خدمات پوست

پوست خشک و درمان خانگی آن

پوست خشک و درمان خانگی آن

برای درمان خانگی پوست خشک لازم است قبل از هر چیز با ساختار کلی پوست آشنا شوید. پوست ما از 3 لایه تشکیل شده است:

1-لایه زیرین (هیپودرم) که از چربی و عصب تشکیل شده است.

2-لایه دوم  (درم) که از لایه های چربی تشکیل شده است.

3- لایه سوم (اپیدرم) است که وظیفه آبرسانی به پوست را دارد.

یکی از مهم ترین دلایل خشکی پوست رطوبت ناکافی پوست می باشد که آب کافی در لایه اپیدرم وجود ندارد.گاهی مواقع به دلیل استفاده از برخی صابون ها سبب خشک شدن پوست می شود و یا سرد بون هوا موجب ایجاد ترک هایی می شود که باعث خارش یا سوزش پوست می شود. حال برای برطرف نمودن خشکی پوست چندین راه حل خانگی معرفی می کنیم.

روش های درمان پوست خشک

انواع مختلفی از درمان‌های خانگی وجود دارد که فرد می‌تواند از آن برای درمان خشکی پوست خود استفاده کند. در ادامه به موثرترین روش های درمان پوست خشک اشاره خواهیم کرد:

روغن دانه آفتابگردان برای درمان پوست خشک

تحقیقات پژوهشگران در سال 2013 ثابت کرد که استفاده از روغن دانه آفتابگردان برای نرم کردن پوست، موجب بهبود هیدراتاسیون پوست شده و تاثیرات بی نظیری در درمان پوست خشک خواهد داشت.

روغن نارگیل و پوست خشک

روغن طبیعی دیگری که برای درمان پوست خشک عملکرد شگفت انگیزی دارد، روغن نارگیل است. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که روغن نارگیل به طور قابل توجهی هیدراتاسیون پوست را بهبود بخشیده و باعث افزایش میزان چربی در سطح پوست خواهد شد.

این روغن، از اسیدهای چرب اشباع شده ای تشکیل شده است که تاثیر بسزایی در نرم کرن پوست دارند. این نرم کننده، چربی یا روغنی است که با پر کردن قسمت های ترک خورده در پوست خشک، به عنوان مرطوب کننده عمل کرده و این بهترین راهکار برای داشتنپوست صاف و براق می باشد و همچنین به درمان پوست خشک نیز کمک می کند.

حمام جو دوسر

جو دوسر یکی دیگر از مواد طبیعی است که با خواص جادویی خود، می تواند به درمان پوست خشک کمک کند. مالیدن پودر جو دوسر پودر به پوست در حمام یا استفاده از کرم هایی که حاوی جو دوسر هستند، تاثیر فوق العاده‌ای درمان پوست خشک خواهند داشت.

طبق یک مطالعه در سال 2015، عصاره های جو دوسر جو دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند. بر همین اساس، این ماده تاثیرات منحصربفردی در درمان پوست خشک خواهد داشت.

 نوشیدن شیر برای خشکی پوست

شاید باورش سخت باشد، اما باید بدانید نوشیدن شیر عامل مهمی در درمان پوست خشک به شمار می رود. تحقیقات سال 2015 نشان می دهد که داشتن رژیم غذایی حاوی شیر، می تواند موجب درمان خشکی پوست شود.

عسل مرطوب کننده پوست

طبق پژوهش های به عمل آمده، عسل برای درمان بسیاری از انواع بیماری های پوستی از جمله درمان پوست حساس خشک، معجزه می کند. دقت کنید که لازم است یک عسل خالص و طبیعی را تهیه کنید. خواص و تاثیرات ثابت شده عسل خالص برای پوست عبارت است از:

  • مرطوب کننده
  • التیامبخش
  • ضد التهاب

اینها همه خصوصیاتی هستند که نشان می دهد عسل، درمان خانگی ایده آلی برای از بین بردن خشکی پوست است. این ماده کاملاً طبیعی است و می تواند به طور مستقیم روی پوست، استفاده شود.

 آلوئه ورا معجزه درمان خشکی پوست

براساس یک تحقیق در سال 2003 ، ژل آلوئه ورا می تواند به درمان پوست خشک کمک کند. فردی که با خشکی پوست دست یا پاهای خود مواجه است، می تواند ژل آلوئه ورا را بر روی ناحیه مورد نظر مالیده و آن ناحیه آسیب دیده را با جوراب یا دستکش بپوشاند. بهتر است این کار را قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید و ژل را در تمام طول شب، روی پوست خود قرار دهید. اگر قصد دارید در نواحی دیگری از پوست خود به غیر از دست و پا از ژل آوئه ورا استفاده کنید، می توانید به طور آزادانه آنرا روی ناحیه خشک و آسیب دیده مالیده و اجازه دهید مدتی روی موضع مورد نظر بماند، سپس آن را آبکشی نمایید.

روش های جلوگیری خشکی پوست

  • استفاده از دستکش هنگام تماس با مواد شوینده
  • مرطوب کردن مرتب پوست بعد از شستشو
  • استفاده مرتب از نرم کننده ها؛ مرطوب کننده ها و آبرسان ها، بعد از حمام کردن
  • پوشیدن لباس های نرم
  • پوشاندن پوست در آفتاب و یا شرایط آب و هوایی نامناسب
  • استفاده از ژل مناسب هنگام اصلاح
  • استحمام در آب با دمای مناسب (خیلی گرم نباشد.)
  • خشک کردن پوست بدون استفاده از حوله و یا با حوله ای نرم و لطیف
  • عدم استفاده از لوسیون های حاوی الکل
  • استفاده از دستگاه رطوبت ساز

سوالات متداول پوست خشک

1-آیا درمان دائمی پوست خشک امکان‌پذیر است؟

بله، اما با توجه به شدت خشکی پوست و عوامل مختلف دیگر، زمان بهبودی متغیر خواهد بود. ممکن است متخصص پوست و مو مراقبت های دائمی را به شما پیشنهاد دهد.

2-آیا پوست های خشک مستعد جوش زدن هستند؟

بله، در پوست های خشک هم در صورت عدم مراقبت و رسیدگی مناسب، امکان بروز جوش و آکنه وجود دارد.

3-تشخیص پوست خشک چگونه است؟

پوست های خشک کم آب و کم رطوبت بوده و چربی کافی برای محافظت از خود را ندارند. این نوع پوست ها ماهیتی سفت داشته و دچار خارش می شود و همچنین زبر و پوسته‌ پوسته است ودر اثر عواملی مانند تغییر دما، واکنشی سریع نشان می‌دهد.

4-بهترین روش مراقبت از پوست خشک چیست؟

  • استفاده از رژیم غذایی مناسب پوست خشک و زیرنظر پزشک متخصص (نوشیدن آب کافی؛ مصرف میوه و سبزی و….)
  • استفاده منظم از انواع روش های مرطوب نگه داشتن پوست
  • جلوگیری از آلودگی و آسیب پوست (عوامل محیطی مانند آفتاب؛ حوله کثیف؛ و…)

5-آیا پوست خشک، نیاز به شست و شوی مرتب دارد؟

شست و شوی پوست خشک یک بار در روز کافی است. فراموش نکنید در هنگام شست و شوی پوست خشک از شوینده های قوی استفاده نکنید. از صابون هم استفاده نکنید و یک فیس واش مناسب تهیه کنید.

6-هیدرودرمی پوست خشک چگونه انجام می شود؟

با مراجعه به یک کلینیک زیبایی پوست و مو می توانید با بهره گیری از دستگاه های پیشرفته هیدرودرمی پوست بخش قابل توجهی از خشکی پوست را در یک جلسه جبران کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *