خدمات پوست

پی هاش (pH) پوست چیست

پی هاش (pH) پوست چیست

تعیین pH پوست به صورت متعادل و ایده آل، امر بسیار مهمی است، اما اغلب اوقات، انجام این کار مشکل است. پ هاش پوست نیز دقیقا مانند هورمونهای ما، به دلایل مختلفی می تواند نامتعادل شود. نامتعادل شدن پی اچ پوست اغلب بدلیل استفاده از محصولاتی با pH نامناسب و نامتعادل است. با این حال، مانند درمان هر نوع بیماری پوستی،مثل درمان پوست حساس ، چرب یا خشک برای رفع مشکل نامتعادل شدن pH پوست نیز، ابتدا باید درک کنید که چرا پی هاش پوست شما حالت نرمال و متعادل خود را از دست داده است.

اسیدیته چه ارتباطی با پوست شما دارد؟

همانطور که در درس علوم خوانده اید، pH به سطح اسیدیته مواد گفته می شود. به نظر می رسد درک و حفظ pH مناسب پوست، برای سلامت پوست اهمیت بسیاری دارد.

مقیاس pH از 1 تا 14 متغیر است و  7 مقدار “خنثی” برای pH محسوب می شود. pH کمتر از 7 خاصیت اسیدی را نشان می دهد، در حالی که pH بزرگتر از 7، خاصیت قلیایی یا غیر اسیدی در نظر گرفته می شود.

شاید تعجب کنید! اما باید بدانید که pH پوست سالم، خاصیت اسیدی بیشتری دارد. با داشتن اسیدیته بیشتر، پوست شما می تواند با میکروب های مضر مبارزه کند. اما اسیدیته زیاد هم ممکن است به رادیکال های آزاد آسیب رسانده و روند پیری را افزایش دهد.

PH پوست در حالت متعادل و طبیعی چند است؟

pH خنثی عدد 7 است. هر چه خاصیت pH بالاتر باشد خاصیت قلیایی بیشتر بوده و هر چه pH کمتر باشد، خاصیت اسیدی بیشتر است. اگرچه برای پوست مقیاس pH کمی فشرده تر است و میزان اسیدیته آن بین 4 تا 7 است. طبق یک مطالعه در سال 2006، سطح pH ایده آل پوست بین 4.2 تا 5.6 می باشد.

آیا تاکنون محصولی را خریداری کرده‌اید که موجب شده پوست شما به شدت خشک شود؟

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که صورت شما گاهی اوقات چرب و گاهی خشک است؟

آیا دلیل بروز جوش و آکنه در سطح پوستتان را متوجه نمی شوید؟

آیا علائم پیری زودرس مانند چروک های عمیق را در پوست خود مشاهده می کنید؟

تمام اتفاقات بالا بدلیل بهم ریختگی تعادل پی اچ پوست است. به همین علت، حفظ تعادل pH پوست امر بسیار مهمی است، اما اینکار اغلب مواقع دشوار است. درست مانند هورمونهای ما، پ هاش پوست نیز به دلایل مختلفی می تواند نامتعادل شود. یکی از این دلایل، استفاده از محصولاتی است که pH آنها متعادل نباشد.

چه عواملی می توانند بر pH پوست تاثیر بگذارند؟

  • جوش و آکنه
  • آلودگی هوا
  • محصولات ضد باکتریایی
  • تغییر فصل، تغییر رطوبت و تغییر شرایط آب و هوایی
  • استفاده از لوازم آرایشی
  • استفاده از مواد شوینده با PH نامتعادل
  • استفاده از صابون ها و ژل های ضد باکتریایی با PH نامتعادل. صابون آووکادو و آلوئه ورا فوراور یک گزینه عالی است.
  • سبوم/ رطوبت پوست
  • عرق
  • سن
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد
  • شستن بیش از حد و مکرر پوست

چگونه می توان pH پوست خود را بررسی کرد؟

استفاده از نوارهای تست pH پوست در خانه

به لطف کیت های تست pH پوست در خانه، تعیین pH پوست شما به تنهایی و در منزل نیز، قابل انجام است. این نوار یا کیت های تست پ هاش، به شکل نوارهای کاغذی هستند که برروی پوست شما قرار گرفته و پ هاش پوست را اندازه گیری می‌کنند.

برای کسب بهترین نتیجه، کیت های pH مخصوص پوست را خریداری کنید. آزمایش بزاق و ادرار می تواند سطح کلی پ اچ بدن شما را اندازه بگیرد، اما این آزمایشات کمی برای اندازه گیری pH سطح پوست شما کافی نمی باشند.

از طریق یک متخصص پوست

یک متخصص پوست با انجام آزمایش pH در مطب خود می تواند سطح پ هاش پوست شما را اندازه بگیرد. علاوه بر این، متخصص پوست می تواند در زمینه آرایشی و بهداشتی و سایر مراقبت های مربوط به پوست، به شما کمک کنند. بدین ترتیب می توانید از داشتن پوست صاف و براق لذت ببرید.

مشاهده پوست و تخمین بزنید.

با مشاهده دقیق می توانید نتیجه ای کلی درباره سطح پی هاش پوست خود کسب کنید. پوستی که دارای بافت نرم و بدون لکه های خشک است، متعادل در نظر گرفته می شود. تحریک پذیری، وجود جوش و آکنه، قرمزی و لکه های خشک، همه اینها ممکن است نشانه هایی از pH بالای پوست باشد که به سمت خاصیت قلیایی متمایل است.

سوالات متداول ph پوست

1-pH پایین پوست نشانه چیست؟

پایین بودن پ هاش پوست نشانه اسیدی بودن پوست است.

2-pH بالای پوست نشانه چیست؟

بالا بودن پی هاش پوست نیز نشانه قلیایی بودن پوست است.

3-چگونه می توانید پ هاش پوست خود را متعادل کنیم؟

اگر پوست شما خیلی قلیایی است، نیازی به استفاده از محصولات اسیدی ندارید، دقیقاً مثل زمانی که پوست شما خیلی اسیدی است. در این حالت نیز، نیازی به افزایش خاصیت قلیایی ندارید! برای برگرداندن pH پوست خود به حالت متعادل و ایده آل، تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که مطمئن شوید محصولاتی که برای پوست خود اعمال می کنید دارای pH متعادل هستند. این بدان معنی است که سطح pH محصولات مراقبت از پوست شما باید در حدود 4.5 تا 6 باشد! 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *