
  • از انجام فعالیت ها و ورزش هایی که موجب تعریق زیاد بدن می شوند تا حداقل سه روز خودداری کنید.

سوالات متداول مراقبت های بعد از هایفوتراپی

1-چه کسانی می توانند از هایفوتراپی استفاده کنند؟

هایفوتراپی یک روش درمانی ایمن است که اغلب افراد می توانند از آن به عنوان یک روش درمانی موثر برای جوانسازی پوست استفاده کنند. با این حال این روش برای خانم هایی که در دوران بارداری یا شیردهی هستند، بیماران مبتلا به صرع، عفونت، دیابت یا حساسیت ها پوستی  روش مناسبی نیست.

2-مزایای هایفوتراپی نسبت به دیگر روش های مشابه چیست؟

هایفوتراپی نسبت به روش های مشابه مانند RF فرکشنال، دارای مزایای زیادی است که این روش را به یکی از روش های محبوب جوانسازی تبدیل کرده است. برخی از این مزایا شامل بدون درد و خونریزی بودن روش، بدون نیاز به پانسمان، هزینه کم و ماندگاری بالای نتایج می باشد.

3-چند جلسه هایفوتراپی برای رسیدن به نتایج دلخواه نیاز است؟

برای آغاز درمان توصیه می شود سه جلسه درمانی با فاصله یک یا دو ماه انجام بگیرد. پس از آن سالیانه یک جلسه نیز برای ماندگاری هر چه بیشتر نتایج بهتر است انجام شود.

4-دوره نقاهت هایفوتراپی چند روز است؟

دوره نقاهت روش هایفوتراپی به دلیل کم تهاجم بودن روش، بسیار کوتاه است و به طور معمول برای اغلب بیماران حداقل یک هفته طول می کشد. البته ممکن است دوران نقاهت برای برخی بیماران بسته به شرایط بیمار متغیر باشد.