کاشت مو

کاشت موی سر

کاشت موی سر

موهای پرپشت تاثیر بسیار زیادی در زیبایی چهره دارد به همین دلیل بسیاری از افراد که به هر دلیلی دچار ریزش مو هستند، تصمیم به کاشت موی سر می گیرند. تصمیم به کاشت مو تصمیم بزرگی است و لازم است جوانب متعددی را در نظر بگیرید. اگر در نهایت تصمیم به کاشت موی سر گرفته اید، قبل از هر اقدامی باید بدانید که کاشت مو توسط یک متخصص پوست و مو، جراح پلاستیک یا جراح سر و گردن انجام می شود و هرگز نباید به مراکز نامعتبر و افراد غیر متخصص مراجعه نمایید. کاشت موی سر توسط افراد غیر متخصص علاوه بر این که به نتیجه مطلوب نمی رسد ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. گام اول شناسایی و مراجعه به یک کلینیک تخصصی زیبایی و متخصص پوست و مو است.

کاشت موی سر برای چه کسانی مناسب است؟

زمانی که شما برای کاشت موی سر به یک متخصص پوست و مو مراجعه می کنید، وضعیت و دلایل ریزش مو شما مورد بررسی قرار می گیرد. ممکن است پزشک متخصص برای رفع مشکل ریزش مو شما، کاشت موی سر یا روش های دیگری همچون روش های دارویی را پیشنهاد نماید. تصمیم پزشک در خصوص روش درمانی بستگی زیادی به حجم ریزش مو، دلیل ریزش مو و سلامت بانک مو بیمار در نواحی کاندید برای اهدا فولیکول موی سالم دارد. در برخی مواقع، به دلیل برخی بیماری ها همچون ایدز، بیماری های مرتبط با ضعف سیستم ایمنی بدن، دیابت، هپاتیت یا برخی بیماری های ژنتیکی پوستی همچون پسوریازیس ممکن است پزشک معالج با احتیاط یا پس از انجام برخی آزمایشات تکمیلی تصمیم به کاشت موی سر نماید. بهتر است به تصمیم متخصص پوست اعتماد کنید. تشخیص روش درمان به عهده متخصص معالج می باشد.

کاشت موی سر چگونه انجام می شود؟

کاشت موی سر به معنای انتقال فولیکول های سالم مو به نواحی است که دچار ریزش مو شده است. معمولا در افراد موهای پشت سر و اطراف سر کمتر از قسمت جلویی و وسط سر در معرض هورمون ها بوده و دچار ریزش نمی شود بنابراین فولیکول های سالم از این نواحی به نواحی کم تراکم مو منتقل می شود. در افرادی که حتی در این نواحی بانک مو بسیار اندک یا فاقد کیفیت مناسب باشد، ممکن است از نواحی دیگر همچون موهای سینه و کتف یا نواحی دیگر بدن نیز برای تامین فولیکول سالم استفاده شود. تفاوت روش های کاشت مو، در نحوه جدا کردن فولیکول ها از ناحیه اهدا کننده و نحوه کاشت این فولیکول ها در ناحیه گیرنده است.

معیار انتخاب روش مناسب برای کاشت موی سر

پزشک بر اساس شرایط شما و دستگاه ها و امکاناتی که دراختیار دارد، روش کاشت موی سر مناسب را به شما پیشنهاد می نماید. برای مثال در روش FIT با استفاده از وسیله ای به نام هولدر، فولیکول مو به صورت گروهی یا حتی تکی جدا می شود. درمان با این روش ممکن است چند جلسه ادامه داشته باشد و معمولا برای حجم ریزش کم پیشنهاد می شود. ممکن است پزشک معالج از این روش به عنوان روش مکمل برای افزایش تعداد فولیکول های سالم استفاده نماید. در صورتی که همین روش با دستگاه دیگری که دقت بیشتری دارد انجام شود، MFIT نامیده می شود و ظاهری طبیعی تر دارد. هزینه روش های مختلف نیز با یکدیگر متفاوت است و هزینه و بودجه ای که شما برای کاشت موی سر در نظر گرفته اید، می تواند تعیین کننده باشد.

میزان موفقیت کاشت موی سر

اگر کاشت موی سر اصولی و توسط متخصص انجام شود، با ریسک بسیار کمی همراه بوده و در اغلب مواقع موفقیت آمیز است. کاشت موی سر می تواند بسته به روش انتخابی، نتیجه بسیار نزدیک به حالت طبیعی موی سر بیمار قبل از ریزش داشته باشد. موی سر کاشته شده معمولا دچار ریزش شدید نمی شود و ریزش طبیعی دارد مگر در شرایطی که یک بیماری داخلی مسبب ریزش مو باشد که هنوز نسبت به درمان آن اقدام ننموده اید. معمولا جراح متخصص قبل از کاشت مو دلایل ریزش مو را بررسی نموده و در صورت شناسایی بیماری های داخلی، قبل از کاشت مو، نسبت به رفع بیماری اقدام می نماید تا بتواند نتیجه کاشت مو را حفظ نماید.

سوالات متداول در مورد کاشت مو سر

1-آیا پس از کاشت مو نیاز به مرخصی و استراحت وجود دارد؟

پاسخ این سوال بستگی به روش انتخابی برای کاشت موی سر دارد. در کل فرایند کاشت مو، یک عملیات سرپایی بوده و معمولا نیاز به مرخصی و استراحت زیاد ندارد. در نهایت ممکن است برخی افراد نیاز به یک روز یا دو روز استراحت داشته باشند.

2-چه مدت زمان نیاز است تا نتیجه کاشت مو به صورت کامل مشخص شود؟

پس از پیوند فولیکول مو، مدتی زمان می برد تا موهای جدید رشد کنند. برای حصول بهترین نتیجه حداقل 4 تا 6 ماه صبر کنید. حتی اگر در مدت زمان کوتاه پس از کاشت مو دچار ریزش مو شدید ، نگران نباشید چرا که ریشه مو سالم است و با گذر زمان، شاهد رشد مو خواهید بود.

3-آیا ممکن است موی کاشته شده به مرور  زمان دچار ریزش شود؟

رفتار موی کاشته شده بسیار مشابه موهای محل اهدای فولیکول است. از آنجایی که پزشک معالج با بررسی های دقیق، فولیکول هایی را انتخاب می کند که دچار ریزش نشوند، معمولا موی کاشته شده دچار ریزش شدید نمی شود.

4-آیا ممکن است پس از یکبار کاشت مو باز هم نیاز به کاشت مو داشته باشیم؟

از آنجایی که کاشت موی سر اصولی دچار ریزش نمی شود، معمولا در همان ناحیه نیاز به کاشت مجدد وجود نخواهد داشت. اما ممکن است شما به دلیل ریزش در ناحیه ای دیگر نیاز به کاشت مو داشته باشید.

5-آیا کاشت موی سر سن مشخصی دارد؟

معمولا سن مشخصی برای کاشت موی سر تعریف نمی شود ولی توصیه می شود در سن جوانی و در اوج ریزش اقدام به کاشت موی سر نشود. همچنین در سنین بالا ممکن است حجم فولیکول مو سالم در دسترس برای پیوند محدود باشد. در کل پزشک با بررسی شرایط نظر قطعی خود را اعلام می کند و کمتر ممکن است سن را به عنوان معیار قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *