خدمات پوست

پماد برای جوش و آکنه

پماد برای جوش و آکنه

جوش یکی از مشکلات پوستی شایع بین اغلب افراد است. این مشکل اغلب در سنین نوجوانی رخ می دهد ولی ممکن است تا اواسط بیست سالگی نیز ادامه داشته باشد. جوش صورت و بدن ظاهر نامناسبی به پوست می دهد و این موضوع اعتماد به نفس را از افراد سلب می کند.

علاوه بر آن درمان نکردن جوش ها به تدریج باعث ایجاد جای جوش و لکه روی پوست می شود. بیماران مبتلا به جوش روش های متفاوتی را برای رفع جوش استفاده می کنند که استفاده از پماد و کرم های ضد جوش از جمله این روش ها هستند. در ادامه مقاله قصد داریم در مورد استفاده از پماد های ضد جوش اطلاعاتی در اختیار شما بگذاریم.

جوش چگونه به وجود می آید؟

جوش و آکنه زمانی به وجود می آید که منافذ پوست با سلول های مرده یا آلودگی مسدود شوند و باکتری ها در این منافذ مسدود شده رشد و تولید سم کنند. نوعی باکتری روی صورت اغلب افراد وجود دارد که از چربی های صورت تغذیه می کنند و در حالت عادی برای پوست مشکلی ایجاد نمی کند. در شرایطی که چربی یا آلودگی روی پوست تجمع پیدا می کند، این مواد برخی منافذ و فولیکول های مو موجود در پوست را مسدود می کنند و باکتری ها با تجمع در این نقاط با تولید سم باعث ایجاد جوش می شوند.

روش های رفع جوش

روش های متفاوتی برای رفع جوش وجود دارد. برخی از این روش ها به صورت خانگی قابل انجام هستند. این روش ها که اغلب شامل مواردی مانند ماسک صورت، داروهای گیاهی و مواد خوراکی طبیعی می شوند، ساده هستند و به راحتی می توان به آن ها دسترسی پیدا کرد. علاوه بر آن این روش ها ارزان تر از روش های دیگر هستند.

از دیگر روش های رفع جوش، روش های شیمیایی مانند پیلینگ، فیشال و پاکسازی پوست هستند که در اغلب مراکز زیبایی مانند آرایشگاه ها قابل انجام هستند. یکی از مشکلاتی که این روش دارد ریسک بالای ایجاد حساسیت و دیگر عوارض پوستی است؛ چرا که مواد شیمایی مورد استفاده در این روش ها با اغلب پوست ها سازگاری ندارد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، روش های نوین کلینیکی برای از بین بردن انواع جوش و جای جوش وجود دارند. این روش ها با دستگاه های ویژه و پیشرفته اقدام به ترمیم و بهبود وضعیت پوست می شوند. روش های کلینیکی، اغلب هزینه های بیشتری نسبت به دیگر روش ها دارند؛ اما سریع تر نتیجه می دهند و عوارض چندانی ندارند. از محبوب ترین روش های کلینیکی می توان میکرونیدلینگ و هایفوتراپی را نام برد.

رفع جوش با پماد

پماد های ضد جوش از محصولات دارویی هستند که در اغلب داروخانه ها وجود دارند و به طور گسترده برای رفع جوش و آکنه استفاده می شوند. این پماد با ترکیبات شیمیایی ویژه در تنظیم چربی صورت و از بین بردن باکتری های ایجاد کننده جوش و آکنه نقش اساسی دارند. پماد های ضد جوش اغلب حاوی موادی چون بنزوئیل پروکساید و کلیندومایسین که تا حد زیادی در درمان جوش نقش دارند، می باشند. در ادامه به معرفی برخی پماد های موثر در درمان جوش و نحوه عملکرد آن ها می پردازیم.

استفاده از این پماد ها در صورتی که با غلظت پایین باشند مشکلی برای پوست ایجاد نمی کند. نحوه استفاده از این پماد ها نیز به این صورت است که ابتدا پوست را با شوینده های مناسب شستشو داده و سپس مقدار کافی از پماد را روی نواحی مورد نظر بمالید و منتظر بمانید تا جذب پوست شود.

کرم پروپولیس فوراور

این محصول یک آنتی بیوتیک طبیعی است که برخلاف آنتی بیوتیک های شیمیایی عارضه دار نیست و ناحیه را ملتهب و حساس نمی کند.  کرم پروپولیس فوراور ترکیبی از بره موم زنبور عسل و آلوئه ورا می باشد که همزمان با خاصیت ضد باکتریایی یک مرطوب کننده و تسکین دهنده پوست نیز می باشد. بنابراین برای درمان جوش و آکنه یک پماد تضمینی و بی عارضه محسوب می شود.

