مراقبت های پس از جراحی واژن

شکل واژن بانوان با یکدیگر کاملا متفاوت است و این شکل با افزایش سن و مخصوصا پس از زایمان تغییر زیادی خواهد داشت. همچنین لابیای بزرگ و نامتقارن علاوه بر نامناسب کردن ظاهر واژن باعث ایجاد مشکلاتی نیز خواهد شد. ظاهر غیر دلخواه واژن باعث می شود بانوان در زمان مقاربت جنسی احساس اعتماد به نفس کم تری داشته باشند.

گاهی نیز به دلیل زیاد بودن کلاهک کلیتوریس تحریک جنسی به اندازه کافی در خانم ها صورت نمی گیرد. همچنین اغلب بانوان در زمان پوشیدن لباس های تنگ به دلیل داشتن لابیای بزرگ ممکن است دچار ناراحتی و مشکل شوند. همه ی این موارد دلایلی است که خانم ها به جراحی واژن رو می آورند. جراحی واژن، نوعی جراحی تهاجمی است و به مراقبت های زیادی برای رسیدن به نتیجه دلخواه پس از جراحی لازم است. در ادامه مقاله به بررسی این مراقبت ها خواهیم پرداخت.

جراحی واژن چیست؟

جراحی واژن نوعی عمل زیبایی است که امروزه بسیاری از خانم ها از آن استقبال می کنند. در این جراحی زیبایی شکل ظاهری واژن از طریق جراحی تغییر و بهبود پیدا می کند. در جراحی زیبایی واژن در صورتی که لبه های داخلی واژن از لبه های بیرونی آن بیرون زده باشند، از طریق جراحی برش می خورند و کوچک تر می شوند. در صورتی که کلاهک کلیتوریس بیش از حد نرمال بزرگ باشد نیز می توان از طریق جراحی واژن آن را برداشت.

بایدها و نبایدهای پس از جراحی واژن

زیبایی واژن از طریق جراحی واژن نوعی روش تهاجمی است که با ایجاد زخم و بخیه انجام می شود. در دوران نقاهت پس از جراحی واژن مراقبت های ویژه ای توسط جراح متخصص زیبایی توصیه می شود که در هنگام جراحی تنگ کردن واژن هم نیز این مراقبت ها تاکیید می شود و بیمار حتما بایستی آن ها را رعایت کند تا از عوارض احتمالی جلوگیری کند و به نتیجه مطلوب دست پیدا کند. این مراقبت ها برای هر بیمار ممکن است متفاوت باشد؛ با این حال برخی مراقبت ها و باید و نباید های عمومی پس از جراحی واژن وجود دارد که اغلب بیماران آن ها را رعایت می کنند. در ادامه این مراقبت ها را خواهید دید:

• در روزهای ابتدایی پس از عمل، لابیا بیرونی و داخلی واژن کاملا متورم هستند و ناحیه بالای کلیتوریس نیز دچار ورم می شود. بهتر است برای از بین رفتن تورم از قرص های ضد التهابی که جراح متخصص زیبایی برای شما تجویز کرده استفاده کنید.
  • سعی کنید تا سه روز اول حتی الامکان از راه رفتن خودداری کنید و تمام روز را استراحت کنید.
  • در زمان استراحت بهتر است به پشت بخوابید و پاهای خود را باز نگه دارید.
  • استفاده از کمپرس سرد در ناحیه متورم تا حد زیادی در از بین بردن درد تاثیر دارد. البته لازم به ذکر است استفاده از کمپرس سرد بیش از 15 دقیقه در محل درد، خود باعث آسیب پوستی و درد می شود.
  • در صورت داشتن درد می توانید از داروهای مسکن تجویز شده توسط جراح متخصص استفاده کنید.
  • به هیج عنوان بدون مشورت با جراح متخصص زیبایی از هیچ دارویی استفاده نکنید.
  • در صورت احساس سوزش هنگام ادرار، پیش از ادرار مقداری آب روی بخیه ها بریزید.
  • از پوشیدن لباس زیر تنگ خودداری کنید.
  • تا یک روز پس از جراحی واژن از حمام رفتن خودداری کنید.
  • داروهای ضد التهاب، ضد تورم و دیگر داروهای تجویز شده توسط پزشک را به طور کامل و سر وقت مصرف کنید.
  • واژن خود را مرتبا تمیز نگه دارید و در صورت امکان با ژل های شستشوی مناسب به طور مرتب آن را بشویید.
  • از مصرف غذاهایی که باعث ایجاد یبوست می شود تا حدود یک ماه پس از درمان خودداری کنید.
  • تا یک ماه پس از جراحی واژن رابطه جنسی ممنوع می باشد.
  • از انجام ورزش های سنگین که باعث فشار وارد کردن به واژن و ایجاد اصطکاک می شوند خودداری کنید.
  • از نوار بهداشتی استفاده نکنید. به جای آن می توانید از پد های مخصوص استفاده کنید.
  • تا حداقل یک هفته بهتر است از خانه بیرون نروید.
  • از دستکاری بخیه ها خودداری کنید.
  • مقادیر فراوانی آب بنوشید.

سوالات متداول مراقبت های جراحی واژن

1-دوره نقاهت بعد از جراحی واژن چقدر است؟

دوره نقاهت جراحی واژن می تواند در بیماران مختلف متفاوت باشد، اما معمولا یک ماه تا یک ماه و نیم ممکن است بهبودی کامل واژن به طول بیانجمد.

2-آیا بیمه هزینه های جراحی واژن را پوشش می دهد؟

بیمه هیچ یک از جراحی های زیبایی را پوشش نمی دهد. جراحی واژن نیز نوعی جراحی زیبایی محسوب می شود و به همین دلیل هزینه های آن کاملا بر عهده بیمار است.

3-آیا می توان جراحی واژن را هنگام زایمان انجام داد؟

در زمان زایمان واژن التهاب دارد و خونریزی زیاد است؛ به همین دلیل نمی توان در آن لحظه عمل زیبایی واژن را انجام داد و بهتر است دو تا سه ماه پس از زایمان انجام شود.

4-پس از جراحی واژن در چه صورتی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بهتر است در طول دوره نقاهت به طور مرتب با پزشک خود در ارتباط باشید؛ اما در صورت داشتن علائمی مانند درد زیاد، خونریزی بدون توقف، تورم بیش از حد، ترشحات غیر معمول و بوی ناخوشایند واژن بهتر است سریعا به جراح متخصص زیبایی خود مراجعه کنید.

5-آیا ممکن است پس از جراحی واژن میل جنسی کاهش پیدا کند؟

عصب های کنترل کننده میل جنسی در کلیتوریس که در بالای واژن قرار گرفته و نقطه G که در داخل واژن است، وجود دارند. در جراحی واژن تنها شکل ظاهری لابیا و کلاهک کلیتوریس تغییر پیدا می کند و هیچ تاثیری در کاهش میل جنسی ندارد.

6-آیا هنگام جراحی مونس پلاستی می توان جراحی زیبایی واژن را نیر انجام داد؟

بله همانطور که می دانید مونس پلاستی قسمتی ازپوست ناحیه شکم که در اثر زایمان به روی ناحیه تناسلی افتاده است ایجاد شده که بیشتر برای نمایان شدن واژن این عمل را انحام می دهند بنابراین انجام این دو عمل زیبایی به طور همزمان مانعی ایحاد نمی کند.