درمان جوش های بزرگ

جوش های بزرگ یکی از عوارض شایع پوستی در اغلب افراد بالغ هستند. میزان شیوع این نوع عارضه در دوران بلوغ به مراتب بیشتر است. دمل یا جوش های بزرگ در ابتدا ممکن است یک برآمدگی قرمز رنگ باشد و به تدریج با عفونت و چرک شود. این دمل های که ممکن است به دلایل بسیاری به وجود بیایند. رعایت نکات بهداشتی ساده در خانه اغلب در درمان دمل های چرکی تاثیر زیادی دارد، با این حال در شرایط حاد و آبسه دمل پوستی بهتر است به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه شود. درمان های متفاوتی برای جوش های بزرگ وجود دارد که در ادامه مقاله بیشتر به آن ها خواهیم پرداخت.

علائم جوش های بزرگ یا دمل های چرکی

هر جوشی که سایز بزرگ داشته باشد لزوما دمل نیست، دمل ها اغلب سایزی به اندازه یک لوبیا باشند و در صورت التهاب بیشتر حتی می توانند به اندازه یک توپ گلف نیز برسند. از دیگر علائم این نوع جوش می توان به درد، قرمزی، تورم، نوک سفید یا زرد با ترشح مواد اشاره کرد. این نوع جوش ها تا حد زیادی ممکن است بر سلامت عمومی بدن نیز تاثیر منفی بگذارد و باعث مشکلاتی از جمله خستگی مفرط و تب نیز بشود که نیاز است در صورت داستن چنین علائمی حتما با یک پزشک تماس حاصل کنید.

دلایل ایجاد جوش های بزرگ

اغلب دمل های چرکی به دلایل متفاوت ممکن است به وجود بیاید. علت اصلی این نوع دمل ها وجود باکتری استافیلوکوکوس اورئوس است که در پوست اغلب افراد، چه سالم و چه بیمار، وجود دارد. این باکتری در حالت عادی باعث بیماری نمی شود. در صورت خراش یا التهاب پوستی این باکتری ها وارد فولیکول های مو می شود و باعث عفونت و ورم آن ناحیه می شود. برخی موارد نیز این باکتری ها در روزنه های بسته شده توسط یک جوش ساده تجمع پیدا می کنند و باعث التهاب و ایجاد دمل های چرکی می کنند.

روش های درمان جوش های بزرگ

با مراقبت از دمل های چرکی می توان در درمان آن ها تا حد زیادی موثر بود. برخی از روش های موثر برای درمان جوش ها ی بزرگ و دمل های چرکی و رفع جوش و آکنه به شرح زیر می باشند:

• استفاده از کمپرسور آب گرم روی دمل باعث باز شدن دمل و بیرون آمدن مواد درون دمل می شود. پس از خروج این مواد، محل عفونت را تمیز و ضد عفونی کنید و یک کمپرسور گرم تمیز روی آن قرار دهید.
  • ترکیب جوش شیرین و نمک یک ترکیب قدرتمند برای از بین بردن دمل است. با قرار دادن این ترکیب روی دمل تمامی مواد داخل آن خارج می شود و پس از آن دمل رو به بهبودی خواهد رفت.
  • استفاده از روغن نارگیل و روغن میخک روی دمل باعث بهبود آن می شود.
  • زردچوبه یکی از موادی است که باعث از تخلیه دمل و بهبود آن می شود.
  • مراجعه به پزشک یکی از روش های درمان قطعی برای جوش های بزرگ است. در این روش پزشک با ابزار مخصوص مواد داخل دمل را تخلیه می کند سپس با گاز استرلیزه آن را پانسمان می کند.
  • در برخی بیماران، جوش های بزرگ با استفاده از دارو قابل درمان است. برای این بیماران با دستور پزشک برخی داروهای آنتی بیوتیک و پماد های مخصوصی تجویز می شود که در درمان این دمل ها موثرند.

روش های پیشگیری از جوش های بزرگ

پیشگیری همواره بهتر از درمان است. با اینکه روش های متنوعی برای درمان دمل های چرکی وجود دارد؛ اما درمان می تواند سخت و دردناک باشد. روش هایی برای پیشگیری از دمل های چرکی وجود دارد. شستن و ضدعفونی کردن دست ها، ضدعفونی کردن زخم ها و خراش های پوستی، استفاده از لباس و حوله شخصی و رعایت نکات بهداشتی در تماس با دیگران می تواند تا حد زیادی در پیشگیری از ابتلا به جوش های بزرگ و دمل های چرکی موثر است. شستن مرتب روتختی و ملحفه های مورد استفاده نیز یکی دیگر از روش های پیشگیری است. دوش روزانه نیز در جلوگیری از ابتلا به این نوع جوش ها تاثیر دارد.

سوالات متداول درمان جوش های بزرگ

1-جوش های بزرگ معمولا در چه نواحی از بدن ظاهر می شوند؟

این جوش ها ممکن است در هر نقطه از بدن به وجود بیایند؛ با این حال در بخش هایی از بدن با پوست حساس تر مانند صورت، گردن، زیربغل، شانه ها، کمر و باسن به وجود احتمال به وجود آمدن آن بیشتر است.

2-آیا جوش های بزرگ واگیر دار هستند؟

این جوش ها مستقیما واگیر دار نیستند و در صورت تماس با صورت فردی که دمل چرکی دارد، در صورت شما دمل چرکی ایجاد نمی شود؛ اما باکتری ها می توانند از یک فرد به فرد دیگر منتقل شوند و در صورت مستعد بودن شرایط دمل ایجاد کنند.

3-چه افرادی مستعد جوش های بزرگ و دمل هستند؟

دمل های چرکی در هر کسی ممکن است به وجود بیایند. البته احتمال ابتلا به این نوع جوش در صورت تماس نزدیک با فردی که دمل دارد ممکن است افزایش یابد. همچنین افراد مستعد آکنه، اگزما و دیگر مشکلات پوستی بیشتر در معرض خطر ابتلا به جوش های بزرگ هستند. دیابت و ضعف سیستم ایمنی از دیگر عواملی هستند که احتمال ابتلا به این مشکل را افزایش می دهند.

4-آیا فشار دادن و خارج کردن مواد دمل ها با دست در بهبودی جوش های بزرگ موثر است؟

خیر؛ به هیچ عنوان نباید دمل چرکی را فشار داد یا دستکاری کرد. این کار باعث بدتر شدن عفونت و التهاب هر چه بیشتر دمل ها می شود.

5-در چه صورت برای درمان جوش های بزرگ باید حتما به پزشک مراجعه کرد؟

اگر پس از اعمال درمان خانگی پس از یک هفته دمل چرکی از بین نرفت، یا در صورت از بین رفتن پس از مدتی دوباره ظاهر شد بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه کنید.