پماد موپیروسین برای جوش

این پماد برای درمان زرده زخم و جوش های زیر پوستی که عامل آن باکتری های گرم مثبت است تجویز می شود. پماد موپیروسین ۲ درصد معمولا برای جوش تجویز می شود. از آنجایی که این پماد یک محصول شیمیایی است عوارض مربوط به خود را نیز دارد. مهمترین عارضه پماد موپیروسین بروز سوزش و بثورات پوستی و التهاب است. گفته می شود که این پماد علاوه بر خاصیت ضد باکتریایی به تنظیم موقت چربی پوست نیز کمک می کند. این پماد با نام های تجاری دیگری مثل  باکتروگرام و سنتانی نیز عرضه می شود و اگر توسط پزشک تجویز شود هزینه آن را بیمه ها پرداخت می کنند. مصرف پماد موپیروسین در دوران شیردهی ممنوع است و در دوران بارداری منع مصرف ندارد. با این حال اگر قصد بارداری دارید یا باردار می باشید بهتر است از این پماد استفاده نکنید.

پماد تتراسایکلین

تتراسایکلین نوعی آنتی بیوتیک موثر در از بین بردن باکتری های ایجاد کننده آکنه می باشد و باعث درمان و پیشگیری از ایجاد آکنه می شود. استفاده از این پماد شیمیایی در زنان باردار و شیرده و حتی کودک با احتیاط انجام می شود . یکی از عوارض استفاده از تتراسایکلین تیره شدن رنگ دندان ها می باشد.

پماد هیدروکورتیزون

پماد هیدورکورتیزون حاوی کورتون است که از التهابات پوستی جلوگیری می کند. ممکن است این پماد توسط پزشک همراه با دیگر پمادها تجویز شود. اما همانطور که می دانید کورتون ها اثر سوئی بر بدن انسان می گذارند و لازم است کاملا با احتیاط و با دوز تعیین شده توسط پزشک مصرف شوند. معمولا این پماد برای زخم های باز تجویز نمی شود زیرا ممکن است ترمیم زخم را به تاخیر بیاندازد.

سوالات متداول پماد برای رفع جوش

1-آیا استفاده از پماد های ضد جوش عوارض دارد؟

شدت و میزان عوارض احتمالی به نوع پوست شما بستگی دارد. در صورتی که پوست شما مستعد حساسیت یا بیماری پوستی خاصی نباشد، عوارض چندانی شما را تهدید نخواهد کرد. با این وجود هنگام استفاده از پماد های ضد جوش ممکن است در نواحی تحت درمان اندکی احساس سوزش، خارش و التهاب کنید که پس از دقایقی برطرف خواهد شد.

2.چه کسانی می توانند از پماد برای رفع جوش استفاده کنند؟

همه افراد در صورتی که بیماری پوستی خاص یا حساسیت نداشته باشند می توانند از پماد های ضد جوش استفاده کنند. لازم به ذکر است که در صورت داشتن بیماری های خاص پوستی یا هر گونه حساسیت بهتر است پیش از استفاده از هرگونه دارو و پماد ضد جوش با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

3-آیا برای تهیه پماد های ضد جوش به نسخه پزشک نیاز داریم؟

پماد های ضد جوش با غلظت کم در اغلب داروخانه ها موجود و بدون نسخه پزشک قابل تهیه است. در صورتی که بخواهید از پماد های ضد جوش با غلظت بالاتر و قدرت بیشتر در رفع جوش استفاده کنید به دلیل خطر عوارضی جانبی احتمالی به نسخه پزشک نیاز خواهید داشت.

4-قیمت پماد های ضد جوش موجود در بازار چگونه است؟

پماد های ضد جوش اغلب در تیوب های 15 گرمی ارائه می شوند و قیمت آن ها تا حد زیادی ارزان است.

5-دوره درمان جوش با پماد چقدر است؟

با توجه به نوع  پوست و شدت عارضه، ممکن است دوره درمان بین دو هفته تا دو ماه متغیر باشد. البته در اغلب موارد پس از دو هفته تاثیرات دارو کاملا قابل مشاهده خواهد بود.

6-آیا پس از رفع جوش ها با پماد های ضد جوش ممکن است پوست دوباره جوش بزند؟

از آنجایی که پماد ها ترکیبات دارویی دارند، بیمار پس از گذراندن دوره درمان اغلب دیگر به جوش مبتلا نخواهد شد البته لازم به ذکر است که برای رفع دائمی جوش ها مراقبت و محافظت از پوست استفاده از نحصولات مراقبتی چون مرطوب کننده، آبرسان و ضد آفتاب الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *