خدمات پوست

برطرف کردن لک صورت

برطرف کردن لک صورت

پوست صاف و شفاف همواره یکی از دغدغه های انسان ها بوده است؛ چرا که پوست زیبا و شفاف نشان دهنده سلامت پوست است و فرد را زیبا تر نشان می دهد. اگرچه اغلب افراد به سلامت پوست خود اهمیت می دهند اما عوارض پوستی مختلف مانند جوش و لک همواره در کمین پوست هستند. لکه های تیره یکی از عوارض پوستی شایع است که در آن پوست در نقاط خاصی بیشتر ملانین تولید می کند و همین امر باعث تیرگی آن  نقاط نسبت به دیگر نقاط پوست و در نتیجه ایجاد لکه می شود.

لکه های پوستی خطرناک نیستند و مشکلی برای فرد مبتلا به وجود نمی آورند؛ اما بسیاری از افرادی که دچار لکه های پوستی هستند به دلایل زیبایی شناختی از این موضوع ناراضی اند و به دنبال روش های متفاوت برطرف کردن لکه ها هستند. در ادامه این مقاله دلایل لک صورت را بررسی خواهیم کرد و روش هایی برای برطرف کردن آن ها ارائه خواهیم داد.

علت لک صورت

لکه های پوستی به دلایل متفاوتی ممکن است رخ دهند. ملانین نوعی رنگدانه است که رنگ پوست را تعیین می کند. در شرایط عادی، ملانین در تمام سطح پوست به صورت یکسان وجود دارد و به همین دلیل نیز رنگ پوست به صورت یکنواخت دیده می شود. به دلایل مختلفی ممکن است که در نقاط ویژه ای از پوست ملانین بیشتری تجمع یابد و نقاط تیره ای که اصطلاحا به آن ها لک گفته می شود را ایجاد کند.

یکی از دلایل شایع ایجاد لک صورت قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب است. سولاریوم نیز به دلیل داشتن اشعه های مشابه نور خورشید نیز ممکن است باعث لک شود. اشعه های فرابنفش که در نور آفتاب و نور سولاریوم وجود دارند باعث افزایش ملانین پوست می شود. تغییرات هورمونی، حاملگی، زایمان، افزایش سن و بیماری های زمینه ای چون دیابت و کمبود ویتامین ها نیز از دیگر عوامل شایع ایجاد لک صورت هستند. برخی از لکه های پوستی مانند کک و مک ریشه ژنتیکی دارند و از دوران کودکی شروع به ظاهر شدن می کنند. برخی بیماری ها مانند سرطان و نارسایی های کبدی و کلیوی نیز در صورت لک ایجاد می کنند.

روش های درمان لک صورت

روش های فراوانی برای برطرف کردن لک صورت یا پیشگیری از ایجاد آن وجود دارد. برخی از این روش ها به سادگی و با مواد طبیعی قابل اجرا هستند. این روش های خانگی اغلب در پیشگیری از ابتلا به لک و یا از بین بردن لک های موقت پوستی مانند لکه های ناشی از جوش، اگزما یا زخم های روی صورت می تواند موثر باشد. یکی از موثر ترین روش های خانگی برطرف کردن لک استفاده از ماسک آلوئه ورا و گلیسیرین است. پس از تهیه مخلوطی از این دو ماده، آن را روی صورت بمالید و پس از ده دقیقه با آب ولرم بشویید.

از دیگر روش های برطرف کردن لک، روش های شیمیایی و استفاده از داروها و پماد های ضد لک است. برخی از این داروها مانند انواع کرم های ضد لک، قرص ها و کپسول های تنظیم کننده ملانین و دیگر محصولات آرایشی و بهداشتی ضد لک، در اغلب داروخانه ها موجود هستند و بدون نسخه پزشک می توان آن ها را تهیه کرد. البته در مواردی که لک های صورت در شرایط بدی قرار داشته باشند، بهتر است پیش از استفاده از هر گونه دارویی، با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت های لازم را به عمل بیاورید.

یکی دیگر از روش های قطعی درمان لک های صورت روش های کلینیکی و دستگاه های نوین زیبایی است. از برخی از روش های پرطرفدار که برای از بین بردن لک های صورت از آن ها استفاده می شود می توان به مزوتراپی، میکرونیلینگ و هایفوتراپی اشاره کرد. این روش ها اغلب سریع نتیجه می دهد و عوارض جانبی جدی نخواهد داشت.

سوالات متداول برطرف کردن لک صورت

1-انجام چه کارهایی احتمال ایجاد لک صورت را زیاد می کند؟ 

استفاده از مواد شیمیایی حاوی سرب روی صورت، استفاده نکردن از ضد آفتاب هنگام قرار گیری در نور آفتاب، استفاده مکرر شامپو بدن روی صورت و استفاده از ماسک های نامناسب صورت همگی باعث افزایش احتمال ابتلا به لک صورت می شود. همچنین عادت های نادرست مانند استفاده مکرر از الکل یا استعمال دخانیات و مخدر نیز باعث ایجاد لکه می شوند.

2-چه نوع پوستی بیشتر مستعد لک است؟

به طور کلی هر نوع پوستی با هر تناژی می تواند مستعد لک باشد؛ اما اغلب پوست های خشک با تناژ روشن بیشتر در معرض ابتلا به لک صورت هستند. دلیل مستعد بودن پوست این افراد این است که ملانین کمی در پوستشان وجود دارد و در صورت افزایش ناچیز میزان ملانین در پوست، لکه ایجاد می شود.

3-بهترین روش برطرف کردن لک صورت چه روش است؟

به طور قطعی نمی توان بهترین روش برطرف کردن لک صورت را تعیین کرد؛ چرا که ممکن است روش برای یک بیمار مفید واقع شود در حالی که همان روش برای بیمار دیگر جواب ندهد. بهتر است بیمار ابتدا از نوع پوست خود و دلایل لکه های پوستی خود را بشناسد و با توجه به آن ها بهترین روش درمان را انتخاب کند.

4-چقدر زمان می برد تا لکه های صورت کاملا از بین بروند؟

با توجه به دلیل به وجود آمدن لکه، نوع پوست بیمار و روش درمانی انتخابی بیمار ممکن است مدت زمانی که برای از بین رفتن لکه ها لازم است متغیر باشد. در اغلب بیماران بین سه تا شش ماه تا مشاهده نتایج زمان لازم است. البته نتایج درمان با روش های کلینیکی اغلب 1 تا 2 ماه پس از درمان قابل مشاهده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *