جراحی زیبایی

جراحی زیبایی واژن

جراحی زیبایی واژن

روند طبیعی زایمان باعث کشش ماهیچه ها و بافت های واژن (مهبل) و ساختارهای آناتومیکی وابسته به آن می شود. در اثر افزایش سن و نوسانات کاهش وزن نیز تغییرات مشابهی ایجاد می شود. گاهی اثرات منفی این تغییرات بر کیفیت زندگی زنان تاثیر می گذارد و نه تنها باعث کاهش احساس، و ایجاد درد در هنگام روابط جنسی می شود، بلکه فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری، اسب سواری، یا سایر فعالیت های ورزشی و غیرورزشی را دردناک و ناخوشایند می سازد. این جراحی زیبایی ممکن است به تنهایی و یا با تزریق چربی به واژن انجام شود.

جراحی زیبایی و پلاستیک واژن

آناتومی دستگاه تناسلی خارجی

دستگاه تناسلی خارجی به بخشی از اعضای تناسلی گفته می شود که از بیرون قابل مشاهده هستند. این بخش ها عبارتند از:

وولوا (vulva): از منطقه ای که پس از بلوغ، رشد موها از آنجا شروع می شود، آغاز شده و تا مقعد ادامه دارد.

مونس پوبیس (mons pubis): به ناحیه مثلثی شکلی گفته می شود که رشد موها در هنگام بلوغ از آنجا شروع می شود و از بافت چربی و پوست تشکیل می شود.

لب های بزرگ یا لابیا ماژورا (labia majora): به طول 7 تا 8 سانتیمتر، دو بالشتک چربی هستند که در طرفین وولوا قرار گرفته اند، و از نظر شکل و اندازه در افراد مختلف متفاوتند.

لبهای کوچک یا لابیا مینورا (labia minora): نسبت به لب های بزرگ داخلی تر و نازک تر هستند و رنگ و اندازه آنها در افراد مختلف بسیار متفاوت است. اعصاب فراوانی در این ناحیه واقع شده اند و به همین دلیل جراحی های مربوط به آن می توانند دردناک باشند.

کلیتوریس (clitoris): محل آن در بالای مجرای ادراری است و دنباله آن تا مدخل واژن ادامه می یابد. تا 2 سانتیمتر طول دارد و هنگام تحریک جنسی طول آن افزایش می یابد. روپوش کلیتوریس (clitoral hood)، کلیتوریس را به طور جزئی یا کامل می پوشاند.

غدد بارتولن (Bartholin glands): دو غده بزرگ در ابتدای مجرای واژن هستند و با ترشحات بیرنگ خود مخاط دستگاه تناسلی را مرطوب نگه می دارند.

مدخل واژن و پرده بکارت: مدخل واژن ورودی مهبل یا واژن است و با پرده بکارت (Hymen) پوشیده می شود.

جراحی زیبایی واژن درچه شرایطی پیشنهاد می شود؟

جراحی زیبایی واژن معمولا برای زنانی که از نظر سلامتی در سطح خوبی قرار دارند و دارای یک یا چند مورد از موارد زیر هستند، پیشنهاد می شود:

  • ساختارهای خارجی دستگاه تناسلی آنها شل یا کشیده شده است
  • هنگام برقراری رابطه جنسی یا ورزش، احساس درد می کنند.
  • احساسات جنسی آنها در طی مقاربت، پس از بچه دار شدن بطور چشمگیری کاهش یافته است.
  • در جستجوی راه حلی برای بهبود شکل ظاهری دستگاه تناسلی خود هستند.

روش های مختلف جراحی زیبایی واژن

 جراحی زیبایی واژن که گاهی از آن با عنوان جوان سازی واژن (Vaginal rejuvenation) نیز نام برده می شود، با هدف بهبود ظاهر، اندازه، عملکرد و کاهش درد ناشی از تغییرات فوق در دستگاه تناسلی زنان انجام می یا جراحی تنشود، و می تواند اعتماد به نفس و راحتی تازه ای برای آنان فراهم کند. روش های مختلفی تحت عنوان جراحی زیبایی واژن گنجانده می شود که عمده ترین آنها عبارتند از:

  • لابیاپلاستی (Labiaplasty)، شامل لابیاپلاستی لب بزرگ و لابیاپلاستی لب کوچک
  • کاهش هود (روپوش) کلیتوریس (clitoral hood reduction)
  • مونس پلاستی (monsplasty)
  • واژینوپلاستی (Vaginoplasty)

جراحی زیبایی واژن، روش لابیاپلاستی مینور

در جراحی لابیاپلاستی مینور،  که رایج ترین روش جوان سازی واژن است، طول لابیای مینور کم می شود. متقاضیان این عمل معمولا از سوزش، خارش، و درد ناشی از پیچ خوردن لابیا در هنگام دوچرخه سواری یا در حین مقاربت شکایت می کنند، و لابیاپلاستی میتواند آنها را از شر این علائم رها کند.

هدف از جراحی لابیاپلاستی مینور

هدف از انجام این جراحی کوچک کردن لب های کوچک است به طوری که در زیر لب های بزرگ آویزان نشوند. همچنین، ممکن است این عمل برای رفع عدم تقارن لب های کوچک در طرفین انجام شود. گاهی می توان با ه تزریق چربی به واژن نیز به این تقارن دست یافت.

روش های مختلف لابیاپلاستی

لابیاپلاستی روش های مختلفی دارد، اما معمولا به یکی از دو روش زیر صورت می گیرد:

  • روش تریم (trim procedure): متداول ترین روش لابیاپلاستی است که در آن، بافت اضافی برداشته و مستقیماً با بخیه های قابل جذب دوخته می شود.
  • روش گوه (wedge procedure): در این روش یک قسمت V شکل (به شکل گوه) از ضخیم‌ترین بخش لب کوچک برداشته می شود و برخلاف تکنیک برش لبه، چین‌خوردگی‌های طبیعی مربوط به آن حفظ می‌شوند. همزمان با این روش جراح می تواند بافت های اضافی روپوش کلیتوریس را نیز بردارد.

بهبودی لابیاپلاستی

بیشتر بیماران نیاز به یک هفته استراحت دارند. طی این مدت با استفاده از کمپرس یخ که بین شلوار و یک پوشش الاستیک زیر آن گذاشته شده، تورم و درد را کاهش دهند. این کار 20 دقیقه انجام و 20 دقیقه متوقف می شود، و دوباره تکرار می شود. بعلاوه، برای کاهش تورم از بیمار خواسته می شود که پایین بدن خود را بالا نگه دارد. بیماران می توانند بعد از چهار تا شش هفته، استفاده از تامپون یا مقاربت را از سر بگیرند. بهبودی با روش تریم معمولا سریع تر است. تورم عمدتا تا 6 هفته به پایان می رسد، ولی داشتن مقداری تورم تا شش ماه طبیعی است.

نتایج لابیاپلاستی

لابیاپلاستی مینور معمولا منجر به کوتاه تر شدن لب های کوچک می شود. به این ترتیب از آویزان شدن آنها از سطح لب های بزرگ جلوگیری، و درد و رنج ناشی از آن را نیز، بهبود می بخشد. طبق مطالعات متعدد، عمل جراحی لابیاپلاستی با میزان رضایت بالای 90 درصد همراه است.

جراحی زیبایی واژن، روش لابیاپلاستی ماژور

لابیاپلاستی ماژور به منظور کاهش اندازه لب بزرگ طراحی شده است. این روش برای افرادی به کار می رود که دارای لابیای ماژورای خیلی بزرگ و یا آویزان هستند.

چگونگی انجام لابیاپلاستی ماژور

جراح پلاستیک دو برش هلال مانند از پوست را از قسمت داخلی هر لابیا خارج می کند. مقدار حذف شده به مقدار بافت اضافی بستگی دارد. اگر بیمار دچار آتروفی بافت چربی در این ناحیه باشد، مقدار کمی چربی از ناحیه دیگری از بدن با لیپوساکشن برداشته و به آن تزریق می کنند. بسته شدن زخم معمولاً با بخیه های قابل جذب انجام می شود.

نتایج جراحی لابیاپلاستی ماژور

این عمل معمولاً منجر به کوچکتر و محکم تر شدن لابیا می شود، و در شرایطی که میزان پوست اضافی خیلی زیاد بوده است، افتادگی لابیا ماژور در هنگام ایستادن بهبود می یابد. همچنین، این روش به بیمارانی که حجم لب بزرگ در آنها بیش از حد بوده است، کمک زیادی می نماید. این عمل، بسته به شرایط، می تواند تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود.

جراحی زیبایی واژن، روش کاهش هود کلیتورال

در این عمل که معمولاً همراه با لابیاپلاستی انجام می شود، برآمدگی های اضافی سرپوش کلیتوریس برداشته می شود. این برآمدگی ها در اثر چین های اضافی ایجاد می شوند و جراحی کاهش هود کلیتورال ظاهر دستگاه تناسلی را متعادل تر می کند. از آنجا که بطور طبیعی در شکل و میزان چین های این بخش تنوع گسترده ای وجود دارد، بافت اضافی مطابق آناتومی فرد مشخص و برداشته می شود.

در عمل جراحی زیبایی واژن به روش کاهش هود کلیتورال، برآمدگی های اضافی سرپوش کلیتوریس برداشته می شود

بهبودی عمل جراحی کاهش هود کلیتورال

بهبودی در درجه اول توسط لابیاپلاستی همراه آن تعیین می شود.

نتایج کاهش هود کلیتورال

در بیمارانی که دارای هود کلیتورال حجیم هستند، پس از عمل لابیاپلاستی کلیتوریس میتواند منظره ای غیر طبیعی و ناخوشایند ایجاد کند. عمل کاهش هود کلیتورال در چنین بیمارانی تعادل ایجاد می کند و میزان رضایتمندی از آن، بالای 90 درصد است.

جراحی زیبایی واژن، روش مونس پلاستی

برخی از خانم ها از مشکل برآمدگی ناشی از پوست و چربی اضافی در مونس ها، بخش بالایی وولوها، در رنج هستند و این برآمدگی در پوشیدن لباس های شنا یا شلوارهای تنگ مشکل ایجاد می کند. جراحي مونس پلاستی، به منظور کوچک کردن مونس های بزرگ انجام می شود.

چگونگی انجام عمل جراحی مونس پلاستی

هدف از این  جراحی بسته به علت برآمدگی، کاهش میزان بافت چربی و/ یا پوست است. اگرچه، این عمل می تواند با بی حسی موضعی با آرام بخش دهانی انجام شود، اما بیهوشی عمومی ممکن است در بعضی موارد ارجح باشد. جراحی گاهی همراه با برداشتن پوست اضافی و چربی است، ولی در بعضی شرایط، لیپوساکشن می تواند کافی باشد.

بهبودی جراحی مونس پلاستی

بسته به وسعت عمل، بهبودی حدود یک هفته، و محدودیت فعالیت بدنی دو تا شش هفته طول می کشد. اگر پوست برداشته شود، در چند روز اول ترشحات اضافی تخلیه می شود.

نتایج جراحی مونس پلاستی

این جراحی منجر به کاهش چربی و حذف پوست اضافی در ناحیه می شود، به طوری که محدودیت لباس پوشیدن را از بین می برد. برداشتن پوست اضافی می تواند آویزان شدن پوست این ناحیه را کم کند.

تصاویر قبل (سمت چپ) و بعد (سمت راست) عمل جراحی مونس پلاستی

عمل جراحی زیبایی، روش واژینوپلاستی

واژینوپلاستی روشی است که برای تنگ کردن واژن (مهبل) طراحی شده است. بعد از زایمان، به علت کشیدگی بافت ها و عضلات، زنان ممکن است از گشاد شدن واژن شکایت کنند. گشادی واژن می تواند در عملکرد جنسی اختلال ایجاد کند. واژینوپلاستی عضلات جدا شده را به هم میرساند و پوست اضافی قسمت پشت واژن، و نیز، پوست خارجی آن برداشته می شود.

بهبودی از عمل واژینوپلاستی

بیماران برای بهبودی ممکن است به یک یا دو هفته وقت نیاز داشته باشند. آنها ممکن است برای چند روز اول درد عمیقی احساس کنند و باید به مدت هشت هفته از استفاده از تامپون و عمل مقاربت پرهیز کنند.

نتایج عمل واژینوپلاستی

این روش معمولا منجر به تنگ و محکم تر شدن کانال واژن می شود، که می تواند به افزایش رضایت جنسی کمک کند.

 پرسش های متداول  جراحی زیبایی واژن

1-آیا می توان عمل جراحی زیبایی واژن را با بی حسی انجام داد؟

عمل های جراحی زیبایی واژن می توانند تحت بی حسی موضعی، با تجویز آرام بخش های دهانی، و یا تحت بیهوشی عمومی انجام شوند. البته، در این مورد، وسعت عمل و شرایط بیمار در نظر گرفته می شود.

2-عمل جراحی زیبایی واژن دارای چه عوارضی است؟

مانند سایر عمل های جراحی، در عمل جراحی زیبایی واژن هم خطر خونریزی، هماتوم، و عفونت وجود دارد. به علاوه، کم برداشتن یا بیش از حد برداشتن بافت نیز عوارضی ایجاد می کند. مثلا بیش از حد برداشتن بافت، می تواند منجر به خشکی مزمن، زخم شدن دهانه واژن یا نزدیک آن، و درد در هنگام مقاربت شود. اگر در برداشتن نواحی مورد نظر، دقت و مراقبت کافی اعمال نشود، ممکن است اعصاب حسی منطقه دچار آسیب شوند.

3-در چه مواردی انجام عمل جراحی زیبایی  واژن منع می شود؟

افرادی که از سلامت عمومی مناسبی برخوردار باشند، منعی برای این کار ندارند. اما کسانی که دارای بیماری های زمینه ای مانند عفونت ها، نئوپلاسم، یا اختلالات کلاژن هستند، زنانی که دخانیات استعمال می‌کنند و قصد ترک دائمی یا موقتی آن را ندارند، و همچنین، زنانی که در اهداف زیبایی مورد نظر خود زیاده‌روی می‌کنند، بهتر است پیش از اقدام به عمل، حتما با پزشک مشورت کنند.

4-آیا عمل جراحی زیبایی واژن مشمول خدمات بیمه ای می شود؟

خیر جراحی زیبایی واژن مشمول خدمات بیمه و بیمه های تکمیلی نمی شود.

5-آیا عمل جراحی زیبایی واژن رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

خیر، اینطور نیست. بلکه با برداشتن بافت های اضافی موجود در ناحیه کلیتوریس و دهانه واژن، احساس جنسی به وضعیت طبیعی خود برمی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *