مراقبت پس از جراحی پلک

چشم ها نقش مهمی را در زیبایی صورت ایفا می کنند که با افزایش سن پوست بالای چشم شل و دچار افتادگی می شود. افتادگی پلک هم برای بانوان و هم برای آقایان به وجود می آید. این اتفاق به صورت، ظاهری خسته و چهره را پیرتر جلوه می دهد و همین امر باعث می شود که اعتماد به نفس در این افراد کاهش پیدا کند.

امروزه روش های زیادی برای لیفت شقیقه وابرو، پلک و همچنین از بین بردن افتادگی چشم وجود دارد. یکی از این روش های درمان افتادگی پلک به روش جراحی است. جراحی نوعی روش تهاجمی بوده و در نتیجه نیاز به مراقبت های ویژه در دوران نقاهت دارد. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در مورد این مراقبت ها خواهیم داد.

جراحی پلک چیست؟

جراحی پلک یک روش برای دستیابی به زیبایی هرچه بیشتر است که برای از بین بردن افتادگی پلک و دیگر عوارض ناحیه چشم و پلک مانند پف یا چسبندگی پوست در آن ناحیه انجام می شود.

افتادگی و چسبندگی پوست پلک یا پف اغلب در اثر افزایش سن به وجود می آیند که در جراحی پلک، پوست اضافه و کیسه های چربی اضافی که باعث پف کردگی پلک شده اند، برداشته می شود و قسمت افتاده پلک نیز بالا برده می شود. این جراحی همچنین باعث رفع افتادگی پلک و بهبود وضع ظاهری چشم ها می شود. طی این جراحی چین و چروک های پوست نیز از بین می رود؛ در نتیجه صورت زیبا تر و جوان تر به نظر می رسد.

جراحی پلک چه عوارضی دارد؟

تمامی عمل های جراحی به دلیل تهاجمی بودن عوارض جانبی دارند جراحی پلک نیز از این قاعده مستثنی نیست. ممکن است در موارد نادر این جراحی در، دید فرد نیز تاثیر بگذارد به همین دلیل توصیه می شود مراقبت های ویژه ای که در دوره نقاهت توصیه می شود را به طور کامل رعایت کنید تا از بروز این عوارض جلوگیری کنید.

برخی دیگر از عوارضی که جراحی پلک ممکن است داشته باشد شامل دوبینی یا تاری دید، کبودی پلک، تورم، کبودی، عفونت و عدم تقارن پلک ها می شود که همگی با رعایت نکات مراقبتی قابل پیشگیری و در صورت بروز قابل کنترل است.

مراقبت های پس از انجام جراحی پلک

پس از جراحی پلک به منظور بهبودی سریع و جلوگیری از عوارض احتمالی، مراقبت های خاصی وجود دارد که لازم است رعایت شوند. البته این مراقبت ها با توجه به شرایط بیمار احتمال دارد که متفاوت باشند و مدت زمانی که نیاز به رعایت دارند ممکن است برای هر بیمار متغیر باشد به همین دلیل باید با جراح متخصص زیبایی خود در باره این مراقبت ها مشورت کنید. برخی از مراقبت های عمومی که اغلب بیماران در دوره نقاهت پس از جراحی پلک به شرح زیر اند:

• استفاده از کرم و دارو های تجویز شده توسط جراح متخصص زیبایی به طور مرتب و سر وقت الزامی است.
  • می توانید پس از جراحی پلک در صورت داشتن درد از کمپرسور یخ روی محل جراحی استفاده کنید. اما باید توجه داشته باشید که استفاده طولانی مدت از کمپرسور سرد می تواند باعث آسیب پوستی شود.
  • تا سه روز پس از جراحی پلک نباید حمام کنید.
  • استفاده از لنز و مواد آرایشی در ناحیه چشم تا دو هفته پس از جراحی پلک ممنوع می باشد.
  • بدون دستور پزشک از هیچ دارویی استفاده نکنید.
  • از فعالیت های سنگین ورزشی تا یک هفته پس از جراحی پلک خودداری کنید.
  • در زمان استراحت بهتر است زیر سر شما اندکی بلند باشد و به صورت نیمه نشسته قرار بگیرید.
  • از وارد کردن فشار به محل زخم ها خودداری کنید.
  • ماساژ ناحیه جراحی شده ممنوع می باشد.
  • تا حدود دو ماه پس از جراحی پلک استفاده از عینک آفتابی در زمان خارج شدن از خانه الزامی است.
  • تا سه ماه پس از جراحی پلک نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرید.

سوالات متداول جراحی پلک

1-آیا پس از جراحی پلک بیمار نیاز به پانسمان دارد؟

پس از جراحی پلک نیازی به پانسمان نیست و تنها در محل بخیه ها پماد های مخصوص روی بخیه ها و محل جراحی اعمال می شود. لازم است هر چند ساعت یکبار این پماد در محل جراحی استفاده شود.

2-دوره نقاهت جراحی پلک چقدر است؟

اگرچه دوره نقاهت در بیماران مختلف، متفاوت است؛ اما این دوران بین دو تا سه ماه ممکن است متغیر باشد.

3-جای بخیه پس از جراحی ممکن است باقی بماند؟

در صورت مصرف پماد ها و دارو های تجویز شده توسط جراح متخصص زیبایی، زخم ها به کاملا بهبود می یابند و جای آن ها باقی نخواهد ماند.

4-آیا جراحی زیبایی پلک دردناک است؟

در زمان جراحی پلک، بیمار در حالت بیهوشی به سر می برد؛ در نتیجه درد چندانی حس نمی کند. پس از جراحی نیز ممکن است بیمار مقداری درد داشته باشد که به مرور زمان رفع می شود.

5-از بین رفتن تورم و التهاب زخم و بخیه پلک ها چقدر زمان می برد؟

زمان ماندگاری این عوارض در بیماران مختلف متفاوت است؛ با این حال به طور کلی دو تا سه هفته برای بهبودی کامل و از بین رفتن التهاب زخم ها زمان لازم است.