خدمات پوست

همه چیز درباره راکوتان

همه چیز درباره راکوتان

جوش و آکنه که از مشکلات شایع پوستی به خصوص در جوانان است، امروزه به راحتی قابل درمان می باشد. روش های متنوعی از جمله روش های خانگی رفع جوش و آکنه یا روش های کلینیکی رفع جوش وجود دارند که می توان برای درمان یا پیشگیری از ایجاد جوش از آن ها استفاده کرد.

یکی دیگر از روش های رایج برای درمان جوش استفاده از دارو و مشتقات دارویی است. یکی از انواع داروهایی که برای رفع جوش از آن استفاده می شود راکوتان است. راکوتان دارویی ضدجوش است که با نام تجاری ایزوترتینوئین نیز به فروش می رسد. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد این دارو در اختیار شما قرار خواهیم داد.

راکوتان چیست

راکوتان نوعی دارو است که از رتینوئید ها به دست می آید. رتینوئید ها شباهت زیادی به ویتامین A دارند و با کاهش چربی پوست که اصطلاحا به آن سبوم گفته می شود، در از بین رفتن و درمان آکنه تاثیر فراوانی دارد.

این دارو اغلب برای کسانی تجویز می شود که از آکنه شدید رنج می برند. با توجه به شدت اثر این دارو در درمان جوش و عوارضی که ممکن است داشته باشد، ابتدا با داروهای دیگری چون بنزوئییل پرواکساید به درمان می پردازند و در صورت جوابگو نبودن این روش، راکوتان تجویز می شود.

راکوتان چگونه باعث از بین بردن جوش ها می شود

آکنه به دلیل تولید بیش از حد سبوم یا همان چربی پوست ایجاد می شود. سبوم باعث مسدود شدن فولیکول های مو و منفافذ پوست می شود و با تجمع باکتری های ایجاد کننده جوش و آکنه در این منفافذ بسته شده، آکنه به وجود می آید. این باکتری ها از سبوم تغذیه می کنند و با تغذیه از سبوم سم تولید می کنند که این سم در نهایت جوش را به وجود می آورد.

راکوتان با ترکیبات خود سبوم پوست را کاهش می دهد و تا حد زیادی فعالیت غدد سبوم ساز را نیز کم می کند. در نتیجه این اعمال، میزان تولید چربی پوست تا حد زیادی کاهش میابد و باکتری های ایجاد کننده آکنه به تبع آن از بین می روند. این دارو همچنین دارای مقادیر مواد ضد التهاب است که باعث از بین رفتن قرمزی و تورم پوست به دلیل وجود آکنه می شود و از ایجاد جای جوش نیز جلوگیری می کند.

طریقه مصرف راکوتان

با توجه به شرایط بیمار و شدت عارضه ممکن است پزشک دستورات متفاوتی در مورد چگونگی مصرف دارو تجویز کند. به طور معمول نحوه استفاده از این دارو به صورت یک یا دو کپسول در روز، همراه با یک نوشیدنی مقوی مانند آبمیوه طبیعی یا همراه با غذا است.

توجه داشته باشید برای استفاده از این دارو حتما بایستی معده شما پر باشد و به هیچ وجه از این دارو زمانی که معده شما خالی است استفاده نکنید. هرگز دو کپسول را با هم مصرف نکنید. دوره درمان آکنه با قرص رواکوتان، معمولا یک ماه است و بیشتر از آن توصیه نمی شود.

فواید و عوارض راکوتان

راکوتان باعث از بین رفتن آکنه ها و درمان جوش های بزرگ می شود و با تنظیم چربی پوست از ابتلای دوباره به آکنه نیز جلوگیری می کند. همچنین این دارو التهاب و قرمزی پوست را نیز از بین می برد. درمان جوش با داروی راکوتان به صورت قطعی و برگشت ناپذیر است.

از عوارض متداولی که داروی راکوتان می تواند داشته باشد، موارد زیر را می توان نام برد:

  • تاری دید
  • سردرد
  • حساسیت های پوستی
  • افسردگی و فکر کردن به خودکشی
  • درد شکم
  • تهوع
  • اسهال

اغلب این عوارض با قطع مصرف دارو از بین می روند؛ بنابرین در صورت غیر قابل تحمل بودن عوارض پس از مشورت با پزشک مصرف راکوتان را متوقف کنید.

سوالات متداول راکوتان

1-آیا استفاده از راکوتان باعث ناباروری می شود؟

خیر؛ راکوتان هیچ گونه تغییر در تعداد تخمک ها و تولید اسپرم ها ایجاد نمی کند. همچنین با توجه به تحقیقات مختلف، میزان هورمون های جنسی پیش و پس از مصرف دارو در بیماران یکسان است. تنها مشکلی که ممکن است راکوتان ایجاد کند در زمان بارداری است؛ چرا که ممکن است باعث سقط یا ایجاد اختلال در جنین شود.

2-بهترین کاندیدای استفاده از راکوتان چه کسی است؟

اینکه مصرف راکوتان برای چه کسی روش درمانی مناسبی است توسط پزشک تعیین می شود. این دارو اغلب برای کسانی تجویز می شود که به آکنه شدید مبتلا شده اند و درمان های ابتدایی روی آن ها تاثیر چندانی نداشته است.

3-موارد منع مصرف راکوتان چیست؟

در زمان بارداری و شیردهی به هیچ عنوان نباید از داروی راکوتان استفاده کرد. علاوه بر آن بیماران مبتلا به نارسایی کبدی و کلیوی نیز نباید از این دارو استفاده کنند. بیماران مبتلا به قند خون و چربی خون بالا نیز باید در زمان مصرف این دارو احتیاط کنند.

4-آیا در طول دوره درمان با راکوتان نیاز به رعایت مراقبت خاصی است؟

برای تضمین نتایج حاصل از راکوتان و به حداقل رساندن عوارض برخی از مراقبت ها از جمله استفاده مداوم از ضد آفتاب، استحمام روزانه، رژیم غذایی سالم و متناسب با دارو، عدم استفاده از مواد آرایشی سنگین و استفاده از مرطوب کننده های فاقد چربی از جمله مراقبت های دوره درمان با راکوتان است. از مصرف الکل و استعمال دخانیات نیز در زمان استفاده از راکوتان خودداری کنید.

5-قیمت داروی راکوتان چقدر است؟

قیمت راکوتان با توجه به شرکت سازنده و ایرانی یا خارجی بودن محصول می تواند متغیر باشد. رنج قیمت این دارو بین 60 تا 300 تومان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *