ژنیکوماستی

یکی از مشکلات نسبتا رایج بین آقایان بزرگی و ورم غیرمعمول پستان هاست، این مشکل ژنیکوماستی نامیده می شود. این اتفاق ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد؛ به هر حال ژنیکوماستی ظاهر نامناسبی به بدن آقایان داده و اعتماد به نفس را از آن ها سلب می کند. افراد مبتلا به ژنیکوماستی همواره به دنبال روش های از بین بردن این مشکل هستند.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های بسیاری برای درمان ژنیکوماستی وجود دارد که بیمار با توجه به نیاز و شرایط بدن می تواند بهترین روش درمان را انتخاب کند. در ادامه این مقاله اطلاعات بیشتری درباره ژنیکوماستی و روش های درمان آن در اختیار شما قرار خواهیم داد

ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی در لغت به بزرگ شدن بیش از حد معمول پستان در آقایان گفته می شود. در مواردی که افراد به چاقی مفرط دچارهستند نیز به علت چربی اضافه در قسمت سینه، دارای پستان های نسبتا بزرگ  می شوند؛ اما در ژنیکوماستی علت بزرگ شدن پستان ها چربی نیست.

در واقع، علت ژنیکوماستی رشد زیاد بافت پستان است. در برخی از افراد این عارضه در یک پستان رخ می دهد در حالی که در برخی دیگر از بیماران ژنیکوماستی ممکن است هر دو سینه را درگیر کند. ژنیکوماستی در پسران به قدری شایع است که حتی ممکن است در کودکان زیر دو سال و نوجوانان نیز رخ دهد.

دلایل ژنیکوماستی

ژنیکوماستی می تواند دلایل بسیاری داشته باشد. از عمده ترین دلایل افزایش سایز در پستان آقایان تغییرات و اختلالات در سطح هورمون های موجود در بدن است.

دو هورمون جنسی استروژن و تستترون وظیفه ایجاد ویژگی های زنانه و مردانه را در افراد دارند. استروژن ایجاد کننده صفات جنسی زنانه از جمله رشد سینه ها است، در حالی که تستسترون عامل ایجاد صفات مردانه چون عضلات مردانه می باشد. هر کدام از این هورمون ها به میزان کنترل شده هم در زنان و هم در مردان وجود دارند؛ به طوریکه استروژن در زنان و تستسترون در مردان هورمون غالب است. با اختلال در میزان این هورمون ها و افزایش بیش از حد هورمون استروژن در مردان، بافت پستان ها شروع به رشد کردن می کنند. با این وجود علاوه بر مشکلات هورمونی، عوارض دارویی، مشکلات پروستات، استفاده نابه جا از استروئید ها، مخدر ها، داروهای خواب آور و ضد افسردگی نیز می تواند از دلایل ژنیکوماستی باشد.

تشخیص ژنیکوماستی

در برخی موارد بزرگ شدن پستان ممکن است بیماری غیر از ژنیکوماستی باشد. بیماری هایی از جمله ورم پستان و تجمع چربی اضافی علائمی مشابه ژنیکوماستی دارند. برای تشخیص اینکه آیا بزرگ شدن پستان ژنیکوماستی است یا خیر، لازم است در صورت مشاهده علائم به جراح متخصص غدد مراجعه شود. جراح پس از معاینه بافت پستان و بررسی سابقه ژنتیکی ژنیکوماستی در بیمار، آزمایش های ویژه ای از جمله آزمایش خون، ماموگرافی، سونوگرافی و نمونه برداری از بافت پستان را تجویز می کند. در صورت مشخص شدن ژنیکوماستی به عنوان بیماری، نوبت به مرحله درمان می رسد.

روش های درمان ژنیکوماستی

در موارد خفیف مانند ژنیکوماستی در کودکان و یا نوجوانان، عارضه به مرور زمان و بدون نیاز به مراجعه به جراح و درمان خاص برطرف می شود. البته توصیه می شود در صورت مشاهده علائم ژنیکوماستی برای معاینه و تشخیص حتما به یک جراح متخصص مراجعه کنید. در موارد حاد که ژنیکوماستی به خودی خود درمان نشود، پس از معاینه و تشخیص، لازم است که بیمار برای درمان اقدام کند.

اگر بیمار بر اثر مصرف دارویی خاص به ژنیکوماستی مبتلا شده باشد، لازم است طبق دستور پزشک از مصرف داروها اجتناب کند تا عارضه برطرف شود. در برخی موارد که بر اثر اختلالات هورمونی ژنیکوماستی ایجاد شود با داروهای کنترل کننده ی هورمون ها قابل رفع است. علاوه بر درمان های دارویی، روش های جراحی نیز برای درمان ژنیکوماستی وجود دارند. ماستکتومی نوعی عمل جراحی رایج و موثر در درمان ژنیکوماستی است که در آن بافت سینه کاملا خارج می شود.

سوالات متداول ژنیکوماستی

1-آیا درمان نکردن ژنیکوماستی خطر دارد؟

ژنیکوماستی خطر چندانی برای فرد مبتلا ندارد؛ با این حال لازم است علت به وجود آمدن ژنیکوماستی مشخص شود چرا که در صورتی که علت ابتلا به ژنیکوماستی مشکلات هورمونی و عوارض دارویی باشد، ممکن است بیمار در معرض ابتلا به دیگر بیماری های خطرناک نیز قرار بگیرد.

2-هزینه درمان ژنیکوماستی چقدر است؟

با توجه به شدت ژنیکوماستی و نوع درمانی که جراح برای درمان تشخیص می دهد، هزینه های درمان می تواند متفاوت باشد. موقعیت جغرافیایی و جراح متخصص نیز تاثیر زیادی در تعیین هزینه ها دارند.

3-کاندیدای مناسب جراحی ژنیکوماستی چه کسی است؟

پس از تشخیص ژنیکوماستی توسط جراح متخصص زیبایی، بیمار می تواند اقدام به انجام جراحی کند. البته لازم به ذکر است بیمار بایستی بالای 20 سال سن داشته باشد و به هیچ یک از بیماری های زمینه ای چون بیماری های قلبی و عروقی و دیابت مبتلا باشد.

4-درمان ژنیکوماستی چقدر زمان می برد؟

با توجه به نوع درمان انتخابی ممکن است مدت درمان متغیر باشد. معمولا دوره درمان ژنیکوماستی بین سه تا پنج ماه متغیر است. دوره نقاهت پس از جراحی نیز معمولا یک تا دو هفته زمان می برد.

5-آیا نتایج درمان ژنیکوماستی دائمی است؟

در صورت درمان ژنیکوماستی به روش جراحی، نتایج کاملا دائمی است. با این حال در صورت داشتن مشکلات هورمونی و درمان ژنیکوماستی به روش های دارویی، ممکن است فرد پس از مدتی دوباره به ژنیکوماستی مبتلا شود.