خدمات پوست

پی آر پی چیست

پی آر پی چیست

در سال های اخیر پزشکان متخصص پوست و مو دریافتند که بدن در شرایطی توانایی درمان و ترمیم خود را دارد. آن ها با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکتی که از خون خود بیمار گرفته می شد، اقدام به درمان بیماری هایی چون ریزش مو، عوارض پوستی، آسیب های ورزشی، جراحی دندان و بیماری های مرتبط با استخوان کردند. پلاسما حاوی فاکتور های خاصی است که به لخته شدن و ترمیم بافت ها کمک می کند. همچنین حاوی پروتئین هایی است که در رشد و تکثیر سلول ها تاثیر دارد. پزشکان متخصص پوست و مو با استخراج پلاسمای غنی از پلاکت و تزریق آن به بافت های آسیب دیده باعث به وجود آمدن سلول های تازه و سالم در بافت آسیب دیده و بهبود آن می شوند.

پی آر پی چه کاربرد هایی دارد؟

مواردی که پی آر پی می تواند در درمان آن ها موثر باشد عبارتند از:

  • جوانسازی صورت
  • جوانسازی دست ها
  • تقویت و کاشت مو
  • رفع ریزش مو با پی آر پی مو
  • درمان انواع زخم
  • از بین بردن آکنه و اسکار
  • رفع چین و چروک
  • از بین بردن ترک های پوستی
  • از بین بردن تیرگی دور چشم و پف زیر چشم
  • آسیب های تاندونی
  • آسیب های ورزشی

پی آر پی چگونه انجام می شود؟

پیش از شروع درمان، پزشک متخصص پوست و مو ابتدا بیمار را معاینه می کند. پس از آنکه تشخیص داده شد که درمان مناسب PRP است؛ بیمار برای پروسه درمان آماده می شود. پیش از شروع فرآیند PRP، محل درمان در صورت لزوم با دارو های مخصوص به صورت موضعی بی حس می شود. پس از آن پزشک متخصص پوست و مو از بیمار نمونه خون می گیرد. میزان خون گرفته شده از فرد به محل مورد درمان بستگی دارد. سپس، نمونه خون گرفته شده در یک سانتریفوژ قرار داده می شود. سانترفوژ دستگاهی است که با سرعت می چرخد و این چرخش که اغلب 15 دقیقه طول می کشد، باعث جدا شدن پلاسما از دیگر سلول های خون می شود. پس از پایان سانتریفوژ، پزشک متخصص پوست و مو پلاسمای جدا شده را برای تزریق به محل درمان آماده می کند. پس از آماده شدن محلول تزریقی، با استفاده از یک دستگاه تصویر برداری ما فوق صوت، نواحی مخصوص برای تزریق را مشخص می کند و تزریق را با کمک تصاویر به دست آمده انجام می دهد.

مراقبت های پس از انجام PRP

پزشکان متخصص پوست و مو به بیمارانی که پی آر پی انجام داده اند توصیه می کنند تا چند روز پس از تزریق به محل درمان آب نزنند و فشاری به آن ناحیه وارد نکنند. همچنین توصیه می شود از کرم ضدآفتاب به طور مرتب استفاده شود. بیمار به مدت 2 هفته نباید در معرض تابش مستفیم نور خورشید قرار بگیرد. استفاده از کرم های نگهدارنده و محافظت کننده پوست نیز توصیه می شود. با انجام مراقبت های توصیه شده از سوی پزشک متخصص پوست و مو دوره نقاهت به مراتب کوتاه تر و روند بهبودی سریع تر می شود.

عوارض پی آر پی

با توجه به اینکه PRP با تزریق مواد خارجی به پوست انجام می شود؛ ممکن است برای فرد بیمار عوارضی را به دنبال داشته باشد. محلول تزریقی که در پی آر پی استفاده می شود، از سلول های بدن خود فرد گرفته می شود و به همین دلیل واکنش های آلرژیک به آن کمتر دیده شده است. با این حال بروز عوارض زیر نیز محتمل است:

  • عفونت
  • آسیب های عصبی
  • درد
  • آسب بافتی

مشورت با پزشک متخصص پوست و مو پیش از انجام PRP از بروز خطرات احتمالی جلوگیری می کند.

سوالات متداول پی آر پی

1-هزینه پی آر پی چگونه محاسبه می شود؟

هزینه های این روش درمانی با توجه به موضع مورد درمان و پزشک متخصص تعیین می شود و ممکن است متغیر باشد. برای اطلاع از قیمت ها بهتر است با کلینیک مورد نظر تماس حاصل فرمایید.

2-آیا بیمه هزینه های پی آر پی را پوشش می دهد؟

خیر؛ PRP یک روش درمانی زیبایی است و به همین دلیل بیمه هزینه های این عمل را تحت پوشش قرار نخواهد داد. هزینه های پی آر پی به صورت آزاد و توسط بیمار پرداخت می شود

3-آیا پی آر پی درد دارد؟

هنگام تزریق ممکن است مقداری فشار به دلیل ورود سوزن حس شود. میزان این درد به آستانه درد بیمار بستگی دارد؛ در صورتی که درد غیر قابل تحمل باشد و باعث ناراحتی بیمار شود؛ پزشک متخصص پوست و مو با داروهایی چون لیدوکائین اقدام به بی حسی محل درمان می کند.

4-در چه صورت نمی توان از پی آر پی استفاده کرد؟

بیماران در صورت داشتن هر گونه بیماری پوستی و بیماری هایی چون دیابت، ایدز و اختلالات خون بهتر است از این روش استفاده نکنند. همچنین افرادی که از داروهای خاصی استفاده می کنند نیز بهتر است پیش از استفاده از این روش با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنند.

5-چند جلسه پی آر پی برای نتیجه گرفتن لازم است؟

با توجه به اینکه بیماری تحت درمان پی آر پی، چه بافتی را درگیر کرده است و نیز اینکه بدن بیمار به محلول تزریقی چگونه واکنش می دهد، تعداد جلسات مورد نیاز برا گرفتن نتیجه می تواند بین 3 تا 6 جلسه درمانی متغیر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *