خدمات پوست

درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی

درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی

زگیل تناسلی یکی از بیماری های ویروسی مقاربتی شایع در دنیای امروزه است. این بیماری در صورت دیر تشخیص داده شدن و درمان نشدن ممکن است خطرناک باشد و باعث ایجاد سرطان شود. خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های فراوانی برای پیشگیری و درمان این بیماری وجود دارد. در ادامه در مورد این بیماری مقاربتی و روش های درمان آن توصیخات بیشتری ارائه خواهیم داد.

زگیل تناسلی چیست

زگیل تناسلی نوعی عارضه پوستی است که در اثر رابطه جنسی با فرد مبتلا یا تماس ابزار و مواد آلوده با ناحیه تناسلی منتقل می شود. عامل ایجاد این بیماری ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV می باشد. افراد مبتلا به این بیماری دچار برجستگی های زگیل مانند بسیاری در ناحیه تناسلی خود می شوند که ممکن است در برخی موارد سوزش یا خارش نیز داشته باشند. زگیل تناسلی در واقع نوعی توده سرطانی خوش خیم و قابل درمان است. البته لازم به ذکر است که در صورت تشخیص دیرهنگام و عدم درمان ممکن است این ویرس باعث ایجاد سرطان های بدخیم در دستگاه تناسلی شود.

کاربرد کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی

کرایوتراپی یا فریز یکی از بهترین روش های درمان و از بین بردن زگیل تناسلی است. این روش سریع نتیجه می دهد و امن تر از روش های دیگر است. روش کرایوتراپی همچنین عوارض چندانی ندارد و آسیب بافتی چندانی وارد نمی کند. در این روش، پس از آماده شدن بیمار برای آغاز درمان، پزشک متخصص با نوعی چاقوی مخصوص اقدام به بریدن زائده های زگیل مانند می کند. پس از بریدن هر زگیل نوعی ماده منجمد کننده خاص را روی محل زگیل بریده شده اسپری می کند. این ماده منجمد کننده اغلب نیتروژن است؛ اما در برخی از روش ها از کربن دی اکسید نیز استفاده می شود. در صورت بزرگ بودن زگیل ها یا فراوان بودن تعداد زگیل ها ممکن است نیاز باشد که چند جلسه درمانی انجام شود.

پیشگیری از زگیل تناسلی و روش های درمان آن

همانطور که گفته شد زگیل تناسلی می تواند خطرناک باشد به همین دلیل پیشگیری از ابتلا به آن در اولویت است. برای پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV که عمل ایجاد زگیل تناسلی است، نوعی واکسن به نام گارداسیل وجود دارد. بهتر است پیش از مبتلا شدن به ویروس واکسن گارداسیل دریافت شود. روش دیگر پیشگیری از این بیماری استفاده از کاندوم است.

با اینکه امکان انتقال ویروس حتی زمان استفاده از کاندوم نیز وجود دارد، اما کاندوم تا حد زیادی باعث کاهش احتمال انتقال این ویروس خواهد شد. همچنین استفاده از وسایل اصلاح موهای زائد بهداشتی و نداشتن شریک های جنسی متعدد در پیشگیری از انتقال ویروس و ابتلا به این بیماری موثر اند.

امروزه روش های درمانی بسیاری برای از بین بردن زگیل تناسلی وجود خواهد داشت. فراموش نکنید از بین بردن زگیل های تناسلی لزوما به معنی درمان و از بین رفتن ویروس HPV نیست. برای درمان ابتدا با مراجعه به پزشک متخصص و مشاوره، مصرف داروهای خاص و اسید های ویژه برای از بین بردن ویروس و درمان زگیل آغاز خواهد شد.

در اغلب موارد با از بین رفتن ویروس، زگیل های ناحیه تناسلی نیز به تدریج رفع خواهند شد. اما در بعضی موارد ممکن است پس از درمان ویروس، زگیل ها از بین نروند و نیاز باشد از روش های مختلف کلینیکی از جمله لیزر، کوتر یا کرایوتراپی استفاده شود. در ادامه در مورد کرایوتراپی توضیح بیشتری خواهیم داد.

هزینه درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی

ممکن است برای رسیدن به درمان قطعی زگیل تناسلی با کرایوتراپی به چندین جلسه نیاز داشته باشد. معمولا یک بار هزینه کرایو از بیمار دریافت می شود و هر چند بار که نیاز به تکرار درمان داشته باشد تا دو ماه به طور مجانی انجام می شود. این هزینه از 700 هزار تومان به بالا خواهد بود و در شرایط اقتصادی و موقعیت های مختلف متفاوت خواهد بود. اگر بیمار بعد از 6 ماه یا یک سال بعد مجدد به زگیل تناسلی مبتلا شود برای کرایوتراپی زگیل تناسلی مجدد هزینه دریافت می گردد.

سوالات متداول زگیل تناسلی با کرایوتراپی

1-آیا پس از درمان زگیل تناسلی ممکن است زگیل تناسلی دوباره عود کند؟

در صورتی که بخشی از زگیل به درستی از بین نرود ممکن است پس از مدتی این قسمت باقی مانده در ناحیه تناسلی پخش شود و دوباره عود کند. بنابراین توصیه می شود تا سه ماه تحت نظر پزشک باشید و به صورت دوره ای معاینه شوید.

2آیا کرایوتراپی زگیل تناسلی دردناک است؟

با توجه با اینکه این جراحی در ناحیه تناسلی که دارای عصب های بسیار است انجام می شود، ممکن است برای بسیاری از بیماران با درد یا سوزش همراه باشد. البته این موضوع جای نگرانی ندارد؛ چراکه پزشک متخصص در صورت ناراحتی بیمار از مواد بی حسی استفاده می کند.

3-آیا مراقبت خاصی پس از درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی لازم است؟

تا سه روز پس از انجام کرایوتراپی ممکن است بیمار احساس درد داشته باشد، در این صورت بهتر است که از داروهای مسکنی که توسط پزشک تجویز می شوند استفاده کنید. دوره نقاهت پس از فریز کردن زگیل تناسلی حدودا دو هفته است که در این دو هفته لازم است از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید و به طور مرتب از محلول های ضد عفونی برای تمیز کردن زخم ها استفاده کنید.

4-آیا کرایوتراپی عوارض جانبی دارد؟

کرایوتراپی نوعی روش کم تهاجم برای از بین بردن زگیل هاست و به همین دلیل اغلب باعث ایجاد عوارض جانبی نمی شود؛ با این حال گاهی ممکن است بیمار دچار عفونت شود و به تبع آن عوارضی چون تورم، تب، درد و ترشحات چرکی از محل زخم ها به وجود بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *