کاشت مو

جلوگیری از ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو یکی از معضلات حساسی است که در طولانی مدت می تواند انسان را عصبی و کلافه کند. به همین دلیل باید به سراغ روش هایی برای جلوگیری از ریزش مو باشیم، تا این مسئله ناراحتی هایی در ما به وجود نیاورد. روش های بسیار زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد، که از آن میان تنها می توانیم به مهمترین های انها اشاره نماییم.

بهترین روش های جلوگیری از ریزش مو

در طول شبانه روز تعدادی از تارهای مو ریزش می کنند اما هر روز شاهد رویش مجدد موهای تازه هستید این روند از ابتدای نوجوانی ادامه پیدا میکند ولی با توجه به شرایط فیزیکی بدن و افزایش سن ممکن است تعداد رویش مجدد موها به نسبت ریزش مو کم تر باشد که در این صورت می توان گفت که دچار ریزش مو شده اید دراین شرایط باید مراقب باشید تا با رعایت موارد زیر مانع از ریزش مو خود شوید

رژیم غذایی مناسب

داشتن رژیم غذایی مناسب، یکی از راهکارهای عالی برای درمان مشکل ریزش مو است. البته رژیم های غذایی خود به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام به شیوه خود می توانند ریزش موها را درمان کنند. مثلا رژیم غذایی مدیترانه ای یک روش ایده آل برای جلوگیری از ریزش مو است.

تحقیقاتی که در سال 2018 صورت پذیرفت، نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه ای که در آن مصرف انواع سبزیجات به صورت تازه و خام است، بیشترین اثر را بر کاهش خطر ابتلا به آلوپسی آندروژنی داشت. این بیماری که بیشتر در مردان مشاهده می شود، نوعی طاسی است.

افرادی که بیش از سه روز در هفته از انواع سبزیجات همچون جعفری، ریحان، سالاد و … استفاده می کنند، به راحتی قادر هستند از ریزش مو جلوگیری به عمل آورد.

مصرف پروتئین درغذا

شاید ندانیم که بیشتر فولیکول های مو در انسان، از پروتئینی بنام کراتین تشکیل شده اند. طبق مطالعه ای که در سال 2017 بر روی بیش از 100 نفر که به بیماری ریزش مو مبتلا بودند صورت پذیرفت، مشخص شد که این افراد از کمبود ویتامین در مو رنج می برند. این افراد برای جلوگیری از ریزش مو باید به مصرف ویتامین های مختلف در غذاهای گوناگون اقدام می کردند.

از جمله اسید امینه هایی که به عنوان بلوک های ساختمانی پروتئینی در فولیکول های مو اثر گذار هستند. محققان دریافتند که رژیم های غذایی که از پروتئین غنی برخوردار هستند، راهکاری مناسب برای جلوگیری از ریزش مو به شمار می رود.

از میان مناسب ترین غذاهایی که قادر هستند ویتامین ها و پروتئین های مناسبی را وارد بدن نمایند، باید به تخم مرغ، نخود فرنگی، لوبیا، آجیل، ماهی، مرغ، بوقلمون و انواع محصولات لبنی کم چرب اشاره کنیم.

مصرف مکمل ها برای جلوگیری از ریزش مو

مولتی ویتامین ها، ویتامین D، بیوتین و … از جمله مکمل هایی هستند که بسیار برای جلوگیری از ریزش مو مناسب هستند. دانشمندان پس از انجام تحقیقات مناسب، دریافتند که مصرف هر نوع ویتامین برای بدن، می تواند بسیار مناسب باشد. تا از ریزش موها جلوگیری نماید.

سلنیوم و روی و آهن موجود در انواع ویتامین های A، B، C، D، همگی برای رشد مو مناسب هستند. اگر روزانه یک مولتی ویتامین مصرف کنید، می توانید تمامی این مکمل های عالی را وارد بدن نمایید. خرید و مصرف مولتی ویتامین ها به عنوان بهترین مکمل، باعث جلوگیری از ریزش مو در انسان می شود.

روش های مراقبت از مو

از دیگر راهکار هایی که می تواند به راحتی از ریزش موها جلوگیری نماید، مراقبت از مو است. همیشه پیشگیری از بروز یک اتفاق، می تواند از درمان آن موثرتر باشد. که مراقبت از مو را می توانیم نوعی پیشگیری از ریزش مو به شمار آوریم. تا پس از روبه رو شدن با این مشکل، به دنبال راهکاری برای جلوگیری از ریزش مو  نباشیم.

از میان روش های مراقبت از مو باید به شستشوی منظم، استفاده از روغن نارگیل برای تقویت مو، استفاده از روغن زیتون و … اشاره نماییم. هر یک از این مراقبت ها، قادر هستند به خوبی از ریزش مو در انسان جلوگیری به عمل آورند.

با رعایت موارد فوق و مراجعه به موقع به متخصص پوست و مو می توانید از ریزش مو جلوگیری کنید تا در آینده نیازی به کاشت مو نداشته باشید.

سوالات متداول ریزش مو

1-شایع ترین علائم ریزش مو چه هستند؟

از جمله شایع ترین علائمی که می توانیم برای مشکل ریزش مو بیان نماییم، جدا شدن مقدار زیادی از موی سر در زمان بستن و یا شانه زدن است. علاوه بر آن زمانی که بعد از خواب شبانه بر روی بالشت خود موهای بسیاری بیابید، از دیگر نشانه های ریزش مو ها به شمار می رود. برای جلوگیری از ریزش مو لازم است ابتدا علت این مشکل را شناسایی نماییم.

2-برای جلوگیری از ریزش مو در نوجوانان چه کنیم؟

در درجه اول باید علت ریزش مو توسط متخصص پوست و مو مشخص شود. اما آنچه که بسیار مهم است کنترل چربی پوست سر و صورت نوجوان است. زیرا غدد چربی آنها در این سن پرکار می شود و اغلب ریزش مو بر اثر چربی پوست و مو بروز می کند.

3-آیا کاهش استرس می تواند به درمان ریزش مو کمک کند؟

بله. مدیریت استرس به خوبی قادر است از ریزش مو در سر جلوگیری به عمل آورد. برای کاهش استرس می توان به سراغ مشاوران روانشناس، کلاس های آموزشی، کسب مشورت از دوستان و خانواده رفت.

4-چه کارهایی به ریشه مو آسیب می رساند؟

استفاده از سشوار، اتو مو، حرارت ناشی از فر کردن مو، سفت بستن مو، استفاده از انواع ژل های حالت دهنده و …. به ریشه مو آسیب زده و منجر به ریزش مو می شوند.

5-مهمترین روش های خانگی برای جلوگیری از ریزش مو چیست؟

استفاده از شامپوی مناسب، شانه زدن روزانه مو، خشک شدن طبیعی مو و … هشدارهایی است که باید برای پیشگیری از بروز مشکل ریزش مو جدی گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *