جراحی زیبایی

مراقبت های بعد از جراحی شکم

مراقبت های بعد از جراحی شکم

امروزه یکی از روش هایی که بیماران مبتلا به چاقی برای اصلاح فرم و شکل شکم خود انجام می دهند، جراحی شکم یا آبدومینوپلاستی می باشد. این نوع جراحی با برداشتن بخش زیادی از چربی های شکم و پوست انجام می شود که مانند دیگر جراحی ها دوره نقاهت دارد و به مراقبت های خاصی نیاز دارد. در ادامه ابتدا فرآیند جراحی شکم را توضیح می دهیم و سپس به تشریح مراقبت های لازم پس از آن می پردازیم.

جراحی شکم چیست؟

جراحی زیبایی شکم یا آبدومینوپلاستی روشی است که در آن ظاهر شکم در بیمارانی مبتلا به چاقی و دارای چربی اضافی در ناحیه شکم هستند، از طریق برداشتن پوست و چربی اضافی توسط عمل جراحی، اصلاح می شود. علاوه بر آن بافت های همبندی شکم با استفاده از بقیه محکم و تنگ تر شده و این امر باعث سفتی شکم پس از جراحی می شود. در این نوع جراحی، شکم در قسمت هایی که جراح متخصص زیبایی آن ها را از قبل علامت گذاری کرده است، برش داده شده و چربی اضافی در آن نقاط استخراج می شود. سپس پوست های اضافی حذف شده و پوست اصلاح شده شکم بخیه می شود.

چه عوارضی ممکن است بعد از جراحی شکم به وجود بیاید؟

جراحی شکم به طور کلی دارای عوارضی عمومی چون خونمردگی، تورم و تجمع مایعات در محل عمل است که اغلب موقتی بوده و پس از مدتی از بین خواهد رفت. برای جلوگیری از این این عوارض مراقبت خاصی وجود ندارد و اغلب بیماران یک دوره کوتاه این عوارض را تجربه خواهند کرد.

از طرف دیگر، برخی عوارض نیز وجود دارند که می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد. عفونت، درد های مزمن، تورم و آماس اندام های تحتانی و اختلال در جریان خون از جمله عوارضی هستند که با مراقبت های ویژه پس از جراحی زیبایی شکم می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد و یا حداقل احتمال بروز این عوارض را به حداقل برساند.

چه مراقبت هایی پس از جراحی شکم لازم است؟

پس از انجام جراحی شکم لازم است به منظور پیش گیری از بروز عوارض پس از جراحی و نیز گرفتن نتیجه مطلوب، مراقبت های خاصی انجام شود. رعایت این مراقبت ها همچنین برای تسریع روند بهبودی ضروری است.

برخی از مراقبت هایی که پزشکان متخصص زیبایی اغلب به بیماران توصیه می کنند، به شرح زیر می باشند:

  • پس از ترخیص، جراح متخصص زیبایی برای بیمار داروهای لازم را تجویز می کند و لازم است بیمار این داروها را تا پایان دوره نقاهت به طور مرتب و سر وقت مصرف کند، تا فرآیند بهبودی کامل شود.
  • با توجه به شرایط بیمار، پزشک متخصص زیبایی بیمار را تا مدتی از فعالیت های فیزیکی مانند ورزش سنگین یا پیاده روی طولانی مدت منع می کند. بهتر است تا زمانی که جراح متخصص زیبایی تشخیص دهد تا روند بهبودی کامل نشده است، از انجام این گونه فعالیت ها خودداری کند.
  • بیمار نباید تا پایان دوره درمان داروهایی چون آسپرین و وارفارین مصرف کند.
  • بیمار ممکن است تا چند روز پس از جراحی تا حد نسبتا زیادی حس درد داشته باشد. جراح متخصص زیبایی برای اغلب بیماران مسکن تجویز کرده که در مواقع درد بیمار می تواند از این مسکن ها استفاده کند.
  • پس از جراحی توصیه می شود بیمار روزانه چند دقیقه پیاده روی انجام دهد  و از دراز کشیدن بیش از حد خودداری کند؛ چرا که با خوابیدن و دراز کشیدن زیاد امکان تورم و التهاب در محل جراحی وجود دارد.
  • بیماران باید مصرف نمک را تا پایان دوره نقاهت به حداقل برسانند؛ زیرا نمک باعث تورم شکم می شود.
  • به منظور کاهش فشار به شکم تا حدود دو هفته پس از جراحی توصیه می شود بیمار هنگام راه رفتن اندکی خم شود.
  • مصرف آب میوه های طبیعی و ویتامین C در تسریع بهبودی نقش بسزایی دارد.
  • توصیه می شود بیماران روزانه پس از جراحی زیبایی شکم مقدار زیادی آب بنوشند.
  • مشروبات الکلی ممکن است احتمال خونریزی داخلی را افزایش دهند؛ لذا توصیه می شود تا پایان دوره نقاهت از مصرف انواع نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید.
  • بیماران تا سه هفته پس از آبدومینوپلاستی، باید از سفر با هواپیما خودداری کنند.
  • توصیه می شود بیماران از لباس های گشاد و آزاد استفاده کنند تا زخم ها سریع تر بهبود پیدا کنند.
  • تا حدود 7 روز پس از جراحی، بیمار نباید استحمام کند.
  • پس از جراحی پزشک متخصص زیبایی نیز دستورالعمل های خاصی را برای بیمار تجویز می کنند که لازم است این دستور العمل ها رعایت شود تا دوره نقاهت به درستی طی شده و نتیجه مطلوب حاصل شود.

سوالات متداول مراقبت های بعد از جراحی شکم

1.پس از جراحی زیبایی شکم چگونه باید خوابید؟

زیر سر بیمار تا 14 روز پس از آبدومینوپلاستی باید بلند باشد. همچنین خوابیدن روی شکم ممنوع می باشد.

2.آیا رژیم غذایی خاصی پس از جراحی زیبایی شکم لازم است؟

بیمار بهتر است در روز های اولیه از مایعات و غذاهای سبک مانند سوپ استفاده کند و تا دو هفته پس از جراحی از خوردن غذاهای سنگین و فیبردار و نیز از پرخوری خودداری کند.

3.آیا پس از آبدومینوپلاستی از شکم بند استفاده می شود؟

بله؛ پزشک متخصص زیبایی پس از جراحی زیبایی شکم، شکم بند طبی تجویز می کند که بیمار باید تا حدود سه ماه پس از آبدومینوپلاستی از آن استفاده کند.

4.آیا پس از جراحی شکم از بانداژ و پانسمان استفاده می شود؟

برخی بیماران پس از جراحی شکم به پانسمان و در مواردی نیز به یک روز بستری نیاز دارند.

5.آیا کسانی که سزارین کرده اند، می توانند از روش آبدومینوپلاستی استفاده کنند؟

بله؛ آبدومینوپلاستی محدویتی برای افرادی که قبل تر سزارین انجام داده اند ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *