جراحی زیبایی

کوچک کردن سینه

کوچک کردن سینه

کوچک کردن سینه یک روش جراحی زیبایی است که باعث کاهش اندازه و وزن سینه های بزرگ و سنگین می شود. این جراحی که به آن ماموپلاستی کاهشی (Reduction Mammoplasty) نیز گفته می شود، کانتور سینه ها را از نظر زیبایی شناختی ارتقاء می دهد و آنها را با بدن فرد متناسب تر می سازد.

در عمل کوچک کردن سینه جراح متخصص زیبایی با برداشتن بافت های اضافی پستان، چربی و پوست کشیده شده، نه تنها می تواند سینه ها را كوچك تر و سبك تر کند، بلکه باعث بهبود تقارن و با انجام لیفت سینه سبب از بین رفتن افتادگی آنها می شود.

جراحی کوچک کردن سینه همچنین در کاهش درد ناشی از فشار سینه های بزرگ در ناحیه گردن، شانه و کمر موثر است، و به بهبود تصویر بدنی (Body Image) فرد و افزایش توانایی وی برای شرکت در فعالیت های فیزیکی نیز کمک می کند.

جراحی کوچک کردن سینه به روش های مختلف

جراحان متخصص زیبایی می توانند هنگام کوچک کردن سینه از یکی از روش های مختلف موجود استفاده کنند. انتخاب روش جراحی  زیبایی سینه به آناتومی سینه، نوع و میزان بافتی که باید برداشته شود، و نتیجه مطلوب مورد نظر فرد متقاضی بستگی دارد. سه روش عمده جراحی کوچک کردن سینه عبارتند از:

جراحی کوچک کردن سینه

 کوچک کردن سینه با لیپوساکشن (Breast Reduction with Liposuction)

کوچک کردن سینه با لیپوساکشن یک روش مختصر و کم تهاجمی با نتایج ماندگار است، و جای زخم های آن قابل رویت نیست.

با این حال، این روش در همه بیماران نتایج بهینه ایجاد نمی کند.

کوچک کردن سینه عمودی (Vertical Breast Reduction)

بیمارانی که شدت افتادگی سینه در آنها بیشتر است و نیاز به کاهش متوسط اندازه آن دارند، اغلب کاندیداهای خوبی برای روش کوچک کردن سینه به روش عمودی هستند. این جراحی با دو برش آغاز می شود. یک برش در اطراف لبه آرئولا (areola) یا هاله اطراف نوک پستان، و برش دوم در وسط سینه، به صورت عمودی از انتهای آرئولا تا لبه چین زیر پستان (inframammary fold). این برش ها به جراح متخصص زیبایی اجازه می دهد تا چربی، پوست وبافت اضافی پستان را بردارد، پستان را مجددا از داخل فرم دهد، و کوچک تر و جوان تر کند.

اگرچه جای زخم این جراحی در سینه می ماند، اما محدود به ناحیه زیر نوک پستان می شود . بنابراین، می توان آن را به راحتی در زیر سینه بند یا بیکینی پنهان کرد.

 کوچک کردن سینه T معکوس یا لنگر (Inverted-T or anchor breast reduction)

متداولترین نوع عمل کوچک کردن سینه همین مدل است و دلیل نامگذاری آن شکل جای زخمی است که در پستان به جای می گذارد.

در این جراحی 3 برش ایجاد می شود : یکی در اطراف لبه آرئولا، یکی به صورت عمودی از آرئولا تا چین پستان، و دیگری در امتداد چین زیر پستان.

این تکنیک امکان حداکثر برداشتن بافت و تغییر شکل مجدد آن را فراهم می کند. به همین دلیل، در صورتی که نیاز به کاهش قابل توجه اندازه پستان باشد و یا پستان دارای افتادگی و عدم تقارن زیاد باشد، جراحان متخصص زیبایی معمولا این روش را ترجیح می دهند.

جای زخم این نوع عمل کوچک کردن سینه شبیه T معکوس یا لنگر است و نسبت به روش جراحی کاهش عمودی، یک اسکار نازک اضافی در امتداد چین زیر پستان دارد.

 بهترین کاندیدا برای جراحی کوچک کردن سینه به روش لیپوساکشن کسانی هستند که:

نیاز به کاهش جزئی یا متوسطی در اندازه سینه دارند

خاصیت ارتجاع پذیری پوست آنها بالاست

افتادگی پوست در آنها کم است یا وجود ندارد

اندازه بزرگ پستان آنها عمدتا به دلیل چربی اضافی است

در موارد فوق، لیپوساکشن، به تنهایی می تواند در کوچک کردن سینه موثر باشد. اما در مواردی که سینه ها دچار افتادگی شده اند، نامتقارن هستند، پوست سینه کشیده شده، یا مقدار قابل توجهی بافت برای از بین بردن دارند، روشهای بعدی برای آنها سودمند تر است.

ریکاوری پس از جراحی کوچک کردن سینه

پس از جراحی کوچک کردن سینه محل برش ها با بخیه های قابل جذب بسته می شود. بلافاصله بعد از عمل، سینه ها بانداژ می شود و لوله ای برای تخلیه خون یا مایعات اضافی در زیر بازو قرار می گیرد.

به احتمال زیاد،جراح متخصص زیبایی برای کاهش درد و خطر عفونت داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک تجویز خواهد نمود.

بیمار مدت کوتاهی در قسمت ریکاوری اتاق عمل می ماند و سپس، بر اساس دستور پزشک، یا در همان روز مرخص می شود، و یا برای یک شب اقامت به بخش منتقل می شود.

معمولا دو روز اول پس از انجام عمل جراحی کوچک کردن سینه، درد شدید وجود دارد که با داروی ضد درد تسکین می یابد.

قرار دادن بسته‌های یخی در بالای بانداژ نیز می تواند به کاهش ناراحتی کمک کند. ممکن است سینه ها متورم و کبود شوند و جراح ممکن است یک سینه بند فشرده سازی الاستیک را برای محافظت از سینه ها توصیه کند.

زمان لازم برای بهبودی عمل زیبایی کوچک کردن سینه

زمان لازم برای بهبودی کوچک کردن سینه به توان طبیعی فرد و وسعت جراحی انجام شده بستگی دارد. بیمار در همان روز جراحی قادر خواهد بود از بستر برخیزد و قدم بزند، اگرچه در طی 24 ساعت اول باید یک فرد بزرگسال قابل اعتماد در کنار خود داشته باشد. چند روز بعد از عمل، پزشک اجازه دوش گرفتن صادر کند، ولی احتمالاً برای لباس پوشیدن نیاز به کمک یک فرد دیگر خواهد بود، زیرا سینه و شانه ها قادر به انجام دامنه کامل حرکات خود نیستند.

اکثر بیماران بعد از 1 هفته نیازی به داروی ضد درد ندارند و قادر به رانندگی کردن هستند و به روزمرگی خود ادامه می دهند. احتمالا جراح از بیمار درخواست می کند که حداقل 3 تا 4 هفته از انجام تمرینات ورزشی، غیر از پیاده روی خودداری کند، و تا چند ماه استفاده از سینه بند معمولی را کنار بگذارد.

رعایت این توصیه ها به بهبودی هرچه زودتر کمک می کند.

نتایج جراحی کوچک کردن سینه

بعد از عمل کوچک کردن سینه ، ممکن است اندازه آن بزرگتر از حد انتظار به نظر برسد و سینه ها متورم شوند. بعلاوه، سرعت بهبودی سینه ها متفاوت است و به همین دلیل، ممکن است در چند ماه اول کمی نامتقارن به نظر برسند. بعد از 2-3 ماه، نتایج نهایی کم و بیش آشکار می شود. با این حال، تا 6 تا 12 ماه امکان تغییرات جزئی وجود دارد. جراحی موفقیت آمیز کوچک کردن سینه، علاوه بر دستاورد هایی که جنبه زیبایی شناختی دارند، می تواند منجر به نتایج زیر شود:

  • تسکین درد در قسمت فوقانی کمر، گردن و شانه
  • ارتقاء توانایی فرد در مشارکت در فعالیت های بدنی
  • بهبود تصویر بدنی
  • بعد از عمل کوچک کردن سینه  ممکن است اندازه آن بزرگتر از حد انتظار به نظر برسد و سینه ها متورم شوند.
  • رسیدن به نتایج نهایی مدتی طول خواهد کشید

ماندگاری عمل جراحی کوچک کردن سینه

نتیجه نهایی به طور کلی دائمی است، اگرچه شکل و اندازه پستان به دلیل عواملی مانند بارداری و زایمان، پیری، و افزایش یا کاهش وزن می تواند تغییر کند.

البته، حتی اگر در اثر عوامل فوق سینه ها دوباره شروع به افتادگی کنند، این افتادگی به میزان قبل از عمل جراحی نخواهد رسید.

عوارض جراحی کوچک کردن سینه

جراحی کاهش یا کوچک کردن پستان خطرات عمومی همه جراحی ها مانند خونریزی، کبودی، عفونت و واکنش منفی به بیهوشی را دارد.

جای زخم (اسکار) یک عارضه جانبی طبیعی در جراحی کاهش پستان است. اسکار به مرور زمان کمرنگ تر می شود اما هرگز به طور کامل از بین نمی رود. اگر بیمار با فاصله زمانی کمی بعد از عمل، جسم سنگین بلند کند، زخم ها می توانند بدتر شوند.

در موارد نادر، عوارض خاصی مانند بهبود ناکافی ناحیه نوک پستان اتفاق می افتد که ممکن است نیاز به پیوند پوست داشته باشد.

از بین رفتن احساس نوک سینه ها و ناحیه اطراف آنها (areola).

ایجاد مشکل در شیردهی یا عدم توانایی در انجام آن.

تفاوت در اندازه، شکل و تقارن سینه های چپ و راست.

 موارد اضطراری بعد از عمل کوچک کردن سینه

در صورتی که بعد از جراحی هریک از علائم زیر بروز کند، باید فوراً پزشک را در جریان گذاشت:

تب یا علائم عفونت مانند قرمزی، حساسیت یا تورم غیرمعمول در محل جراحی

تخلیه غیر عادی از محل برش (از جمله خروج چرک)

بیرون زدن بخیه ها قبل از موعد

پاسخ به پرسش های متداول در مورد کوچک کردن سینه

موارد منع جراحی کوچک کردن سینه چیست؟

جراحی ماموپلاستی کاهشی به افراد سیگاری، افرادی که شرایط خاصی مانند دیابت یا مشکلات قلبی دارند، بسیار چاق هستند، یا مایل نیستند در سینه خود جای زخم داشته باشند، توصیه نمی شود.

کدام روش جراحی کوچک کردن سینه بهتر است؟

زنان با یکدیگر متفاوتند و هیچ راه حل یکسانی برای همه وجود ندارد. تکنیک مناسب جراحی برای هر فرد، بستگی به وضعیت منحصر بفرد آناتومی او، وسعت عمل و نتایج مورد نظر دارد.

آیا جراحی کوچک کردن سینه بر شیردهی تاثیر می گذارد؟

اگرچه برخی از تکنیک های جراحی سعی دارند به حفظ توانایی شیردهی کمک کنند، اما امکان شیردهی بعد از جراحی همچنان چالش برانگیز است. به همین دلیل، افرادی که قصد بچه دار شدن دارند، بهتر است عمل جراحی کوچک کردن سینه را به تاخیر بیندازند.

آیا جراحی کوچک کردن سینه در نوجوانی هم انجام می شود؟

این جراحی در هر سنی قابل انجام است. اما اگر سینه ها هنوز رشد کامل خود را نکرده باشند، ممکن است بعداً به یک عمل جراحی دوم احتیاج پیدا شود.

آیا کاهش وزن بعد از جراحی کوچک کردن سینه توصیه می شود؟

کاهش وزن اغلب می تواند منجر به تغییر اندازه پستان شود. به همین دلیل، افراد علاقه مند به کاهش وزن، بهتر است جراحی را تا زمان رسیدن به وزن مورد نظرشان به تاخیر بیندازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *