خطر آمبولی در جراحی شکم

چاقی و چربی های اضافی یک یاز مشکلاتی است که بشر امروزه با آن دست و پنجه نرم می کند. بیماران مبتلا به چاقی همواره در معرض ابتلا به بیماری مختلفی از قبیل دیابت، مشکلات قلبی و عروقی و انواع سکته قرار دارند و به همین دلیل این بیماران اغلب به دنبال راهی برای خلاص شدن از چربی های خود هستند.

روش های زیادی از قبیل رژیم های لاغری، ورزش و انواع جراحی ها برای از بین بردن این چربی ها وجود دارد. چربی های اضافی اغلب در ناحیه شکم و پهلو تجمع زیادی پیدا می کنند و ظاهر نامناسبی به بدن فرد می دهند. جراحی های شکم از جمله روش های تهاجمی برای از بین بردن چربی های تجمع یافته در ناحیه شکم و پهلو و ایجاد ظاهر مناسب در آن ناحیه می باشد.

با اینکه جراحی شکم، نوعی روش سریع و محبوب برای از بین بردن چربی های شکم است، می تواند خطرات و عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. آمبولی یکی از خطرات پس از جراحی شکم است که در ادامه توضیحات بیشتری در این باره خواهیم داد.

جراحی شکم چیست؟

جراحی شکم یا ابدومینوپلاستی روشی است که در آن چربی های اضافی ناحیه شکم به وسیله جراحی خارج می شوند. این روش برای کسانی است که چربی های تجمع یافته در ناحیه شکم به قدری زیاد باشد که شکم دچار افتادگی شود. در این روش، جراح متخصص زیبایی با دستگاهی ویژه سوراخ هایی در ناحیه شکم ایجاد و چربی اضافی را خارج می کند. پس از آن جراح پوست های اضافی را برش می دهد و پس از اصلاح فرم شکم پوست را بخیه می کند.

در صورتی که این جراحی توسط جراح و کادر درمانی متخصص انجام بگیرد، به جز عوارض موقتی که پس از جراحی طبیعی هستند، خطر چندانی بیمار را تهدید نمی کند. با این حال در مواردی ممکن است بیمار پس از جراحی شکم دچار آمبولی  شود.

آمبولی چیست؟

آمبولی یکی از خطرناک ترین عوارض جراحی شکم است. این عارضه بر اثر ورود بافت چربی به رگ های خونی و مسدود شدن این رگ ها توسط بافت چربی به وجود می آید. آمبولی معمولا بین 12 تا 72 ساعت پس از جراحی شکم به وجود می آید. در صورت رسیدگی نکردن به این عارضه بیمار ممکن است به کما رفته و یا حتی جان خود را از دست بدهد؛ لذا لازم است بیمار بلافاصله پس از مشاهده علائم اولیه آمبولی سریعا با پزشک خود تماس بگیرد یا به نزدیک ترین بیمارستان یا کلینیک مراجعه کند. در ادامه برخی از علائم آمبولی را شرح خواهیم داد.

علائم آمبولی

بیمار تا سه روز پس از جرارحی شکم باید به علائم بدن خود توجه کرده و در صورت احساس هر یک از علائم زیر با پزشک خود مشورت و در صورت لزوم به کلینیک مراجعه کند. برخی از علائمی که خبر از آمبولی می دهند عبارتند از:

• درد قفسه سینه
  • عرق زیاد
  • نبض ضعیف
  • سرگیجه شدید
  • تپش قلب
  • سرفه
  • سردرد شدید

سوالات متداول خطر آمبولی در جراحی شکم

1-چه عواملی خطر آمبولی در جراحی شکم را افزایش می دهد؟

انتخاب جراح نامناسب اولین و مهم ترین عامل در افزایش خطر ابتلا به آمبولی است؛ لذا توصیه می شود پیش از شروع درمان از ماهر بودن جراح خود اطمینان حاصل کنید. استفاده از دارو بدون تجویز پزشک، استعمال دخانیات و مخدر در دوران نقاهت و رعایت نکردن موارد مراقبتی تجویز شده توسط پزشک خطر آمبولی را افزایش می دهد.

2-چگونه می توان خطر آمبولی در جراحی شکم را کاهش داد؟

گذراندن مراحل درمانی به صورت صحیح و کامل، مصرف داروهای تجویز شده سر وقت، استراحت کافی تا سه روز پس از جراحی، انتخاب جراح ماهر و متخصص و رعایت مراقبت های دوران نقاهت تا حد زیادی می تواند از ایجاد آمبولی جلوگیری کند. راه رفتن آهسته و انجام فعالیت های سبک پس از جراحی در پیشگیری از آمبولی تاثیر زیادی دارد. ماساژ اصولی و درست ناحیه درمان نیز از دیگر روش های پیشگیری از آمبولی است.

3-آمبولی در جراحی شکم قابل درمان است؟

بله؛ آمبولی در صورتی که به موقع تشخیص داده شود سریعا قابل درمان است؛ به همین دلیل توصیه می شود تا 72 ساعت پس از جراحی شکم به علائم بدن خود توجه کنید و در صورت مشاهده هر گونه علائم غیرطبیعی سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.

4.آیا برای درمان آمبولی نیاز به جراحی است؟

در اغلب موارد آمبولی با تزریق داروهای افزایش دهنده حجم خون و رقیق کننده خون به بیمار قابل درمان خواهد بود. در موارد نادر که آمبولی به موقع تشخیص داده نشود، ممکن است عروق بیمار نیاز به جراحی داشته باشند.

5-آیا ممکن است آمبولی باعث مرگ شود؟

در آمبولی رگ های خونی توسط چربی ها انسداد پیدا کرده و این امر باعث نارسایی اندام های بدن در اثر کمبود اکسیژن و خونرسانی می شود. در صورتی که برای درمان آمبولی به موقع اقدام نشود ممکن است بیمار دچار کما یا حتی مرگ شود.